Vad ska jag göra???????

lovehorses

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig på en häst i stallet (ej min) vet inte hur många gånger den har varit på väg till slakt.
Den rymmer stup i kvarten, nu har det varit lugnt halva vintern. Vi bytt hage då å hon sluta. Hon behöver en stark ledare har vi kommit under full med.
I helgen släppte vi ihop alla hästar, de har gått två å två under vintern, tänkte att en hage skulle få vila. Men det gick inte, en annan häst blev utmobbad/utfryst så vi bytte tillbaka nu har hon börjat rymma igen å jag vet inte vad vi ska hitta på. Vi har inte el över hela stängslet pga att det är en massa hus emellan.

Är det någon som har några bra tips???
Hon kryper under tråden, det är en ponny.....
Det kommer ju att bli lika dant i sammar igen. Man sätter ihop alla hästar å sen när man byter tillbaka så rymmer hon....

Sv: Vad ska jag göra???????

Jag bara undrar är hon rastlös eller väldigt utråkad? för då kan dom börja att rymma även kan de va så att hon inte trivs..kan ni inte lägga in lite kvistar så att hon har annat att tänka på..
varför ska hon slaktas...Men jag förstår att de är jobbigt att ha en sån häst som rymer hela tiden....

Nej hon ska inte slaktas de bara vad man känner för stunden....De brukar vara rätt så billiga då....:crazy:
Vi trodde de tidigare att hon var understimulerad med ridning m.m. men det fortsatte fast vi red henne. å nu blir hon riden åtminstånde två dagar i veckan.
Det hon skulle behöva är en stark ledare, vi har två men sätter vi ihop dem så blir en annan häst mobbad.
Snack om problem....:(

61 stycken har varit in å tittat men bara en har svarat.....:( :eek:

Se till att stängslet är bra!

Underhåll av stängslet! Se till att alla trådar/rep/band är spända och i bra skick. Sätt upp isolatorer och låt inte tråden hänga i buskar o.dyl. Sätt upp stängsel även där det är byggnader, skruva isolatorer direkt i väggen om du inte vill sätta stolp. Kontrollera varje dag i början att det verkligen är ström i alla delar av stängslet, och i både undre och övre tråden.

Jag skulle börja med att se till att få EL i HELA stängslet ;)

Se över stängslet, sänk en tråd eller sätt en extratråd under så hon inte har möjlighet att krypa under. Spän trådarna och se till att det är ordentligt med el i stängslet. Satsa kanske också på tjocka vita elband (om ni inte redan har det) som är svårare att bryta igenom än tunna eltrådar.

Se till att de har en tillräckligt stor hage och släpp ihop hästarna igen. Att bara vänta någon/några dagar och sedan konstatera att det inte fungerar tycker jag är för kort tid. Om inte en häst blir aldeles blåslagen dvs. Låt det ta iallafall några veckor, ibland kan det ta ännu längre tid innan flocken är stabiliserad. Och under den tiden får man räkna med en del bitmärken och småsår.

Lycka till!

Det är inga problem att dra elen längs husen ( bara ägarna godkänner det förstås ) eftersom det finns bra distansisolatorer. Vi har också haft vanliga isolatorer som gått längs husvägg och det har funkat bra. Vill man kan man ju höja eller sänka elbandet till den nivå som funkar med fönster och andra hinder, det är bara att svänga av uppåt eller neråt så länge bandet inte ligger mot något. Så, el längs hela staketet är ju en förutsättning, sen kanske starkare aggregat.

Som flera andra har skrivit så måste elen fungera. En ordentligt byggd hage är viktigt. Hagen ska vara så stor och intressant att de inte blir rastlösa, även hästkompisar som den trivs med är viktigt. Om de har mat i hagen så brukar de tänka mer på det också, många hästar rymmer ju bara för att de inte trivs i hagen, och då får man ju försöka komma på vad de gillar.

Som alla andra har sagt se till att det är el i hela stängslet. Det finns en sak till man kan göra. Den är inte snäll men väldigt effektiv. Se till så att hästen inte har täcke på sej, sätt på elen i stängslet och släpp ut den vänd den så att sidan är mot öppningen och "kasta" tråden så att den träffar. Den är inte snäll som sagt men den brukar funka väldigt bra. Vi hade 5 hästar i en hage och en som förstörde staketet och fick med sej de andra. Det är inte kul när tre av dem var tävlingshästar.:cool:

De kan skriva hur mycket de vill i den här tråden om att ha el och många trådar. Sanningen är den att en riktig rymmare bryr sig inte om detta! Mitt sto rymmer ALLTID till och från. Det handlar mest om att hon stannar i hagen när hon har lust.

När det var som värst kunde jag inte ens vända ryggen till innan hon var ute och alla staket var hela o fina och de andra hästarna stod som frågetecken i hagen.... Som mest hade vi 6 trådar och så mycket el att jag inte kunde ta i staketet med handen utan att flyga baklänges! Hon kryper så snyggt och bryr sig inte om att hon får stötar på manken o över ryggen.

Till slut fick vi ta till en mindre snäll metod - men nu har hon inte varit på rymmen på 2 år - hör och häpna. Numera går hon med en antenn på skallen. Den hjälper vare sig man har elen på eller inte. Nackdelen är att hon måste ha grimma på sig i hagen, men vad gör man. Antennen tillverkas av en grov ståltråd som man trär genom ringen vid käken på grimman, upp mitt på skallen, där gör man en tvinnad vända på ca 20 cm och så ner igen till nacken och längs grimman till ringen på andra sidan käken. Sen tejpar man runt ändarna på ståltråden så att det inte finns något vasst någonstans.

Det är inte så vackert, men MYCKET effektivt. För även om man inte har el på staketet så tar det ju liksom stopp när de försöker krypa under.

Jag fick detta tips av en mycket väl ansedd hästkarl och det har funkat alldeles utmärkt. Hon har bara antennen på sig ibland numera. Hon törs inte riktigt prova även om hon är utan antenn. Om någon har sett henne stå och sukta vid staketet någon dag så åker antennen på i några dagar och så är det bra med det....

Hm, se till att strömmen kommer runt hela hagen då, och sätt dit en till tråd längst ner. Så svårt kan det väl inte vara att få strömmen att gå runt, det är ju som bara att dra tråden "runt" huset. Altså inte inhägna hela huset, men det borde ju gå ordna. Eller hur?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 956
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV