Vad ska jag göra med min åring???

Sv: Vad ska jag göra med min åring???

ja detta foder är kanon!!!! men det var svårt för oss att få tag på här uppe så då hittade jag det Marsthall på granngården. Ett musli foder :) så det är ett tips om det är fler som har problem att få tag på country mixen:)

Meh...om fler vill ha eller prova varför går ni inte typ ihop?? Eller nåt....
:)

Exakt. :)
Det säljs ju inte på så många ställen men de flesta som använder det köper nog hem pallvis tror jag. Det gör jag.

Det säljs ju inte på så många ställen men de flesta som använder det köper nog hem pallvis tror jag. Det gör jag.
Man brukar ofta kunna köpa fodret i en sån stor vit 1000kg säck de gör vi med mustangfodret. Men de är ju bra om man har tillgång till traktor då blir lättare att få ur de ur transporten el bilkärran.

Har blivit erbjuden pall. Men de kändes lite mycke..:rofl: svårt att kunna lagra osv

En pall tar inte mycket plats på marken om man kan förvara på höjden, så som säckarna står på redan...fast har man inte ens den möjligheten i stallet och inte hemma heller så kan det ju bli svårt iofs.

Annars är källare bra! :D (Såna som man brukar ha om man bor i höghus, typ i skyddsrum...)

Det är skillnad på för mycket kraftfoder och att underhålla behovet.

Vad får din häst i dagsläget?

Man brukar ofta kunna köpa fodret i en sån stor vit 1000kg säck de gör vi med mustangfodret. Men de är ju bra om man har tillgång till traktor då blir lättare att få ur de ur transporten el bilkärran.

Ja men har man inte traktor med pallgaflar typ så är det bättre att köpa vanlig pall än storsäck, då kan man flytta säckarna för hand!

Nej, vi har ingen höanalys tyvärr. Vi köper vårat hö billigt av en bonde, tror inte han har haft en tanke på att göra en analys. Men hur gör man det och vad kostar det?

Det beror på, jag brukade skicka till AnalyCen (nu får vi analys direkt på det vi köper) och ska man ha komplett analys med protein, energi, kalcium, fosfor och magnesium mm. så kostar det runt 500 kr.

Se hemsidan där står allt man behöver veta och hur man tar provet mm.!
http://www.analycen.se/grovfoder_hast.asp

Väl värt pengarna då man vet vad som behöver tillsättas eller inte.

Min mor använder Åsebro vinnare och hon säger att de är toppen hästarna älskar det. tom hennes hundar äter de när hon gör ordning kraftfoder åt hästarna.:rofl: Knasiisar.

Mina hundar gillar också hästarnas käk, när jag mockar städar dom under krubborna;)... Min 07:a får fritt med grovfoder, 3 kg hippo grow breed och 1,5 kg lucern. Motion i form av lek med fyraårig hingst i miniformat...men weeeiiii vad dom leker:eek:...Raketen är i perfekt hull, växer jämt och fint (veterinären var här i förrgår och var lyrisk över honom) och har en rejäl bakdel...painten har slagit igenom rejält:cool:

Har hafft många unghästar o alldrig varit med om lösa benbitar. Okey att hästen kan svullna i benen av proteinöverskott, men håller man en jämn nivå med krafftfoder o stråfoder efter unghästen behov med att hålla hull, muskler gjer det inga symtom.
Vår QH som nu är 5 år köptes in som 6 mån bebis, fick krafft groov , mineraler , linfrökaka, fri tillgång ströfoder som unghäst. Har hållit sina muskler fina hela tiden (är välmusklad sen födseln) och vuxit i en jämn takt, växte till sig mer som 4 åring. Kan man inte analysera stråfodret bör man fodra m ögonen, ser den muskelfattig ut, fodra med mer energi, proteinrikt krafftfoder, finns mkt att välja på, du har fått bra tips på foder här av många.

Kan varmt rekomendera Marsthall havrefri

Bör man ge havre eller inte? Såg någon annan som gav sina unghästar havre... Men har hört om andra som inte ger havre till sina. Så hur ska man göra egentligen? :o

Mina hästar får alltid b-vitaminer på vintern.
Jag kan rekomendera Mustang protein plus och orginal blandat. Men de är till fullbloden och dom ska oxå ha mkt protein så dom blir starka och muskulösa.
Vi har aldrig hört att domm får lösa benbitar av mkt kraft foder, ja jag säger då de vad folk har konstiga ideer. Men dåligt med mineraler och kalk ger lösabenbitar och skört skelett och för hård träning för tidigt.

Håller med. Bland travare ger även vissa blodslinjer lösa benbitar. Varför inte kolla utfodringen med en veterinär?
Man kan inte snåla med maten, varken med föl eller växande tvåbenta tonåringar.

Bör man ge havre eller inte? Såg någon annan som gav sina unghästar havre... Men har hört om andra som inte ger havre till sina. Så hur ska man göra egentligen? :o
Fodratt vår "unghäst" med havrefritt krafftfoder, blir superhet av havren.:(

Tack så jätte mycket för alla svar nu vet jag vad jag ska göra i allafall..
Just nu står hon på 2kg korn kross och mineraler och självklart fri till gång på grovfoder.
men jag behöver alltså ge henne mer protein foder..
Jag ska köpa hem musli och sen ha med henne när vi rider

Fodratt vår "unghäst" med havrefritt krafftfoder, blir superhet av havren.:(

Men på en åring då? Då spelar det väl ingen roll om den blir het eller? Jag blir så osäker på om jag ska ge havre till min eller inte... :crazy:

Du kan ju alltid pröva med havre och se vad det får för effekt, det är inte farligt att ge havre till en åring på något sätt, men olika hästar reagerar ju olika på havre. Huruvida det spelar roll om åringen blir het eller inte beror ju på vad man gör med den, om man ska ut och tävla i showmanship eller halter som är fallet för trådskrivaren så är det kanske inte så roligt att ha en het unghäst i halter-ringen som reagerar på minsta lilla ljud på tävling. Själva tävlandet gör ju en del hästar lite hetare än vanligt, åtminstone innan dom vänjt sig vid "tävlingslivet" och då kan det ju vara bra att inte ha en het häst redan innan man kommer till tävlingsplatsen.

Men på en åring då? Då spelar det väl ingen roll om den blir het eller? Jag blir så osäker på om jag ska ge havre till min eller inte... :crazy:
En åring klarar sig med ett bra krafftfoder utan havre, de blir ju lättare att hantera om de är lugna i tempramentet, hittar inte en massa krokodiler överallt:p men alla hästar blir inte "knäppa" av havren, har ägt en angloarab som gick på 2 kg havre och var from som ett lamm, trotts att hon var i toppkondition.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 667
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar