Vad ska jag göra?

Jag hade inte velat ta ansvar för andras ev. misstag och betala veterinärvård när jag var snäll och lånade ut en häst.
Men är det en ridskola så handlar det ju inte om att vara snäll och låna ut en häst, man betalar såklart för att låna hästen.

Jag har tävlat ridskolehäst i snart 20 år, man betalar en viss avgift per klass till ridskolan, då ingår ridläraren som följer med. Anmälningsavgift och transport betalar och fixar man själv. Ridläraren bestämmer vilka klasser man får starta.

Nu har det aldrig hänt att en häst skadat sig på tävling på 20 års tävlande, men om det hände ngt skulle man se det på samma sätt som om den skadade sig på lektion (vilket också är extremt sällsynt). Man blir ju inte skickad på tävling om inte man själv och hästen är redo för det.

Det man betalar för att rida på ridskolan är vad man betalar för hästen, då ingår allt. Inklusive ev veterinärkostnader om den blir skadad. Såna kostnader får man ju ta höjd för när man sätter priserna.
 
Men är det en ridskola så handlar det ju inte om att vara snäll och låna ut en häst, man betalar såklart för att låna hästen.

Jag har tävlat ridskolehäst i snart 20 år, man betalar en viss avgift per klass till ridskolan, då ingår ridläraren som följer med. Anmälningsavgift och transport betalar och fixar man själv. Ridläraren bestämmer vilka klasser man får starta.

Nu har det aldrig hänt att en häst skadat sig på tävling på 20 års tävlande, men om det hände ngt skulle man se det på samma sätt som om den skadade sig på lektion (vilket också är extremt sällsynt). Man blir ju inte skickad på tävling om inte man själv och hästen är redo för det.

Det man betalar för att rida på ridskolan är vad man betalar för hästen, då ingår allt. Inklusive ev veterinärkostnader om den blir skadad. Såna kostnader får man ju ta höjd för när man sätter priserna.

Absolut, som vilken annan tjänst som helst. Men då finns det ju ett upplägg, och jag hade ju inte skrivit ett sidoavtal från en ursprunglig tjänst.
 
Absolut, som vilken annan tjänst som helst. Men då finns det ju ett upplägg, och jag hade ju inte skrivit ett sidoavtal från en ursprunglig tjänst.
Nej, precis. Det behövs inget extra avtal, det är samma regler som på lektion. Jag betalar för ridningen, och då ingår allt från utrustningsslitage till veterinärkostnader och tillridning.
 
Nej, precis. Det behövs inget extra avtal, det är samma regler som på lektion. Jag betalar för ridningen, och då ingår allt från utrustningsslitage till veterinärkostnader och tillridning.

Så ser jag inte alls det. Med att ta hästen utanför anläggningen utan någon ansvarig från ägarens sida blir det en helt annan sak.
 
Så ser jag inte alls det. Med att ta hästen utanför anläggningen utan någon ansvarig från ägarens sida blir det en helt annan sak.
Men det är ju så det funkar på en ridskola? Om en häst blir halt på en lektion så får eleven som satt på hästen vid det tillfället ingen veterinärräkning. Samma sak på tävling. Det blir inte alls en annan sak om ridläraren av någon anledning inte kan vara med, det blir exakt samma sak. Det är ju en av skillnaderna mellan en ridskola och ett uthyrningsstall.

Det är ju liksom ett faktum, en ridskola funkar så. Inte något man kan se på olika vis.

Sen kanske man inte gillar att det är så, men det förändrar ju inte faktum. Är det en tävlande ridskola så är tävlingarna en del av verksamheten, på exakt samma sätt som vanliga lektioner. En ridskola måste inte bara ha lektionsverksamhet, man kan ha tävlingar, kurser, allt möjligt.
 
Men det är ju så det funkar på en ridskola? Om en häst blir halt på en lektion så får eleven som satt på hästen vid det tillfället ingen veterinärräkning. Samma sak på tävling. Det blir inte alls en annan sak om ridläraren av någon anledning inte kan vara med, det blir exakt samma sak. Det är ju en av skillnaderna mellan en ridskola och ett uthyrningsstall.

Det är ju liksom ett faktum, en ridskola funkar så. Inte något man kan se på olika vis.

Sen kanske man inte gillar att det är så, men det förändrar ju inte faktum. Är det en tävlande ridskola så är tävlingarna en del av verksamheten, på exakt samma sätt som vanliga lektioner. En ridskola måste inte bara ha lektionsverksamhet, man kan ha tävlingar, kurser, allt möjligt.

Lektionsverksamhet är något helt annat, det är kärnverksamheten.
 
För att förtydliga det hela
ponnyn som dottern ska låna är ju då oförsälrad. Transporten hyrs av verksamheten. Ingen ridlärare kommer följa med. Verksamhetsägaren brukar ofta hyra ut ponnyer/hästar till träningar/tävlingar och som h*n sa när jag fråga om ansvar mm " det får vi prata om då" övervägde att teckna en egen tillfällig häst försäkring men ringde alla bolag med häst och ingen hade annat än att man kunde teckna en försäkring månadsvis. Sen var inte ponnyn min och det ställde till det ytterligare.

Tävlingen är på annan ridskola ca 2 mil bort. Ponnyn är resvan och åker ofta på tävlingar. Det kommer finnas andra ekipage från samma ridskola där.

Ni pratade om avtal. Hur skulle ni utforma att sådant avtal?


Tycker att verksamhetsägaren ger er ett väldigt luddigt svar..
Det är ju rätt vanligt att ridskolehästar är oförsäkrade, och att de åker iväg på tävling ibland. I min värld så tänker jag att det är hästägaren som valt att ha hästen oförsäkrad, och denne har dessutom medgivit att ni får låna hästen. Det blir ju inte dyrare om hästen skadar sig på tävling på bortaplan, än om den skadar sig på en vanlig ridlektion?
 
Lektionsverksamhet är något helt annat, det är kärnverksamheten.
Det beror väl på hur man definierar den. Och juridiskt tvivlar jag på att det är skillnad. Enligt vilken lag övergår ansvaret till kunden om det kunden köpt inte tillhör kärnverksamheten?

Är det en tävlande ridskola (vilket ju verkar vara fallet här, med fler tävlande ridskoleryttare), så är ju det lika mycket kärnverksamhet som nybörjarlektioner eller prova-på-ridning. Tävlingsverksamhet (intern och extern) kan absolut vara ett av de ben en ridskola står på ekonomiskt, och i den meningen en del av kärnverksamheten. Ridutbildning är väl kärnverksamheten i en ridskola, men den behöver ju inte bara bedrivas i lektionsform. Jag vet flera ridskolor där lektionerna visserligen är basen, men där verksamheten inte skulle gå runt utan tävlingarna.

Däremot vet jag att väldigt många har svårt att förstå det, eftersom man tänker sig att ridskolor inte tävlar, men så är det inte. Alla gör det inte, men en del gör det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 345
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 504
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp