Vad ska jag göra med min ridtravare?

Malinnee

Trådstartare
Hej.
Jag köpte min ridtravare i april 2013. Ända sen då har hon varit halt till o från hela tiden. Våren 2014 hade hon knäledsinflammation i framknäet. Det behandlades tre gånger, hon stod ett bra tag och blev friskförklarad. Hon sattes igång sakta och allt var bra. Sen när hon var fullt igångsatt så blev hon halt igen. Vi åkte till veterinären och hon hade knäledsinflammation i den andra knäet + kotan. Hon behandlades två gånger och för tre veckor sen åkte vi dit för återbesök och hon blev friskförklarad igen. Vi började väldigt sakta sätta igång henne, vi har skrittat henne 20-30 minuter enligt schema två gånger. Sen igår 06/11-14 så när jag gick ut till stallet så såg jag att hon var sjukt svullen på alla fyra benen, från precis nedanför knäet och ända ner till hoven. Jag kände på alla fyra ben och hon var varm och öm. Jag tog ut henne i gången för att linda benen och då såg jag ju också att hon "typ" stapplade lite fram som en fölunge gör under sina första steg (Alltså stappligt, hon var inte i obalans eller nåt). Vad ska jag göra? Det ända hon har gjort är att blivit riden två gånger sen friskförklaringen och gått i sin stora hage. Hon måste ju få gå i en stor hage, det är ju inget liv för en häst att gå i en rasthage hela livet. Det känns som att det inte finns något att göra längre... :(

Se till att åka in på en bra klinik och utred ordentligt. Återkommande inflammationer tyder på att det kan vara något annat som kan fela.

Hej.
Jag köpte min ridtravare i april 2013. Ända sen då har hon varit halt till o från hela tiden. Våren 2014 hade hon knäledsinflammation i framknäet. Det behandlades tre gånger, hon stod ett bra tag och blev friskförklarad. Hon sattes igång sakta och allt var bra. Sen när hon var fullt igångsatt så blev hon halt igen. Vi åkte till veterinären och hon hade knäledsinflammation i den andra knäet + kotan. Hon behandlades två gånger och för tre veckor sen åkte vi dit för återbesök och hon blev friskförklarad igen. Vi började väldigt sakta sätta igång henne, vi har skrittat henne 20-30 minuter enligt schema två gånger. Sen igår 06/11-14 så när jag gick ut till stallet så såg jag att hon var sjukt svullen på alla fyra benen, från precis nedanför knäet och ända ner till hoven. Jag kände på alla fyra ben och hon var varm och öm. Jag tog ut henne i gången för att linda benen och då såg jag ju också att hon "typ" stapplade lite fram som en fölunge gör under sina första steg (Alltså stappligt, hon var inte i obalans eller nåt). Vad ska jag göra? Det ända hon har gjort är att blivit riden två gånger sen friskförklaringen och gått i sin stora hage. Hon måste ju få gå i en stor hage, det är ju inget liv för en häst att gå i en rasthage hela livet. Det känns som att det inte finns något att göra längre... :(
Och jag säger som Hippocampus. Gör en ordentlig utredning och sök andra orsaker som kan göra att inflammationerna kommer igen. Eftersom hästen var dundersvullen på alla fyra skulle jag även fundera på om hon fått någon allergisk reaktion av någon anledning. Jag menar att svullnaden på alla fyra inte behöver komma av skadan i sig. Fundera också över underlaget som hästen ridits på och om hovlagaren du har passar ihop med din hästs benställning/hovar.

Sedan förstår jag inte över huvud taget vad hästen ekonomiska värde har med saken att göra (blandrastiks inlägg). En travare har samma rätt att få behandlingar som behövs som vilken 100.000-kronors-häst som helst! Skulle jag tänka så skulle jag "byta ut" mina hästar efter två - tre veterinärbesök eftersom de då "behandlats" över det värde de köpts för... idiotiskt tänkt!

Hej.
Sen igår 06/11-14 så när jag gick ut till stallet så såg jag att hon var sjukt svullen på alla fyra benen, från precis nedanför knäet och ända ner till hoven. Jag kände på alla fyra ben och hon var varm och öm. Jag tog ut henne i gången för att linda benen och då såg jag ju också att hon "typ" stapplade lite fram som en fölunge gör under sina första steg (Alltså stappligt, hon var inte i obalans eller nåt). Vad ska jag göra? Det ända hon har gjort är att blivit riden två gånger sen friskförklaringen och gått i sin stora hage. Hon måste ju få gå i en stor hage, det är ju inget liv för en häst att gå i en rasthage hela livet. Det känns som att det inte finns något att göra längre... :(

En av mina hästar hade ehrlichia för några år sedan, och de symptomen du beskriver stämmer med de som hon hade då, så det skulle kunna vara det. Somsagt se till att få hästen ordentligt undersökt.

Hej.

Det är ju svårt att avgöra såhär om det finns något kvar att göra eller inte. Det kan vara så..eller i värsta fall hittar man vid fortsatt utredning något mindre trevligt som gör det tvärkört.

På frågan om du ska fortsätta utreda eller inte är ju bara en fråga du själv kan svara på.
Jag tycker att antingen kör man på och fortsätter utreda, eller så tar man bort en sån häst när man gett den viss många chanser till att bli bättre (typ max 1-1,5 år) men är den konstant dålig måste man kanske ta ett ganska snabbt beslut och snäva åt rehabtiden..ingen mår bra av att ha en halt häst i hagen hur länge som helst. Man får lägga det i hur värt eller möjlig man tror att rehab och behandling är - goda prognoser = kör på, dåliga prognoser = fundera över om hästen kanske bör vandra vidare

Har den gått på travet och isf hur länge? Vad är det för ålder på hästen? Finns försäkringsstöd för utredningen? (en parameter tyvärr som kan vara bra att ha i åtanke vid avgörandet).

I övrigt förutom en utredning på klinik kan man fundera över hovstatus/vinklar etc, benställning, vad hästen vistas i för miljö (blir den ansträngd redan i hagen?) osv. Om den tex varit aktiv travhäst finns det en del riskparametrar att tänka på.

Ang hagstorlek så kan det vara nödvändigt att begränsa rörelsen. Om det är kraftiga inflammationer eller en skada så hjälper det inte om man släpper ut hästen i en för stor hage då heller..hästar är ganska dåliga på att "ta det lugnt" när de måste ..de springer trots smärta och då kan det bli helt omöjligt för läkning

Senast ändrad:
Sedan förstår jag inte över huvud taget vad hästen ekonomiska värde har med saken att göra (blandrastiks inlägg). En travare har samma rätt att få behandlingar som behövs som vilken 100.000-kronors-häst som helst! Skulle jag tänka så skulle jag "byta ut" mina hästar efter två - tre veterinärbesök eftersom de då "behandlats" över det värde de köpts för... idiotiskt tänkt!

Nej, det är inte idiotiskt, det betyder att någon har en annan åsikt än du, i ett diskussionsforum. Att kalla det idiotiskt säger nog mer om din nivå på tankeverksamhet.

Överblivna travare köper man sällan för att man har gott om pengar att lägga på en häst, det är många gånger en tjej som drömmer om en egen ridhäst och detta blir nån sorts kompromiss då de helt enkelt är billiga. Inte allt för sällan är det föräldrar, som inte alls är i hästbranschen, som har betalat, vad de tycker är en hutlös summa pengar för ett fritidsintresse. Låt säga att hästen kostar 20 000:-.
Att då lägga 5-6000 på en utredning för en sån häst finns inte på kartan. Den kanske inte ens är försäkrad, då blir det ännu dyrare.

Nej, det är inte idiotiskt, det betyder att någon har en annan åsikt än du, i ett diskussionsforum. Att kalla det idiotiskt säger nog mer om din nivå på tankeverksamhet.

Överblivna travare köper man sällan för att man har gott om pengar att lägga på en häst, det är många gånger en tjej som drömmer om en egen ridhäst och detta blir nån sorts kompromiss då de helt enkelt är billiga. Inte allt för sällan är det föräldrar, som inte alls är i hästbranschen, som har betalat, vad de tycker är en hutlös summa pengar för ett fritidsintresse. Låt säga att hästen kostar 20 000:-.
Att då lägga 5-6000 på en utredning för en sån häst finns inte på kartan. Den kanske inte ens är försäkrad, då blir det ännu dyrare.

Även en billig häst kan vara älskad. Jag köpte en häst för 25000 kr och förutom det som försäkringen tog så la jag ca 40000 kr på henne när hon blev sjuk. (Jag hade fast självrisk och mediciner ingick så det var självrisker för ca 18 månader och det som försäkringen inte tog som kostade.) Tyvärr gick det inte att rädda henne ändå men jag ångrar inte att jag verkligen försökte. Pengar är bara pengar. Hade hon blivit frisk så hade det verkligen varit värt det. Nu kan jag med gott samvete säga att jag gjorde allt i min makt för att göra henne frisk men inte ens pengar kan göra en häst frisk alla gånger.

Fast jag har inte sagt att de inte är älskade, men det är inget ovanligt scenario att man köper en travare för att man inte har råd med annat i familjen. Låt säga att man köpt häst till sin 15 åring, mamma och pappa betalar, de har dålig eller rentutav ingen kunskap om hästar, då finns det ingen förståelse och/eller kunskap för det här att utreda hästen för tusentals kronor.

Om ts inte hade sagt vad det var för ras på hästen (eller någon annan ras som ofta tillhör den lägre prisklassen) misstänker jag att du inte hade gett samma svar. Man kan också resonera så att man köper en häst i den lägre prisklassen för att man ska ha en bra buffert för den. Därför ser jag inte någon anledning till att lägga något värde i hästens prislapp vid köp huruvida man ska fortsätta felsökningen eller ej. Frågan är fortfarande om hästens skadehistorik ger anledning att fortsätta utreda eller om man ska ge upp oavsett vilken ras hästen är. Angående min förmåga att tänka så har jag också åsikter i ett diskussionsforum vilket inte alltid är samma som alla andras. Det behöver alltså inte betyda att jag skulle vara dum i huvudet bara för att jag inte tycker som du (kasta inte sten i glashus).

Jag tycker att det låter som att det är hög tid för en ordentlig utredning av hästen, för att hitta grundproblemet. Ledinflammationer är ofta sekundärproblem, dvs symptom på ett annat problem, och det låter troligt i det här fallet med tanke på att de tycks vara återkommande och att hästen blivit dålig igen så pass fort (nästan omedelbart) efter friskförklaring.
Är hästen halt och svullen runt om hade jag ställt den i mindre hage tills vidare, faktiskt. Jag förstår hur du tänker med hagytan, men är hästen skadad så kan begränsad rörelsefrihet (t.o.m. boxvila) vara det som krävs.
Hur gammal är hästen? Hur länge gick den på travet? Hur länge har den varit ridhäst/ifrån travet? Hur är det med muskler, utbildning, exteriör osv? Försäkring, reservationer? Hur är det med sadeln?

Jag anser att antingen utreder man ordentligt om det behövs, och tar sedan ställning till behandling utifrån vad som kommer fram vid utredningen. Jag har full förståelse för att inte alla kan eller har råd att lägga ut hur mycket som helst på behandling, särskilt om försäkringsbolaget inte backar upp och täcker "sin del" så att säga, men anser inte att det är en "ursäkt" till att inte åtminstone ta reda på vad som orsakar problemen. Tycker man att utredning är för dyrt, så är förstås avlivning ett alternativ. Däremot har jag väldigt svårt för resonemanget att "hästen kostade bara X kronor, så mer än så får det inte kosta".

Hej.

Jag ser tre utvägar
1. Utred hästen ordentligt
2. Avliva
3. Ge hästen en chans att läka ut själv. Lösdrift och vila längre tid (ca 1år) och sätt sedan igång långsamt. Hästen kan bli bättre av det. Blir hästen dock sämre under tiden måste man hitta på något annat (alternativ 1 eller 2).

Om man ska välja att utreda eller inte kan bero på hästens användningsområde och prisklass; speciellt om man har liten plånbok eller äger flera hästar. Fundera också på vad hästen är/betyder för dig. Hur långt är du beredd att gå/hur långt kan du gå? Vad har du för försäkring och täcker den för en utredning? Vad har du för budget? tyvärr kan alla inte lägga hur mycket pengar som helst på utredningar. Vad säger magkänslan? Fråga gärna andra i din närhet som känner både dig och hästen/eran historia vad de skulle ha gjort i din sits. Ibland blir man "blind" för att man älskar sin häst så mycket och kan behöva fler objektiva ögon som kan hjälpa dig att fatta ett beslut.

Kl
Vilken konstig väg tråden tagit ?
Handlar väl inte om ras på häst öht utan snarare TS ämne att hästen är konstant trasig och ingen diagnos eller klar rådgivning skett öht från veterinär vad status och odds är ? TS låter förvirrad och orutinerad också så oavsett detta och ras osv så TS se till att kommunicera tydligt med veterinär och få svar du förstår .

Hej.
Om du vill prova lite alternativ så börja med att ge henne Ingefära ett tag. Oavsett om hon är halt eller inte. Köp färsk ingefärr i affären och ge ungefär som en halv tumme per gång. En del hästar äter det som det är, annars kan man riva ner det i lite foder. Man kan prova alla möjlig örter på sikt, men ingefäran kan hjälpa till att rensa lite i kroppen till att börja med.

Om du vill prova lite alternativ så börja med att ge henne Ingefära ett tag. Oavsett om hon är halt eller inte. Köp färsk ingefärr i affären och ge ungefär som en halv tumme per gång. En del hästar äter det som det är, annars kan man riva ner det i lite foder. Man kan prova alla möjlig örter på sikt, men ingefäran kan hjälpa till att rensa lite i kroppen till att börja med.
Fast seriöst ? Det är helt galet att sitta och påstå att örter och div skulle bota en väldigt skadad häst, eller djur öht . Hästen står under veterinärvård och det är precis det den ska och bör göra inget kvackar annat .
Kl
Min tanke med en travare med dessa problem är att den har grava förslitningar och därför inte håller .

Fast seriöst ? Det är helt galet att sitta och påstå att örter och div skulle bota en väldigt skadad häst, eller djur öht . Hästen står under veterinärvård och det är precis det den ska och bör göra inget kvackar annat .
Kl
Min tanke med en travare med dessa problem är att den har grava förslitningar och därför inte håller .
Har själv "botat" en del djur och mig själv med örter och dylikt annat "kvacksalveri" så så det är definitivt inte "galet". Men ska tillägga att jag inte skulle rekommenderat det som förstahandsval om inte TS skrivit att hen hade haft kontakt med veterinär, i detta fall flera gånger. Dessutom om du faktiskt läser det jag skrivit så påstår jag inte någonstans att hon kan bota hästen med ingefära, jag ger ett alternativ att pröva.
Jag KAN ge det alternativet, eftersom jag vet av egen erfarenhet att det kan fungera. Ett sätt att enkelt se om det blir bättre utan att stopp i en massa konstigheter.
Själv säger du att hästen är utsliten med samma information som jag. Vem vet vem som har rätt? Men att komma med teorier som du gör utan mer info än vi har känns definitivt oseriöst!

Har själv "botat" en del djur och mig själv med örter och dylikt annat "kvacksalveri" så så det är definitivt inte "galet". Men ska tillägga att jag inte skulle rekommenderat det som förstahandsval om inte TS skrivit att hen hade haft kontakt med veterinär, i detta fall flera gånger. Dessutom om du faktiskt läser det jag skrivit så påstår jag inte någonstans att hon kan bota hästen med ingefära, jag ger ett alternativ att pröva.
Jag KAN ge det alternativet, eftersom jag vet av egen erfarenhet att det kan fungera. Ett sätt att enkelt se om det blir bättre utan att stopp i en massa konstigheter.
Själv säger du att hästen är utsliten med samma information som jag. Vem vet vem som har rätt? Men att komma med teorier som du gör utan mer info än vi har känns definitivt oseriöst!
Ska tillägga att man naturligtvis ska kontakta en bra veterinär också. Det är en självklarhet i mina ögon.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama