Vad ska jag ge?

Em3li3

Trådstartare
Hejsan.
Jag har ett stort varmblod på ungefär 175 i manken och är ganska grov för att vara varmblod.
Han är hobbyhäst, bara sogsturer ev. lite hårdare efter vägar men annars glassar han bara..
Vad ska jag ge honom för mat ungefär?
Nu får han pellats(krafft grund) och lusern(bara till för smakens skull) men det känns som om jag lika gärna skulle kunna ge honom havrefri musli?
Eller vad rekommenderar ni till en som bara ska gå inte tränas?

Tacksam för svar!

Sv: Vad ska jag ge?

Det går inte att säga något öht utan att veta vad det är för värden på höet då höet är grunden i foderstaten och man fyller på med annat foder utifrån det. Har man tur har höet så bra värden att man inte behöver något kraftfoder ö.h.t för en häst som bara promenadrids i princip.

precis. vi funderar på att göra en höanalys så man får exakta värdet. och ajg hoppas på att det hö vi har är så pass bra att ajg slipper hålla på med fodret(om de nu är i onödan) men sån tur kan man väll aldrig ha ;P

Allt beror på vad du har för hö.

Har du ett bra grovfoder (rätt mängd och bra balans mellan energi och protein) som hästen äter tillräckligt mycket av så kan det räcka.

Saknas något i grovfodret, t.ex. protein (inte helt ovanligt) så får man välja ett tillskottsfoder som täcker upp den bristen. Fattas bara lite protein så kanske havre eller motsvarande fabriksfoder räcker, annars är det bättre att välja ett koncentrat som man ger mindre av.

Man måste även ta hänsyn till om hästen är lätt- eller svårfödd. En svårfödd häst kanske inte kan äta hela sitt näringsbehov via grovfodret, den hinner inte eller den behöver så stora mängder att det är orimligt. Då kan ett mer energitätt foder vara bra, kanske spannmål, betfor eller ett foder avsett för hårdpresterande hästar.

En svårfödd häst klarar sig oftast lite för bra redan på en minimigiva (1 kg torrsubstans /100 kg häst) av grovfodret, och då är ett proteinkoncentrat nästan helt nödvändigt för att inte tillföra onödig energi som gör hästen fetare.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Tjholahopp
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar