vad ska jag göra??*långt*

P

PowerFairy

Ska ta det från början så ni fattar någonting:angel:

Det är så att jag som de flesta här är inbiten hästtjej..har egen häst o allt, gick även hästutbildningen på naturbruksskola. Efter det visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med tillsut bestämde jag mig för att plugga vidare till förskollärare...allt var frid och fröjd hela sommaren......men sen så började det dala..:(
Jag var tvungen att lämna ut min guldklimp till häst då jag skullle flytta in till stan ( blev sambo med mig pojkvänn:love:) för att ha nära till universitetet..men nu när jag gått några veckor känns det piss..jag känner att jag nästan gör vad som helst för att slippa gå dit, jag blir helt tokig utan någon häst, känner även att jag börjar bli lite deppig och vet inte riktigt vart jag har mig själv:cry: pga av att jag mår dåligt över allt detta ( förutom att jag bor ihop med min pojkvänn..han är underbar!) så har jag gått upp några kilo och det gör att jag mår ännu sämre...mitt självförtoende är i botten helt enkelt...VAd ska jag göra?! orkar inte mer..
Mina delemman:

Ska jag försöka plugga vidare fast jag har noll lust?
Ska jag hoppa av och skaffa ett jobb?

en lite solglimt i det hela är att jag ska börja rida på ridskolan i närheten..för jag klar verkligen inte av att vara utan ridningen och hästarna..:cool:

Jag vill ha era råd snälla bukare!

Sv: vad ska jag göra??*långt*

Först och främst måste du ge det lite tid! En kompis till mig började plugga och det innebar flytt och massor med nya saker. Hon ringde mig dagligen och grät och trivdes inte alls, men jag tvingade henne att stanna kvar och ge det lite tid. Det gjorde hon och nu trivs hon bättre än någonsin och är jätte glad för att jag sa åt henne att stanna. Jag själv har suttit i samma situation och jag vet att det är jätte svårt, för mig slutade det dock med att jag valde att avbryta studierna, men efter att jag verkligen gett det en chans, för chansen är stor att man kommer in i det.
När det gäller de där extra kilona så kan jag presentera dig för *taadaaaa* sambohullet!!! När man flyttar ihop med sin pv blir allt välldigt gulligull och mysimys och det är ofta mycket mat inblandat, dessutom har ju du slutat rida också och det innebär ju mer motion än man kan tro.
Men det jag skulle rekomendera är att ge plugget en chans, sätt dig själv i en positivcirkel innan du väljer att hoppa av. Skaffa en medryttarhäst två dagar i veckan? Då får du ju lite hästeri och motion vilket kommer hjälpa dig med kilona och då kommer ditt humör också bli bättre. Börja träna? Hitta en kompis som du kan börja sporta med, eller kanske din pv?

En sak ska du veta, allt löser sig, du måste bara hitta din egen väg. Om det sedan visar sig vara att hoppa av skolan och plocka hem hästen så må de vara det, men ge alla vägar en ärlig chans innan du byter... så du slipper ångra sig.

/ Helen

Ojdu.. det kan bara du avgöra. Hur är det med hästen? Kan du hälsa på honom ordentligt och känns det bra med "tillfälliga hemmet"? Det kan vara väldigt avgörande för hur man mår. Besök honom.

Jag tror också att du behöver tid. Du behöver kanske få lite lust tillbaka - vad var det som gjorde att du ville gå utbildningen från början? Vill du jobba som förskolelärare? Varför? Jag skulle tycka att det var ett otroligt roligt yrke. :)

Visst kan du stadga dig istället, hitta jobb, flytta ut till landet och ta tillbaka din häst. Men skulle du inte då sakna det yrke du ändå vill ha? Är ditt mål att utbilda dig? Kan du vänta med det eller vill du göra det nu?

För min del var jobb nr 1. Jag var trött på plugg så ngn vecka efter studenten skrev vi på köpekontrakt för ett hus på landet. :) Köpte alltså hus, fick sen ett jobb som jag trivs bra med och har min häst nära hemma, på ett bra ställe. Jag kommer inte att vilja ha detta jobb resten av livet men jag behöver fortfarande tid att tänka och "vila" innan jag bestämmer mig för vad jag ska plugga, om jag ska plugga. Och jag trivs super med det! Om jag sen väljer att plugga kommer jag dessutom att ha allt et som är viktigast för mig - hus på landet, häst, familj, ett lugnt liv. Det är för mig viktigare än mitt yrke eller att utbilda mig.

Men om du redan vet vad du vill göra och har kommit in på skolan, fått lgh etc. så kanske det är det du eg vill göra just nu?

ni har båda väldigt bra synpunkter..:idea:

Angående varför jag valde just detta yrke är för att det är någonting jag kan tänka mig att jobba med..jag brinner inte för det, utan tycker att det är ett bra jobb..och jag älskar barn och det vore roligt att kunna se dem utveckla sig!

MEN jag känner nu efter ca 1 mån att det går trögt..det va inte så roligt..jag tappade lusten att plugga + att hästarna försvann ur mitt liv fort..och jag har knappt ingen möjlighet att åka upp och hälsa på honom då tar ca 4-5 timmar att köra..den enda ljusglimt är att jag förhoppningsvis har fått en plats på ridskolan..

Just nu känner jag att det ända jag vill göra är att ta upp ridningen och ev börja arbeta i stall eller skaffa ett jobb helt enkelt.

Och ja, jag trivs alldeles utmärkt i mitt nya hem:D, har iprincip bott här i 3 år, bara att nu har jag egen lägenhet med pv ( innan bodde jag på skolan jag pluggade hästhållning, samma stad så att säga).

Känner mig så kluven..vet inte vad jag vill..jo jag vill må bra igen:( och det hjälper inte direkt att jag inte trivs i klassen fast det finns massa goa männisor där....åhhhh blir tokig på mig själv!! usch va jag gnäller...

ang vikten så är jag inte tjock men jag var smalare och mkt mer vältränad innan och under sommaren...så det bidrar ganska mkt till att jag mår dåligt..men som sagt hoppas jag att jag får börja rida på ridskolan så fort som möjligt..eller skaffa medryttarhäst.

vad skulle ni ha gjort i min situation?

Jag förstår inte riktigt varför du måste låna ut hästen? För inte är det väl för att du inte har tid när du pluggar, jag pluggar själv till lärare och har tid att sköta allt (eget stall) kring hästarna. Och så jobbar jag lite oxå.

Finns det inget billigt stall med ok kommunikationer där du kan hyra in dig? Du kanske får dra ned på evt tränande/tävlande om det är kärvt med pengarna men det kan det ju vara värt en period.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama