Vad ska jag göra med min ridtravare?

@Equilife nej det är inte oseriöst, det är att inse lagstadgat vad som gäller ang behandling av sjuka skadade hästar . Dina remedier/råd hör inte till det !
Ser att du editerat ditt inlägg nu och helt plötsligt ska veterinär vara med utifrån det du tidigare skrivit . Det rimmar rätt illa med budskapet du framhävt innan du fick mothugg ;)

Nej jag säger inget om hästens skada? Jag säger att min TANKE utifrån det beskrivna är .

Dina poster har ingen logik öht . Vad är det ingefäran ska göra exakt i sammanhanget ?

Att ingefära är nyttigt (åtminstone för människor) och enligt diverse "hälsokostmänniskor" (bl.a. en viss Skipper, vill jag minnas..?) kan ha en utrensande effekt är ju inga nyheter. Men att det skulle hjälpa till att läka en hälta eller inflammationer i lederna, det har jag svårt att tro att det finns vetenskapligt stöd för.

...och för att återgå till TS frågeställning - problem med hälta, stapplighet och svullna ben runtom - inte hästens ras/värde:

Hälta/svullnad i 1 ben : isolerat problem i det benet, eller överbelastning pga kompensation i annat ben.

Plötslig svullnad i alla 4 ben - vilket kan ge stapplighet pga obehaget med svullnaden i sig- då skulle jag leta efter ett systemiskt fel i matsmältningsorgan/infektion/allergisk reaktion.

Vid sådan svullnad skulle jag försöka linda benen, massera och promenera för att få igång cirkulationen, snarare än att ställa på box/vila.

Det är inte givet att den ursprungliga hältan hänger ihop med den nytillkomna svullnaden utan kan vara ett separat problem. Hursom, misstänker man just Ehrlichia så kan distriktsvet ta sånt prov och ge sån behandling.

feber?

Hejan! Extremt länge sen jag var inne här men min häst finns kvar och hon mår bättre. Hon är långt ifrån bra men jag vägrar ge upp om henne. Veterinären hittade aldrig något "behandlingsbart" problem. Hon har en stor rörelsestörning efter en skada långt tillbaka. Det var det vi kom fram till, hon behandlas ofta av kiropraktor och rör sig i skritt dagligen. Förhoppningsvis kan hon börja trava snart :)

Jag ser tre utvägar
1. Utred hästen ordentligt
2. Avliva
3. Ge hästen en chans att läka ut själv. Lösdrift och vila längre tid (ca 1år) och sätt sedan igång långsamt. Hästen kan bli bättre av det. Blir hästen dock sämre under tiden måste man hitta på något annat (alternativ 1 eller 2).

Om man ska välja att utreda eller inte kan bero på hästens användningsområde och prisklass; speciellt om man har liten plånbok eller äger flera hästar. Fundera också på vad hästen är/betyder för dig. Hur långt är du beredd att gå/hur långt kan du gå? Vad har du för försäkring och täcker den för en utredning? Vad har du för budget? tyvärr kan alla inte lägga hur mycket pengar som helst på utredningar. Vad säger magkänslan? Fråga gärna andra i din närhet som känner både dig och hästen/eran historia vad de skulle ha gjort i din sits. Ibland blir man "blind" för att man älskar sin häst så mycket och kan behöva fler objektiva ögon som kan hjälpa dig att fatta ett beslut.

Bra inlägg!

Om du vill prova lite alternativ så börja med att ge henne Ingefära ett tag. Oavsett om hon är halt eller inte. Köp färsk ingefärr i affären och ge ungefär som en halv tumme per gång. En del hästar äter det som det är, annars kan man riva ner det i lite foder. Man kan prova alla möjlig örter på sikt, men ingefäran kan hjälpa till att rensa lite i kroppen till att börja med.

Men snälla nån... :meh:

För dom som vill veta så har min häst börjat trava och allt går superbra. Det tog ca 2 1/2 år för henne att bli frisk men älskar man sin häst så är det värt det. Hon förtjärnar det bästa av det bästa! Jag köpte henne för 3000 kronor. Jag har säkert lagt 20000+ på henne i veterinärkostnader, kiropraktik m.m. Men det skiter jag i. En häst, oavsett pris, ras eller något sådant ska få en ärlig chans att bli bra! Kosta vad det kosta vill :)

Nej, det är inte idiotiskt, det betyder att någon har en annan åsikt än du, i ett diskussionsforum. Att kalla det idiotiskt säger nog mer om din nivå på tankeverksamhet.

Överblivna travare köper man sällan för att man har gott om pengar att lägga på en häst, det är många gånger en tjej som drömmer om en egen ridhäst och detta blir nån sorts kompromiss då de helt enkelt är billiga. Inte allt för sällan är det föräldrar, som inte alls är i hästbranschen, som har betalat, vad de tycker är en hutlös summa pengar för ett fritidsintresse. Låt säga att hästen kostar 20 000:-.
Att då lägga 5-6000 på en utredning för en sån häst finns inte på kartan. Den kanske inte ens är försäkrad, då blir det ännu dyrare.

Som tillägg kan konstateras att det många gånger inte finns någon försäkring som täcker hältor på en travhäst om den är startad och tävlad. Travfolk (och de som köper begagnade travhästar) får öppna plånboken och betala själva.

Till TS. Fyra jämntjocka ben är inte symptom på någon ledinflammation. Antagligen är det något annat som är fel. Se till att få ordentlig veterinärhjälp och gärna hjälp ifrån någon hästmänniska som har mer erfarenhet än du själv. Sådant brukar vara A och O i situationer då man är villrådig. Vad som är ekonomiskt försvarbart för dig och din häst kan bara du själv avgöra :) Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama