Vad ska jag göra?

T

Tippa

Snälla jag behöver höra vad ni andra säjer. Har ett litet stall med 4 boxar varav två är uthyrda till en och samma familj med ponny och hbl och två står mina egna hästar i men den ena är ute på foder. Problemet är att de två andra hästarnas ägare skapar sina egna regler. Vad gör man åt sånt egentligen?

Har sagt till dem och de blev informerade om vad som gällde när de flyttade in för tre år sen. Ändå händer ingenting! De gör som de själv vill ändå. Är väl inget stort men bara en väldig massa småsaker som man kan bli tokig på. Ex att de tar upp alla torkplatser med sina täcken och inte plockar ner dem efter sig, de fyller upp hela sadelkammaren med sina grejer fast vi har egna "skåp" som man ska ha sina saker i där sadel, träns och div täcken och annat får plats. Istället ligger deras grejer överallt! Jag blir tokig!

Sen så mockar de inte helt rent till mina hästar och ibland har jag kommit upp och då har lill-pållan stått utan täcke på sig :mad: fast de andra har fått på sina innetäcken. Glömmer man en häst bara sådär, ska tillägga att lill-pållan är ett fruset fbl. Hade varit en sak om de inte la på Sudden täcket för han står bara med ett fleece och fryser nästan aldrig men lillan har ju ett thermotäcke..

Är jag bara helt konstig eller beter folk sig såhär överallt? :confused: Har inga som helst problem med fodervärden men det kanske bara är för att det är min häst hon har? Snälla säg vad ni tycker? Och vad ska man göra om det inte hjälper att säja till dem? vill helst inte slänga ut dem men man kanske inte har nåt val?

Sv: Vad ska jag göra?

Jag skulle också bli irriterad. Tycker du ska prata med dom och förklara vad som gäller (igen). Var bestämd så förstår dom förhoppningsvis. Skulle det inte bli bättre skulle jag faktiskt hota med att slänga ut dom (i andra ord). Det är ju faktiskt ditt stall och då ska dina regler gälla.

Känner igen mig! Har själv ett stall där en tjej hade sina hästar inhyrda. Vi skrev tydliga regler redan från början, kom även överens om att vi skulle prata med varandra om nåt inte kändes helt ok. Första tiden fungerade allt, men allt eftersom tog hon sig mer och mer friheter. Sådant som att ta upp alla upphängningsmöjligheter där vi torkar täcken, belamrade sadelkammaren med sina saker så jag inte fick plats med mina,sopade inte efter sig...kan fortsätta i all oändlighet.
Vi pratade med henne flera gånger och då försökte hon lägga över ansvaret på MIG, att det var jag som gjort fel, men till slut lovade hon att bättra sig. Tiden gick och hon förbättrade sig INTE. Efter många om och men bad vi henne flytta sina hästar, hon fick några månaders tid på sig att hitta nytt, ändå blev det krångel in i det sista men den dagen hon flyttade hästarna var sååå härlig! Jag njuter fortfarande av att vara ensam i stallet och kunna göra precis som jag vill.

Jag tycker iallafall att du bör prata med dom, skriv klara och tydliga regler och sätt upp på väggen - följs inte dessa regler får ni gå vidare och komma på nån annan lösning

Du skriver ned stallreglerna och sätter upp dom synligt, samlar i hop ALLA saker som ligger spridda och lägger dom UTANFÖR stallet. Sätt lite hårt mot hårt och sluta vara så i mina ögon *dum-snäll*..Du tjänar ju uppenbarligen ingenting på detta. Accepteras INTE stallreglerna..ja då ska du slänga ut dom..punkt slut. Det är ju DITT stall...ta och visa detta ;)

Tala om för dem vad som gäller...
Sätt upp stallregler...
Hota med omedelbar avflyttning pga regelbrott om de inte skärper sig...
KASTA UT DEM!

Har gjort allt som ni säjer utan att slänga ut dem.. Kanske ska fundera på att kopiera upp stallreglerna jättestort. De kanske har svårt att läsa? *haha*

Nä det blir nog sista utvägen för idag hade de inte gett pållarna hö ute när de släppte ut dem. Och jag menar hur tror dem att deras hbl med vikt 600 kg ska överleva på 5 kg hö om dagen.. Han är smal redan nu när jag smygmatar honom med hö så fort jag kommer åt..

*suck* Men tack för svaren.. Skönt att man inte är ensam! '

Håller med, det är ju faktiskt DITT stall & det är du som bestämmer hur du vill ha det...

En kompis hade sin häst uppstallad hos vår tränare... Denna kompis har alltid varit lite slarvig av sig, lämnar saker framme på gången, i sadelkammaren ja överallt. Stallägaren sa till ett par ggr att hon skulle skärpa sig, men inget hände... Så en dag när denna tjejen var ute & red & slängt borstar & täcken & grimmor på golvet i stallet så fick hon nog, tog alla hennes saker & slängde in det i hennes box & satt sedan upp en stor lapp på dörren att om hon ville stå kvar så var det ordning och reda som gällde i fortsättningen...
Även om min kompis blev sur först så hjälpte det :D
Hon förstood piken & hade mer ordning på grejerna i fortsättningen...

Har du satt dig ned och haft möte med dom ?? Menar: verkligen suttit och PRATAT om att: detta är mina regler, dom ska följas...annars vidtar jag åtgärder som ev gör att jag säger upp er från stallet ?? Om man bara tjatar och ingen följer det, ja då fungerar ju uppenbarligen inte denna taktik. Så därför bör man ändra sig och göra annat. Som i ditt fall: sätt dig ned och prata ut. Ställ krav. För du har nog aldrig gjort det va ? Menar att: om man bara tjatar och det ändå inte blir några åtgärder...ja då struntar ju folk i dig ändå eftersom ingenting händer...När du sätter upp regler så måste du fullfölja saker och ting. Så mitt förslag: ett möte där du klart och tydligt deklarerar vad som gäller samt vad som händer om dom inte följs...

Det är väll inte så mycket att orda om. Ditt stall, ditt hem, dina regler.

Ge dem varsinn utskrift på dina regler och sätt även upp en i stallet. Funkar inte det så säg upp dem, du skall inte behöva må dåligt av att de inte kan sköta sig.

Hade jag varit i ditt ställe så hade jag sagt upp denna familj. Men en månads varsel.
Jag har sagt upp en som inte skötte sig för bara en månad sedan. Hon flyttade för snart en vecka sedan. Det är jätteskönt. :)
Hon sopade bara efter sig framför sin egen box inte hela stallet. Jo, om killen var med så blev det mer sopat. Han skötte sig lite mer. :smirk:
Hon kunde ta ut hästen från hagen bara 10 min innan lunchmatning och rida ut. När den andra hästen nästan hade ätit upp så kunde hon släppa in hästen med hö. Vilket inte är bra för då vill ju även den andra ha. Hon var sjukskriven så tid hade hon ju iaf. Kunde gott väntat tills hästen fått sin lunch innan hon tog ut den.
Pratade aldrig med någon i stallet sa bara hej. Det var en konstig stämning i stallet när hon var här. Detta tyckte alla i stallet. Satte på radion och ökade volymen jämt.
Ville inte rida ut med någon här i stallet. Vilket jag tycker är viktigt för kamratskapen och sammanhållningen i stallet.
Hjälpte aldrig till med utsläpp eller insläpp eller matning fast hon var här. Kunde sitta kvar i bilen och vänta tills alla hästar var utsläppta. Vintertid tar det ca 30 min med alla hästar som ska ha täcken på sig.
Jag har tydliga regler uppsatta i stallet där allt står som är väsentligt.
Jag säger alltid reglerna innan dom får komma hit också så att dom vet. En månads varsel vid uppsägning från båda hållen osv....

Så säg upp din inackordering. Jag lovar att du kommer verkligen att njuta av ditt egna stall när dom flyttat. Sedan kan du ju vara mer noga när nästa inackordering kommer.
Lycka till! :)

Senast ändrad:

Men nog måste man väl få rida ut ensammen om man vill...det ska väl inte vara en regel heller. Jag själv föredrar helst att rida ut själv. Detta för att jag inte vill att någon ska sinka mig samt att jag kan rida presis vart jag vill utan någon som gnäller om andra vägar. Hade ni regler om vem och när hästarna skulle in/ut..om inte så gjorde ju inte tjejen fel som aldrig hjälpte till. Att rida ut 10 min innan lunch är väl inget regelbrott, så gjorde vi också och det spelade faktiskt ingen roll om hästen sedan fick mat.

Men nog måste man väl få rida ut ensammen om man vill...det ska väl inte vara en regel heller.
Jag förstod nästan att denna fråga skulle komma upp när jag skrev den. :smirk:
Självklart står det inget om detta i regelerna. Jag är väl inte dum heller. :) Men jag skrev ju sedan för trivsel och sammanhållningens skull så kan man ju rida ut tillsammans ibland. Men det var inte det som var själva bägaren som fick rinna över när jag bestämde mig för att säga upp henne. Självklart inte. :)

Hade ni regler om vem och när hästarna skulle in/ut..om inte så gjorde ju inte tjejen fel som aldrig hjälpte till.
Sjävklart har jag regler om tiderna. Fattas bara annat. Det viktigaste i en hästs liv är regelbundna tider.
Frukost kl 7, utsläpp kl 8.30, lunch kl 12. eftermiddagshö ute kl 16. och insläpp kl 21 Alltid. Så är man sjukskriven så ska man nog kunna ta en annan tid än just vid mattiden. Tror du inte det. Dygnet är iaf 24 timmar. :smirk:
Att rida ut 10 min innan lunch är väl inget regelbrott, så gjorde vi också och det spelade faktiskt ingen roll om hästen sedan fick mat.
Inte här heller. OM dom då satte hästen i en liten hage och väntade tills hästen fick äta upp och SEDAN släppte in hästen mätt till den andra hästen i hagen. Jag vill inte ha bråk i hagen med ev sparkar pga hon inte kunde passa tider.

Senast ändrad:

Ok..tack för svaret..men det där med rida ut tillsammans...Nä, fy för att måsta rida ut med någon annan. Gemenskapen kan man skapa sig på annat sätt tycker jag. Jag själv blir högst irriterad på att ha andra med när jag rider ut...så för mig är det tvärtemot.

Det är alltid tråkigt när inte alla kan följa regler och tider i stallet. Jag skulle nog funfera på att säja upp dina inhyrda. För de har inte sköt hästarna, man glömmer inte täcken på hästen om man har stått där så länge. Och man ger väl hästarna frukost hö ute/inne eller hur.
Jag kan tåla rätt mycket "slarv" men inte när hästarna börjar råka illa ut för det.
Så tänk igenom din situation och bestäm dig för något. Du vet vad jag tycker.
Lycka till !!!

Ja jag tog bara det som ett exempel att hon inte var kamratskaplig i stallet för 5 öre. Men tänk bort denna rad om det är svårt att förstå. *ler*
Jag har haft andra i stallet som inte har ridit ut med oss andra. Så det är inte just det som var problemet. Utan allt annat.
Den som inte red ut med oss hade sina skäl. Men hon var iaf trevlig när vi träffades i stallet. Men den här tjejen hejade tex inte på min gubbe när han tex tog in hösilaget med traktorn och hon stod bredvid och tog hö. Det blir en tryckt stämning då en tråkig stämning som känns i hela stallet. Åtminstonde tyckte alla andra det också. Lite svårt att förklara mig. Men hoppas ni förstår hur jag menar?

Det där var väl inte riktat till mig va? Min inackordering har ju redan flyttat.

Tidigt på sommaren är ju den bästa tiden att säga upp hyresgäster i ett stall.

Eftersom de flesta hästar ska ut på sommarbete och så har stallägaren en 3-4 månader på sig att hitta ett nytt stall att hyra in sig i!
/KT

Nu är inte alltid så lätt att säga upp någon som varit hyresgäst i tre år!!!!!!!!!!!
Det beror på vilken form av avtal man har gjort uppfrån början. Är det ett sådant som säger att hyresgästen disponerar en vissa boxar till sina hästar eller säger avtalet bara att dom ska ha sina hästar där och stallägaren kan byta box på hästarna?
Är det de första alternativet som stämmer bäst då gäller hyreslagstiftningen och när man då hyrt i tre år har man besittningsrätt på boxarna och är mycket svårt att få bort. Är det alternativ två då gäller de uppsägningsregler som eventeullt skrivits in i avtalet eller normal uppsägningstid som brukar vara ganska lång när någon hyrt så länge.

Har man verkligen besittningsrätt på boxarna? Vad jag har lärt mig är att man bara har besittningsrätt på bostäder.

Nej inte bara bostäder utan även t ex hyrda förvaringsutrymmen och lagerlokaler och här räknas då hyrda boxar eller spiltor in. Allt enligt LRF:s hästjurister.
Har för mig att man får besittningsrätt fortare för en bostad men med tre års hyra så är det klart över gränsen i vilket falls om helst.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Imperiet
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30