Vad ska jag göra?

Tindrus

Trådstartare
Idag var jag och hjälpte en bekant med hennes unghästar, det dyker upp två kattungar och jag blir såklart överlycklig, det är ju det sötaste som finns.. Hon säger att jag får dom om jag vill ha dom och nu vet jag inte vad jag ska göra så berättar hur det ligger till och låter kloka bukefalister resonera lite med mig.
Denna bekant hyr stall av en bonde, däromkring hänger 3 (tror jag det var) vuxna katter. I somras fick en av dessa katter (som jag trodde var en av kattungarna själv-hon var verkligen superliten) 6 kattungar. Bonden tyckte det blev för mycket och slaktade fyra av dom..
Min bekant köper mat till katterna men det är liksom lågprismat och inte mer än så.
Så finns det ju många katter som lever men kruxet är att hon ska flytta nu för hon kommer inte överens med bonden och då finns det ingen som ger mat och sånt längre och jag funderar nu på att ta hem dom... om inte för att ha dom själv så åtminstonde ta dom på en hälsokoll, vaccinera, avmaska osv. och sedan sälja dom så dom får ett bra hem. Grejen är att tar jag hem dessa katter kommer jag omöjligt kunna göra mig av med åtminstonde den ena :love: .. och då kommer nästa fråga, kan jag ha en till katt? Jag har tre redan, och bor i en tvåa ute på landet så dom kan ju vara ute, en av dom är ute nästan hela dagarna.. Jag är jätteförvirrad och vet inte vad jag ska göra, tycker synd om dom andra katterna som är kvar därborta, mamman var lika liten som dom här två bebisarna.
Detta är två hankatter tror jag så hur många nya kattungar som kommer produceras och överges eller slaktas om dom blir kvar vill jag knappt tänka på. Blir så less på människor och hur lågt värde dessa fina djur har och såhär är det ju överallt! Så samtidigt känns det som det inte spelar någon roll vad jag gör för vad gör det för skillnad om jag "räddar" dessa två liksom?

Hjälp mig för jag får verkligen ångest, både av att jag ska ta nåt sorts beslut nu och av den här :devil: kattsynen. BLÄ! :cry:

Vad kostar en hälsokoll? misstänker att det kan vara nåt lurigt med en av dom..
Hur många katter kan jag ha innan det är JAG som är idioten? :crazy:
Vad hade ni gjort?

b611201090935f8a8.jpg
4
0611201091038c55e.jpg
 
Sv: Vad ska jag göra?

Snälla, ta hem dom! Och om du inte vill behålla så hitta nya hem! Jag brukar själv göra så, och man gör ju verkligen busungarna en tjänst till ett bra liv!

Men huh, slakta kattungar...? Det finns ju folk till allt! Kan själv inte förstå hur man kan ta livet av små sötnosar..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Joo, det lutar ditåt... förstår inte heller hur man kan göra det, helt sjukt. Vill inte ens tänka på det.. :(

Har du gjort några "hälsocheckar" på dom katterna du tagit hand om innan du sålt dom? Vad isåfall?

Känns inte som jag vill lämna den stackars mamman heller. :cry: Det här var ju bara hennes första kull också. :crazy:
Vi har en sån här bra Hitta Katten-organisation i stan också, dit kanske hon kunde få komma...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Mamma katt har levt hela sitt liv ute så det blir bara synd om henne om hon blir inburad på något katthem. Hon kanske aldrig kommer att kænna sig hemma i ett vanligt hem. Om någon vill ta henne som stallkatt så ær det en annan sak. Jag tycker inte bonden gjorde fel som nackade fyra ungar. Det var væl hans enkla, brutala, sætt att ta ansvar før att gården inte ska øversvæmmas av katter!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det är så jag också tänkt om mamman, men det som gör att jag började fundera på det är ju att hon antagligen kommer fortsätta föda en massa kattungar. Hon kan inte varit äldre än precis könsmogen när hon blev dräktig heller, som sagt jag tog henne för en 15veckors kattunge :crazy: så hon har ju några år på sig..
Och jo det var säkert så han tänkte, men jag tycker det är hemskt ändå. Och varför spara dessa två? Hur tänker han då liksom? :crazy: Tror knappast han planerar att kastrera varken henne eller bebisarna heller så han kommer ju snart inte ha nåt annat att göra än slakta kattungar... :(
 
Sv: Vad ska jag göra?

Han kan kanske se vilket køn det ær på nyfødda små ungar. Det kan jag och det ær inte så svårt. Han sparade två hanar och tænke kanske att "dom føder i alla fall inte ungar". Eller att "det ær fler som vill ha hanar æn honor". Det kan berhøvas en fertil hona på en gård før det kan vara viss "naturlig omsættning" på katter dær. Långt ifrån alla ungar blir vuxna utan råkar ut før rovdjur, trafik, kattpest eller annat. Men en hona kan i værsta fall få 4 kullar på ett år och då blir det ju synd om henne!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Har någon pratat med bonden om kastrering?
Det finns gott om både kattungar och vuxna katter i Sverige så man behöver inte alls ha en katt okastrerad utifall det skulle hända något med någon av katterna.
Risken finns att kattmamman senare kommer att gömma ungar och det kan vara utanför gården,det finns risk att överlevande ungar senare bildar en kattkoloni.
De låter allvarligt om bonden inte är intresserad av att ge dom mat.
Prata med hittakatten,det finns många katter som levt ute som trivs alldeles utmärkt som innekatter
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nää, jag tror ingen pratat med honom.
Nu har även en till katt sökt sig dit så det är nu fyra vuxna katter på gården. Min bekant ska prata med ett par andra tjejer som har hästar i ett stall på smma gård om dom vill ta över matningen av katterna när hon flyttat.

Men funderar ändå på om man ska försöka ge bebisarna ett bättre liv än det dom får med "friskiesföda" och risk för inavel och allt vad det kan bli.



Någon som vill svara på mina lite konkretare frågor jag skrev? :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det ær ju bra om du hittar nya hem till de två jættefina hankattungarna! Och så kan du væl tipsa hon som tar øver kattmatningen om att granngården sæljer Kattys nyttiga bitar. I storsæck så ær det rætt billigt och ændå så ær det skapligt nyttigt. Ni ska inte tro att jag direkt gillar den hær stallægarens instællning till katter, men jag ær fødd bonnjænta. Jag vet hur dom tænker och jag tror inte vi kan ændra på det.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Förstår vad du menar, så det trodde jag inte heller. :)

Jaa, får göra det. Dom får flytta hit i början av nästa vecka.
Någon som har nån tanke om hur många katter man kan ha? :p vet inte vad "lagen" säger men där brukar reglerna vara lite väl snälla för min smak så det är inget jag vill ligga och gränsa på direkt...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nio katter får man ha. Har själv haft nio en gång i tiden och det funkade alldeles utmärkt (bor iof i stor villa).
 
Sv: Vad ska jag göra?

Finns det ingen lag på hur många katter per kvm? har för mig att jag hört nåt sånt för länge sen..
Jag har en lägenhet på 82kvm, har dock stängt av vardagsrummet så jag ska kunna ha råd med elen i vinter.. :P så har nog bara 60-65 kvar kanske..
 
Sv: Vad ska jag göra?

För dem två gör det en oerhört stor skillnad att bli räddade, så även om det inte gör någon skillnad "på det stora hela" som du skrev så tycker jag absolut att du ska göra det. Du kan ju ta hem dem och se hur det fungerar med de andra katterna; om de inte kommer överens får du försöka hitta nya hem till båda (det borde väl gå med så söta katter? :love:), och om de blir vänner gör väl en katt till inte så stor skillnad? Jag har för mig att man får rabatt på vissa försäkringar för den fjärde katten, så det tjänar du ju på ;)

Honan är ett värre problem. Det bästa hade kanske varit att kastrera henne och sedan släppa tillbaka henne - fast då krävs det ju att man har råd att lägga de pengarna på en katt man inte äger.

Angående hälsokollen är det väl enklast att ringa och fråga? :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Först och främst så måste du prata med bonden. Det är ju hans katter och du kan ju inte bara ta dem ifrån honom hur som helst oavsett om ni tycker att de far illa. Om de far illa så får ni anmäla det istället, inte ta lagen i egna händer för det blir ju stöld.

Jag tycker absolut att det du vill göra är en god gärning men det finns ju lagar och regler att följa.

Tyvärr har katter låg status och det lär förbli så även om många är som jag som tar hand om hittekatter och ger dem ett bättre liv så är vi inte tillräckligt många. Det kommer alltid finnas människor som ger bort kattungar gratis till höger och vänster utan att bry sig om dem alls. Det kommer alltid finnas katter i ladugårdar och stall som får kull efter kull eller som går långa vägar och riskerar att bli påkörda och hamna i slagsmål.

Det är väldigt svårt att sälja vuxna katter, blocket svämmar över av dem så om du tar hand om allihop så får du räkna med att de blir kvar hos dej.

Det är fruktansvärt att han avlivar kattungarna men slaktar dem tror jag knappast att han gör, ingen i Sverige äter väl katter?

Ta ett snack med bonden och hör vad han säger. Han kanske inte alls vill bli av med sina katter utan vill ha dem där och då kan du ju förklara för honom att han måste ge dem mat och kastrera dem. Friska mätta kastrater jagar absolut överlägset bäst eftersom de inte behöver jaga partners och gå iväg eller bli nedsatta av födslar och dräktighet kan du säga till honom.

Att bara gå innaför dörren hos veterinären brukar kosta runt tre-femhundra kronor så räkna med det minst för en hälsokoll. Om en av katterna verkar sjuk så måste den ju få vård omgående och det är ju bondens ansvar annars bryter han mot lagen. Upplys honom om det på ett lugnt och bra sätt.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hej och tack för ditt svar.
Att det är bondens katter vet jag inte om man kan säga.. Det är "vilda" katter som har kommit till gården och till min bekantas stalldel, så jag anser nog snarare att det är hennes katter om dom nu är någons alls. Men det är lite klurigt det håller jag med om, har funderat på det där jag med och ska klart kolla av lite mer.

Några vuxna katter har jag insett att jag inte kan ta hem, är rädd att stöta bort någon av mina katter jag redan har, en av dom speciellt är inte så förtjust i nya saker, djur, människor alls, förutom kattungar, dom gillar hon. :)

Vira
Ja det är klart det gör skillnad för dom två. Jag har faktiskt knappt tänkt så utan bara lite uppgivet på att det inte kommer spela någon roll i slutändan, men du har helt rätt.
Skulle gärna kastrera mammakatt om jag hade haft råd, men ska nu dessa kattungar flytta hit så måste jag nog prioritera dom...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Så, nu har jag två familjemedlemmar till här :love:
Dom passade under hela hemresan på att tala om för mig vilken hemsk människa jag är. :D På torsdag har vi tid för besiktning/hälsokoll, håll tummarna för att allt står rätt till! :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ett stort grattis till de fina katterna, och ett stort tack för att du tar hand om dem. Har själv tagit hand om tre katter hittills som haft en tuff start i livet. Dom ger dubbelt ( om inte mer) tillbaka!

/B
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 308
Senast: monster1
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp