Vad ska jag göra nu då?

Lejonelle

Trådstartare
Jag är den eviga nybörjaren i olika hundsporter. Tycker det är kul att lära nytt men astråkigt att hålla på och nöta. Mest intresserad av att lära min hund sådant som har en praktiskt nytta i vardagen som t ex att leta upp mina nycklar, och inte så intresserad av sånt som att den ska sätta sig rakt. Inte ett dugg intresserad av tävling. Nu får jag hem en ny valp och behöver något roligt för den äldre hunden också, något vi kan jobba med över vintern. Har ni några bra tips?

Sv: Vad ska jag göra nu då?

Hunden min fråga gäller är blandras mellan två raser i grupp 1. Hane tre år, 58 cm, förig, aktiv och samarbetsvillig.

Valpen är också grupp 1 men där är det ju grundträning och samarbete som gäller ett bra tag framöver.

Sv: Vad ska jag göra nu då?

Spår kan du köra tills det blir för mycket snö, valpen kan kanske vänta några veckor men sen är det bara att köra på. Du kan lära valpen kroppskontroll och att kunna växla mellan fartiga moment och långsamma/precisionskrävande. Det behöver inte vara så avancerat, utan lär den t ex att runda en ryggsäck/stol/lyktstolpe i hög fart, och att sitta stilla och titta på dig i x sekunder. Sedan varvar du. Du kan redan nu lära den att bära föremål av olika material. Den vuxne kan ju göra precis samma saker, men i lite längre pass.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 463
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 752
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar