Vad ska jag göra?

dallismatte

Trådstartare
Hej
min dotter ska tävla om någon dag och då kommer hon låna häst av en ridskola. Nu har jag fått veta att alla hästar hästar/ponnyer h*n äger är oförsäkrade. Har redan anmält henne och anmälan är bindande. Hur ska jag göra?
Tänkte på avtal mellan mig och häst ägaren men vet inte hur jag ska skriva det, vill inte bli ruinerad OM något skulle hända. Snälla döm mig inte, har aldrig gjort detta förut så jag antog att hästarna var försäkrade.
 
Det är vanligt att hästar på ridskolor inte är försäkrade eller försäkrade i gruppförsäkring. De bör ha det med i låneavtalet och det bör framgå vem som står för vad vid en olycka. Fråga ägaren vad som gäller och be att få det skriftligt. Även om anmälan är bindande så innebär ju bara det att ni får betala för själva tävlingen oavsett vilket är lite om ni skulle behöva stå för vård om något händer.
 
För min del skulle jag vara tveksam till att låna en oförsäkrad häst för tävling, på samma sätt som jag skulle vara tveksam till att låna/hyra exempelvis en oförsäkrad bil eller båt. Ett tydligt låneavtal som @TinyWiny nämner skulle jag se som en förutsättning, men även med ett sådant så tror(!) jag att den risk som skulle hamna på mig som lånar hästen skulle kännas avskräckande.
 
För min del skulle jag vara tveksam till att låna en oförsäkrad häst för tävling, på samma sätt som jag skulle vara tveksam till att låna/hyra exempelvis en oförsäkrad bil eller båt. Ett tydligt låneavtal som @TinyWiny nämner skulle jag se som en förutsättning, men även med ett sådant så tror(!) jag att den risk som skulle hamna på mig som lånar hästen skulle kännas avskräckande.
Varför är risken annorlunda när man rider hästen på tävling än på lektion?

Tävlar man med ridskolehäst så är det ju en del av ridskoleverksamheten. Varför skulle ansvaret övergå på ryttaren, det gör det ju inte när man rider lektion heller?
 
Hej
min dotter ska tävla om någon dag och då kommer hon låna häst av en ridskola. Nu har jag fått veta att alla hästar hästar/ponnyer h*n äger är oförsäkrade. Har redan anmält henne och anmälan är bindande. Hur ska jag göra?
Tänkte på avtal mellan mig och häst ägaren men vet inte hur jag ska skriva det, vill inte bli ruinerad OM något skulle hända. Snälla döm mig inte, har aldrig gjort detta förut så jag antog att hästarna var försäkrade
Varför behöver du ett avtal? Ni tecknar väl inte avtal inför varje ridlektion heller? Enklast är nog att fråga, helt enkelt, vad som händer om hästen skadas på tävlingen, och om det blir annorlunda än om hästen skadas på lektion.
 
Varför behöver du ett avtal? Ni tecknar väl inte avtal inför varje ridlektion heller? Enklast är nog att fråga, helt enkelt, vad som händer om hästen skadas på tävlingen, och om det blir annorlunda än om hästen skadas på lektion.
Jag uppfattar det som tävling på annan plats, inte en ridskoletävling?
 
Varför är risken annorlunda när man rider hästen på tävling än på lektion?

Tävlar man med ridskolehäst så är det ju en del av ridskoleverksamheten. Varför skulle ansvaret övergå på ryttaren, det gör det ju inte när man rider lektion heller?
Du ser ingen skillnad? Ridlektionen ingår i ridskolans egen verksamhet. Jag ser inte att en extern tävling på en utlånad häst är en självklar del av ridskolans egen verksamhet, såvida det inte är uttryckligen uttalat så. Under lektion har ridskolan/verksamhetsutövaren uppsikt och tillsyn över ridningen, som sannolikt sker i ridskolans lokaler och utan transportmoment.
En utlånad häst kommer att användas utan att ridskolan har uppsikt eller tillsyn, och den kommer att transporteras till och från tävlingsplats vilket även det utgör risk.

Objektivt är risken för skada kanske inte nödvändigtvis särskilt mycket större på tävlingen, men jag ser inte att det är självklart att ridskolan står för risken. Och jag skulle själv helst inte vilja låna någon annans oförsäkrade häst för en tävling utan att ha en tydlig överenskommelse om att jag tar en tydligt begränsad ekonomisk risk.
 
Du ser ingen skillnad? Ridlektionen ingår i ridskolans egen verksamhet. Jag ser inte att en extern tävling på en utlånad häst är en självklar del av ridskolans egen verksamhet, såvida det inte är uttryckligen uttalat så. Under lektion har ridskolan/verksamhetsutövaren uppsikt och tillsyn över ridningen, som sannolikt sker i ridskolans lokaler och utan transportmoment.
En utlånad häst kommer att användas utan att ridskolan har uppsikt eller tillsyn, och den kommer att transporteras till och från tävlingsplats vilket även det utgör risk.

Objektivt är risken för skada kanske inte nödvändigtvis särskilt mycket större på tävlingen, men jag ser inte att det är självklart att ridskolan står för risken. Och jag skulle själv helst inte vilja låna någon annans oförsäkrade häst för en tävling utan att ha en tydlig överenskommelse om att jag tar en tydligt begränsad ekonomisk risk.
Men att tävla ridskolehäst på extern tävling betyder sällan att man får hyra hästen och göra vad man vill med den utan att ridskolan har tillsyn eller uppsikt. Det skulle nog få ridskolor gå med på, det är alldeles för stor risk att ta med hästarna.

Snarare att man anmäler till tävlingen i samråd med ridskolan (var, när och vilka klasser), transporterar i samråd (vilken typ av transport, vem lastar och hur?) och med guidning och uppsikt på tävlingsplatsen (ridlärare följer med och coachar på framridning och tittar när man tävlar). Vem som helst som har lust brukar heller inte få åka iväg och tävla, utan vanligen är det ju då en ryttare eller ett ekipage som har tränat för tävling och tävlat hemma först, och är redo att ta nästa steg i utvecklingen.

Så det är ju en del av verksamheten. Enda skillnaden är att det är på en annan anläggning.

Så visst, man lånar/hyr hästen. Men det gör man ju på vanlig lektion också. Att man lånar/hyr en häst som ingår i en verksamhet betyder inte att man är fri att göra vad man vill med den utan att nån bryr sig.

Däremot krävs det såklart mer av ryttaren att hantera och transportera hästen på extern tävling än hemma på vanlig lektion, eftersom det är mindre rutiner och mer oväntade saker som kan hända jämfört med när man är hemma på lektion. Men att det inte skulle vara någon tillsyn eller uppsikt på extern tävling, det tror jag sällan är fallet.
 
Hej
min dotter ska tävla om någon dag och då kommer hon låna häst av en ridskola. Nu har jag fått veta att alla hästar hästar/ponnyer h*n äger är oförsäkrade. Har redan anmält henne och anmälan är bindande. Hur ska jag göra?
Tänkte på avtal mellan mig och häst ägaren men vet inte hur jag ska skriva det, vill inte bli ruinerad OM något skulle hända. Snälla döm mig inte, har aldrig gjort detta förut så jag antog att hästarna var försäkrade

Min dotter har varit ute på en mängd tävlingar med häst/ponny utlånad av ridskolan. Aldrig haft något avtal och faktiskt aldrig tänkt på det öht.
Vi har betalt en hyra till ridskolan. Nu har vi alltid haft med en instruktör vid varje tävling (lagtävling allsvenskan) oftast ridskolans ägare.
Jag har inte sett det som något annorlunda än att "hyra" ponnyn på klubbtävling på ridskolan, ponnycupen eller en vanligt lektion.
Dotterns kompis hyrda ponny blev halt en tävling (rättare sagt vi upptäckte efter första rundan att något inte stod rätt till han var aldrig regelrätt halt) och det var aldrig snack om att dotterns kompis skulle stå för några vet-kostnader (ponnyn hade ingen egen försäkring utan ingick bara i verksamhetsförsäkringen)
 
För att förtydliga det hela
ponnyn som dottern ska låna är ju då oförsälrad. Transporten hyrs av verksamheten. Ingen ridlärare kommer följa med. Verksamhetsägaren brukar ofta hyra ut ponnyer/hästar till träningar/tävlingar och som h*n sa när jag fråga om ansvar mm " det får vi prata om då" övervägde att teckna en egen tillfällig häst försäkring men ringde alla bolag med häst och ingen hade annat än att man kunde teckna en försäkring månadsvis. Sen var inte ponnyn min och det ställde till det ytterligare.

Tävlingen är på annan ridskola ca 2 mil bort. Ponnyn är resvan och åker ofta på tävlingar. Det kommer finnas andra ekipage från samma ridskola där.

Ni pratade om avtal. Hur skulle ni utforma att sådant avtal?
 
Det är förhållandevis vanligt att man inte har hästar försäkrade idag, och jag kan tänka mig att det är ännu vanligare på ridskolor. Vad ska vi döma dig för?

Jag skulle dock kolla vad som händer om det händer på. Är det helt på ert ansvar eller går ridskolan in? Ibland kan det ju skilja om det är en ren olycka eller om det sker pga oaktsamhet.
 
Det är förhållandevis vanligt att man inte har hästar försäkrade idag, och jag kan tänka mig att det är ännu vanligare på ridskolor. Vad ska vi döma dig för?

Jag skulle dock kolla vad som händer om det händer på. Är det helt på ert ansvar eller går ridskolan in? Ibland kan det ju skilja om det är en ren olycka eller om det sker pga oaktsamhet.

MEn vad skiljer oaktsamhet och olycka. Vem avgör då vad som är vad?
 
Hej
min dotter ska tävla om någon dag och då kommer hon låna häst av en ridskola. Nu har jag fått veta att alla hästar hästar/ponnyer h*n äger är oförsäkrade. Har redan anmält henne och anmälan är bindande. Hur ska jag göra?
Tänkte på avtal mellan mig och häst ägaren men vet inte hur jag ska skriva det, vill inte bli ruinerad OM något skulle hända. Snälla döm mig inte, har aldrig gjort detta förut så jag antog att hästarna var försäkrade.
Du är nog inte den första som lånat en oförsäkrad häst från en ridskola. Kan du inte börja med att prata med hästägaren? Det är ju också viss skillnad om hästen ska transporteras till en tävling mot att ni tävlar på ridskolan.

Om hästägaren accepterar att ni skriver ett avtal om att du inte kommer att bekosta någon veterinärvård vid ev skada på hästen kan du ju utan större problem skriva ett sånt avtal själv och be att få det undertecknat. Men min gissning är att hästägaren inte funderat särskilt mycket över problemet, och det är inte självklart att hen är beredd att avtala bort ev. veterinärvård.
 
För att förtydliga det hela
ponnyn som dottern ska låna är ju då oförsälrad. Transporten hyrs av verksamheten. Ingen ridlärare kommer följa med. Verksamhetsägaren brukar ofta hyra ut ponnyer/hästar till träningar/tävlingar och som h*n sa när jag fråga om ansvar mm " det får vi prata om då" övervägde att teckna en egen tillfällig häst försäkring men ringde alla bolag med häst och ingen hade annat än att man kunde teckna en försäkring månadsvis. Sen var inte ponnyn min och det ställde till det ytterligare.

Tävlingen är på annan ridskola ca 2 mil bort. Ponnyn är resvan och åker ofta på tävlingar. Det kommer finnas andra ekipage från samma ridskola där.

Ni pratade om avtal. Hur skulle ni utforma att sådant avtal?
Men prata med hästens ägare om hur de brukar göra? Det verkar ju som att det inte är första gången ridskolehästarna åker på tävling?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 345
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 504
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 626
Senast: Kjerulfia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp