Vad ska jag göra och vad säger lagen?

fnykis

Trådstartare
Är sedan 1 år fodervärd åt en 17 årig häst. Hästen var halt när den kom till mig. Jag har sagt upp fodervärdsavtalet och det går ut i början av augusti. Jag har helt enkelt inte råd med alla kostnader som krävs, hästen var oförsäkrad så det jag kunde teckna var Agria senior. Den täcker avlivning vid benbrott, kolik och sårskada. Ägaren har gått under jorden.

Hästen är nu halt även i skritt, hon har alltså blivit sämre trots alla insatser från min sida. Hovledsinflammationen i ena frambenet som är grundproblemet har nu hästen haft i 2 år.

Enligt mig vore det bäst för hästen att få somna in.

Men är det ett beslut som jag som fodervärd ska behöva ta? Vad säger lagen?

Metacam är inget alternativ då hon fick mycket svår kolik av det förra gången.

jag skulle ta kontakt med djurskyddet i kommunen och höra om de tycker att det är ett djurskyddsärende att hästen är så dålig att den behöver tas bort. Då kan du kanske ta beslut på de grunderna

Du kan formellt inte avliva annans häst. Däremot känns det ju angeläget att få tag på ägaren.

Kontakta kommunens djurskyddsinspektörer och be dem om råd.

Och djurskyddet ligger på länsstyrelsen sedan 1/1 2009 (dags att uppdatera sig Korven och Lovisaleonora ;) ), så kommunen är minst sagt värdelöst att höra av sig till. Nu kan djurskyddet inte hjälpa dig så mycket troligtvis. Men de kan ha en idé om hur du ska göra i alla fall. Sedan känner jag spontant att det inte vore omöjligt att jaga rätt på ägaren om du har namnet på h*n och ungefär var h*n bodde när ni gjorde upp om fodervärdsavtalet. Det och ungefärlig ålder på ägaren tillsammans med ratsit.se borde kunna hjälpa till. Polisen kan möjligen vara behjälplig också.

Pinsamt dåligt att inte ha koll på det.

Det kan ju kanske vara en hjälp med ett samtal från myndighet till ägaren, ska hästen tas bort försvinner ju problemet för ägaren. Men då måste man ju få tag på ägaren för medgivande.

Bor du såpass nära ägaren att du kan åka dit? Om du med "gått under jorden" menar att du inte kan nå ägaren per telefon, osv.

Och djurskyddet ligger på länsstyrelsen sedan 1/1 2009 (dags att uppdatera sig Korven och Lovisaleonora ;) ), så kommunen är minst sagt värdelöst att höra av sig till. Nu kan djurskyddet inte hjälpa dig så mycket troligtvis. Men de kan ha en idé om hur du ska göra i alla fall. Sedan känner jag spontant att det inte vore omöjligt att jaga rätt på ägaren om du har namnet på h*n och ungefär var h*n bodde när ni gjorde upp om fodervärdsavtalet. Det och ungefärlig ålder på ägaren tillsammans med ratsit.se borde kunna hjälpa till. Polisen kan möjligen vara behjälplig också.
Jag har ju inte haft koll :D nån gång. Måste man verkligen ha tag på ägaren om djuret ska tas bort av djurskyddsskäl?

När länsstyrelsen tar sådana beslut utan att ägaren känner till det så är hästen väääääldigt illa däran och måste avlivas omedelbart. Nu har förvisso ts ansvaret för hästen, men att inte på alla sätt försöka få tag i ägaren innan man tar beslutet skulle i alla fall jag inte vilja ha på mitt samvete. En hästägare som gått upp i rök skulle jag inte lita på en endaste sekund. Skulle inte förvåna mig att hästägaren senare dyker upp med en stämning eller något annat obehagligt om ts tar beslutet själv utan att backas upp av bevis för att h*n faktiskt gjort allt för att få tag i ägaren. En jäkla sits med andra ord :/[/QUOTE]

Hade jag varit i din situation så hade jag bett veterinären om hjälp. dom kan alltid gå igenom djurskyddslagen och avliva om dom anser att det behövs. polisen och sen snacka med vet, om du har en vettig kommunikation med din vet borde den kunna hjälpa dig.
Jag förutsätter att vet håller med dig nu.

Skicka ett vykort till ägaren, där det står att du behöver nå hen för att få tillstånd att ta bort hästen då den lider och inte blir frisk. Har du möjlighet så lägg det själv (eller be en kompis) i hästägarens brevlåda. Vykort för att det inte ens behöver öppnas för att läsas...
Det kan ju vara så att hen undviker dig för att hen inte har möjlighet att ta hem hästen, men ser hen direkt att det inte är det du är ute efter så kanske hen kan tänka sig att svara/kontakta dig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Hästmänniskan Ber om ursäkt för rörigt inlägg redan nu... Jag har en dressyrvalack född 04 som är helt underbar på alla sätt och vis. :love: Tyvärr...
2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: TeamLundVer
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Träning Jag har en i år 6 årig unghäst. Köpte henne i maj för två år sedan. Då världens snällaste dock röhårig och sto. Hon var van att täckas...
Svar
16
· Visningar
3 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar