Vad ska jag göra med min åring???

T

tjejen_annna

Hej!
Jag har en åring som jag ska ställa ut i Halter nu till våren...
Och nu undrar jag vad jag ska göra för att få henne musklad och fin?
Min kompis Quarter är ju hur fin som helst, men min ser bara skranglig ut.
Jag vill ju inte trycka i henne för mycket kraftfoder heller för dom kan ju få lösa benbitar av det...
Jag fick tipset att longera henne ,men tycker själv att det är helt meningslöst eftersom hon då belastar inner fram hela tiden och jag vill ju att hon ska hålla en 15-20 år som ridhäst.
Tacksam för alla svar!!!!

Sv: Vad ska jag göra med min åring???

Hej!
Jag har en åring som jag ska ställa ut i Halter nu till våren...
Och nu undrar jag vad jag ska göra för att få henne musklad och fin?
Min kompis Quarter är ju hur fin som helst, men min ser bara skranglig ut.
Jag vill ju inte trycka i henne för mycket kraftfoder heller för dom kan ju få lösa benbitar av det...
Jag fick tipset att longera henne ,men tycker själv att det är helt meningslöst eftersom hon då belastar inner fram hela tiden och jag vill ju att hon ska hålla en 15-20 år som ridhäst.
Tacksam för alla svar!!!!

Skulle inte longera!!! Däremot motion på rakt spår...dessutom skulle jag inte vara så rädd att ge mer kraftfoder...ett bra sådant då förstås...Kr**ft får enligt min erfarenhet hästarna att svälla i benen lätt, men det finns ju andra bättre kraftfoder..
Många, många Quartrar ser man som är undergödda, dessa hästar får svårt att komma ikapp senare i livet, och quarterhästen behöver ett kraftigt foder upp till 4 års ålder...

Våra åringar såg också hemska ut när vi var med på halter första gången, det hjälpte ju inte att de hade massa vinterpäls heller :crazy:. Men jag är ganska säker på att vi gjorde misstaget att inte ge dom tillräckligt med krafftfoder, de hade fri tillgång på hö, mineraler och salt, lite krafftfoder fick dom ju också, så de var ju inte svältfödda precis, men det räckte helt enkelt inte, dom växte för mycket och gjorde slut på mer energi än de kunde få i sig. Vi motionerade dem genom att ta med dem ut på springturer och promenader, även tömkörning lite senare på året. Har aldrig longerat hästarna annat än i syfte att lära dem förståss och om de haft för mycket energi på tävling, men endast några minuter åt gången, tror inte att longering är en bra lösning. Men all annan motionering man kan komma på är ju bra, våra hästar spenderar också mycket tid i hage där dom kan springa och motionera sig själva.
Lycka till och hoppas vi får se dig i april!

Våra åringar såg också hemska ut när vi var med på halter första gången, det hjälpte ju inte att de hade massa vinterpäls heller :crazy:. Men jag är ganska säker på att vi gjorde misstaget att inte ge dom tillräckligt med krafftfoder, de hade fri tillgång på hö, mineraler och salt, lite krafftfoder fick dom ju också, så de var ju inte svältfödda precis, men det räckte helt enkelt inte, dom växte för mycket och gjorde slut på mer energi än de kunde få i sig. Vi motionerade dem genom att ta med dem ut på springturer och promenader, även tömkörning lite senare på året. Har aldrig longerat hästarna annat än i syfte att lära dem förståss och om de haft för mycket energi på tävling, men endast några minuter åt gången, tror inte att longering är en bra lösning. Men all annan motionering man kan komma på är ju bra, våra hästar spenderar också mycket tid i hage där dom kan springa och motionera sig själva.
Lycka till och hoppas vi får se dig i april!

Fyrhjuling...:o

Jag vill ju inte trycka i henne för mycket kraftfoder heller för dom kan ju få lösa benbitar av det..

Jag har mycket svårt att tro att för mycket kraftfoder skulle ge lösa benbitar. Hur skulle det gå till? Snarare magproblem om man inte har en bra grund på grovfoder.

Jag frågar mig om du har analys på ditt grovfoder? Unghästar är mycket viktigt att de får i sig allt de behöver eftersom de växer, i synnerhet de snabbväxande raserna, annars tar de för mycket på sina reserver.

Jag skulle ge fritt på grovfoder och sedan kraftfoder utöver det, allra helst utifrån en höanalys såklart. Annars något proteinrikt kanske.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle inte longera!!! Däremot motion på rakt spår...dessutom skulle jag inte vara så rädd att ge mer kraftfoder...ett bra sådant då förstås...Kr**ft får enligt min erfarenhet hästarna att svälla i benen lätt, men det finns ju andra bättre kraftfoder..
Många, många Quartrar ser man som är undergödda, dessa hästar får svårt att komma ikapp senare i livet, och quarterhästen behöver ett kraftigt foder upp till 4 års ålder...

Jag har ju också en åring nu, och jag fodrar med Kr**ft. Men jag funderar på att byta foder, finns det något som är bättre och mer anpassat för unga quarterhästar? Här där jag bor kan det nog tyvärr vara svårt att få tag på specialfoder...
Hur mycket kraftfoder bör man ge en åring? Min är lite tunn just nu, men hon står på fri tillgång på hö och får 1kg kraftfoder.

Frågar igen, höanalys? :p
Det är så viktigt.
Utan den kan man aldrig någonsin veta vilket kraftfoder som är rätt.

Håller helt och hållet med. Min vereinär sa en gång att det är mer problem med undernärda unghästar (som kan få inre skador som inte läker) än risken att eventuellt få en lös benbit som oftast är förhållandevis billigt och lätt att plocka bort.

Vi ger våra ettåringar fri tillgång till hö. Ca 0,75 kg havre och ett halvt KG Krafft Pluss morgon och kväll. Dessutom får de Lucernpelets på EM 1-2 Kg beroende på vad den enskillda hästen behöver. Vi fodrar kalk och mineraler. Detta ger vi dem från att vi vänjer av dem tills de är två år. Maten ska ju ersätta stoets mjölk som är väldigt proteinrik.

Det har fungerat bra för oss de 15 år vi fött upp hästar, de senaste 11 Appaloosa och Quarter. Hästarna har växt jämt och fint.

Vi har aldrig haft en häst med lös benbit och de har varit fina och blanka i pälsen även på vintern. Min erfarenhet är att en häst som får vad den behöver inte blir så lurvig eftersom den har lite undehudsfett att ta av och inte behöver sätta så mycket päls.

Nej, vi har ingen höanalys tyvärr. Vi köper vårat hö billigt av en bonde, tror inte han har haft en tanke på att göra en analys. Men hur gör man det och vad kostar det?

hahaha, jag fattade inte vad du menade först, vadå fyrhjuling? Men sen hajade jag, men vi är för fattiga här borta för att ha en fyhjuling så det blir till å springa eller ta cykeln :rofl: Annars tycker jag det va en höjdar idé!

Just nu ger jag 1-2 kg lusernpellets, mineraler och olja till mina.

Jag har ju också en åring nu, och jag fodrar med Kr**ft. Men jag funderar på att byta foder, finns det något som är bättre och mer anpassat för unga quarterhästar? Här där jag bor kan det nog tyvärr vara svårt att få tag på specialfoder...
Hur mycket kraftfoder bör man ge en åring? Min är lite tunn just nu, men hon står på fri tillgång på hö och får 1kg kraftfoder.

Kan varmt rekomendera Marsthall havrefri (stavas?) Det ger jag med korn och hästarna blir super fina på det. Finns på granngården :)

+ att 2 veckor innan tävling så får de B-vitamin :)

Håller helt och hållet med. Min vereinär sa en gång att det är mer problem med undernärda unghästar (som kan få inre skador som inte läker) än risken att eventuellt få en lös benbit som oftast är förhållandevis billigt och lätt att plocka bort.

Vi ger våra ettåringar fri tillgång till hö. Ca 0,75 kg havre och ett halvt KG Krafft Pluss morgon och kväll. Dessutom får de Lucernpelets på EM 1-2 Kg beroende på vad den enskillda hästen behöver. Vi fodrar kalk och mineraler. Detta ger vi dem från att vi vänjer av dem tills de är två år. Maten ska ju ersätta stoets mjölk som är väldigt proteinrik.

Det har fungerat bra för oss de 15 år vi fött upp hästar, de senaste 11 Appaloosa och Quarter. Hästarna har växt jämt och fint.

Vi har aldrig haft en häst med lös benbit och de har varit fina och blanka i pälsen även på vintern. Min erfarenhet är att en häst som får vad den behöver inte blir så lurvig eftersom den har lite undehudsfett att ta av och inte behöver sätta så mycket päls.

Vi ger 3-4 kg Country Mix, fri tillgång på hö och Chevinal höst och vår....inga trasiga eller övergödda hästar här....vi har för övrigt provat "allt" på marknaden och detta koncept har visat sig vara outstanding...

:)

hahaha, jag fattade inte vad du menade först, vadå fyrhjuling? Men sen hajade jag, men vi är för fattiga här borta för att ha en fyhjuling så det blir till å springa eller ta cykeln :rofl: Annars tycker jag det va en höjdar idé!

:o...folk tror man väl är galen om man säger att man motionerar allrahelst unghästar med fyrhjuling....

+ att 2 veckor innan tävling så får de B-vitamin :)
Mina hästar får alltid b-vitaminer på vintern.
Jag kan rekomendera Mustang protein plus och orginal blandat. Men de är till fullbloden och dom ska oxå ha mkt protein så dom blir starka och muskulösa.
Vi har aldrig hört att domm får lösa benbitar av mkt kraft foder, ja jag säger då de vad folk har konstiga ideer. Men dåligt med mineraler och kalk ger lösabenbitar och skört skelett och för hård träning för tidigt.

Vi ger 3-4 kg Country Mix, fri tillgång på hö och Chevinal höst och vår....inga trasiga eller övergödda hästar här....vi har för övrigt provat "allt" på marknaden och detta koncept har visat sig vara outstanding...

:)

Låter bra, måste kolla upp Country mix. Nytt för mig känner bara igen namnet.

Jag ger Country Mix. Åsebro Vinnare har också funkat bra. Utöver det ev lucern samt olja vid behov. B-vitamin vår/höst.

Jag longerar unghästarna en del, men själva motionen handlar mkt om rakt fram tex cykling. Jobbar bakdelen genom att backa mkt (mer än ett pras steg då)
Vi har 4hjuling men den låter så mkt :crazy: pallar inte sitta o köra den :angel:

Låter bra, måste kolla upp Country mix. Nytt för mig känner bara igen namnet.

ja detta foder är kanon!!!! men det var svårt för oss att få tag på här uppe så då hittade jag det Marsthall på granngården. Ett musli foder :) så det är ett tips om det är fler som har problem att få tag på country mixen:)

Jag ger Country Mix. Åsebro Vinnare har också funkat bra. Utöver det ev lucern samt olja vid behov. B-vitamin vår/höst.

Jag longerar unghästarna en del, men själva motionen handlar mkt om rakt fram tex cykling. Jobbar bakdelen genom att backa mkt (mer än ett pras steg då)
Vi har 4hjuling men den låter så mkt :crazy: pallar inte sitta o köra den :angel:
Min mor använder Åsebro vinnare och hon säger att de är toppen hästarna älskar det. tom hennes hundar äter de när hon gör ordning kraftfoder åt hästarna.:rofl: Knasiisar.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 250
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 667
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar