Vad ska jag ge henne att äta?

N

Ninne77

Jag tror jag håller på att bli galen :(
Lillhästen har gått och fått fång, 13 år gammal och aldrig haft en minsta känning innan.:(

Varför hon fått det är ett enda stort ? Jag har inte tillstymelse till bete så det kan omöjligtvis vara det, troligtvis är det hösilaget som jag började med för några veckor sedan eftersom min stora häst fick problem med allergisk bronkit.

Nu står jag helt handlingsförlamad känns det som, jag har aldrig haft en fånghäst! Jag vet varken ut eller in om vad jag ska ge henne för foder. Just nu får hon bara tussar med hö som jag hämtade hos systern min. Finns ingen analys på det så jag vet faktiskt inte om detta är "för bra" oxå för henne. Läste i någon tråd här på Buke om Lucern, är det lucernpellets man pratar om då? Är det bra att ge sin fång häst? Ger man bara det då och hur mycket?

Enligt veterinär och hovslagare var det bara en "lättare" fång eftersom jag misstänkte det ganska omgående. På en skala mellan 1-5 så bedömde dom det som en 1:a...

Veterinären tyckte jag skulle jaga tag i ett fjolårshö med "dåliga" värde... men ärligt talat är det ett rent helvete att få tag i hö så därför måste jag se mig om efter andra alternativ och undrar just då om lucern är detta?

Snälla finns det någon som kan hjälpa mig mot en bra lösning för min häst?

Tack på förhand!!

Sv: Vad ska jag ge henne att äta?

Jag skulle inte ge min shettis hö med dåligt näringsinnehåll :crazy:
Jag skulle bli överlycklig om jag fått tag på ett grovfoder med bra näringsvärden i som min shettis kan endast leva på.
Just nu får han lusern hack o mineralslicksbaljan som jag flyttar på mellan märren o fölungen o shettisen varje dag pga att märren o fölungen går på betet o shettisen har en egen hage bredvid med mindre bra gräs i.

Du har fått PM, oxå! :)

Du borde ha din lilla pålle ihage utan gräs och endast ge hö. Men fjolårs hö är väl att ta i eller de blir de ju eftersom det nya inte är slaget än.Nej att ge lucern ska du inte för har man dåligt värde i sitt hö så ska man ge lucern så de är inte att rekomendera. Men tänk på att de är nu som de är så näringsrikt gräs. Gör en hage i skogen så kan den gå och pilla på annat smått och gott.Lycka till.

Hästen måste ha mat!

Den måste få sitt proteinbehov tillgodosett, så se till att skaffa ett analyserat hö med såpass bra värden att du inte behöver ge kraftfoder.

Behöver du proteinkomplettera så är lusern ett bra alternativ, eftersom det är ett grovfoder och inte innehåller stärkelse som kan ställa till det. Spannmål bör visst undvikas...

Eventuellt ska du även byta veterinär...;)
1.Hästen ska ju som sagt inte stå på någon svältkost, så det där med dåliga värden känns ju lite märkligt. ( Men är ju tyvärr en rätt så vanlig rekommendation..) Däremot kanske det är onödigt att fodra med ett "stuterihö", men välj ett hö som uppfyller hästens behov av energi och protein.

2.Ett fjolårshö som tappat näring är förmodligen angripet av mögel som förbrukat den i sin tillväxt. Det enda som kan försvinna ur höet vid rätt lagring är vitaminerna, som försvinner vid kontakt med luft.
Och mögligt hö om något kan verkligen ställa till det för hästens tarmflora...:crazy:

Nej att ge lucern ska du inte för har man dåligt värde i sitt hö så ska man ge lucern så de är inte att rekomendera.

Lusern är verkligen att rekommendera om man har en fånghäst som behöver lite extra protein...;)

Jag (som själv arbetar med bakterier dagligen på jobbet)tror det är livsviktigt att stabilisera mag tarm floran som förmodligen blivit rubbad i och med den nya hösilage givan.
Det är helt andra bakterier i hösilage.
Börja ge Probiotika det gör jag efter att vår ena ponny drabbades av fång hux flux i november då han fick en kortisonbehandling som slog ut tarmfloran.
Det finns frystorkade laktobaciller bl.a. som isolerats från häst på Granngården.Svindyra visserligen men man ger bara ett litet mått per dag i det akuta skedet och sedan en underhållsdos per vecka ungefär.Det finns även flytande havre buljong som inokulerats med bakteriekulturer isolerade från häst,Pro Equeo heter det och köps på vissa hästsportbutiker.Funkar jättebra!

Har själv en fånghäst som jag har fått bra resultat med genom att fodra som pinky och skjona föreslår. Fick lucern rekommenderat av veterinären. Detta äter han glatt. Se gärna till att lucernen är melassfri.

KL

Måste bara skriva lite till dig Ylva86.
Varför melassfritt lusern? Det verkar funka bra på min shettis. Har tyvärr ingen ÅF, som säljer kvarnbyfoders lusern så därför får jag fodra min shettis Krafft lusernhack :crazy: Men han verkar inte ta skada av det. Han fick tidigare Danske lucernpiller, det sägs va melassfritt dock.
Men det har han tröttnat på nu så nu får han lusernhack o det funkar bra. Längre tuggtid. Innan han fick lucernpiller så åt han upp det väldigt snabbt....Inte bra.

Fast å andra sidan tror jag nog det är lite olika på hästar med fång.
Min shettis har oxå fång, fast han har klarat sig bättre i år sedan jag börjat fodra honom mera naturligt foder såsom lusern, betfor, foderjäst o Tokosel. Ska prova o ge honom bakjäst idag! :idea:
Det är tydligen mag-o tarmar som utlöser fång.

Vore bra om vi ger o tar emot tips o råd angående fång! :banana:
Försöker göra livet lättare för min lille kung.

Tack allihop för era svar!!

Det är ju precis som jag känner - HÄSTEN MÅSTE HA MAT!

Men så får jag höra av både Distriktsveterinär och hovslagare att hon "behöver ingen mat" en tuss hö om dagen allrahelst halm är vad hon ska äta-inget annat! (De har nog båda samma syn på shettisar, tyvärr) Och här står jag totalförvirrad och känner mig totlat nollställd ärligt talat!

Nu ska vi se om ni tycker att jag är på rätt spår- Jag behöver verkligen er hjälp!
Jag har börjat i den änden att jag mailat bonden efter analysen på hösilaget som jag numera köper, för att kunna se om det är det som är boven i dramat. Dom har ätit det under 2 månader och problemen kom inte förren nu... låter det inte lite osanolikt att det är det som spökar då? Jag läste någonstans att det tog 48 timmar från de ätit det "olämpliga" tills de blev sjuka i fång.:confused:

Jag hittade faktiskt en tub med protexin pasta som jag fått utskrivit till min stora häst en gång (fick två tuber varav den ena inte behövde användas). Där är för 6 dagars behandling i den, jag börjar ge henne av detta oxå idag! Skjona- är det att jämnföra ungefär med det du föreslog -Probiotika?

Jag får fram tills jag fått analysen ge henne hösilaget- förut fick hon kraftfoder oxå som jag nu har dragit in helt. Hon går i grushage och jag ska köpa in en sån mineralslickbalja som Pinky nämner. Hästen är nämligen fenomenal på att skita i att äta sina mineraler, och nu när hon inte får något kraftfoder går det ju absolut inte. Får se om hon föredrar att slicka det i sig istället.

Är jag på väg mot rätt håll?

:confused: :confused: :confused:

Det är ju FRUKTANSVÄRT att dessa jäkla typer ser på shettisar på ett annat sätt. Som om dom inte är värda att "hjälpa" eller vårda, om man säger så :crazy: :devil:

Jag skämmer bort min lille kung varje dag. Han ska ha det bra, precis som alla stora hästar o andra större ponnyer.
Men jag tror att du kan ge det du nämnt!
Ge henne lite lusern vilket spelar ingen roll, pellets eller hack så inte hon faller ur när hon går i en grushage.
Eller ja, tillsätta lusern med hö det går ju bra det med! :)

Lycka till med din shettis!

Ja,jag har för mej att protexin innehåller levande bakteriekulturer också.Kolla innehållsdeklarationen.
Huvudsaken är att du tillför levande bakterier helst isolerade från häst så din häst får en chans att bygga uppp en normalflora i tarmen som skyddar den.
Foderjäst brukar jag ge någon dl per dag vilket också gynnar de nyttiga bakterierna, dessutom ger det B-vitaminer.
Kolla in på denna sidan!

http://www.proequo.se/

KL

Finns ju oxå bakjäst, som är levande jäst. Ska prova o ge det till min shettis sedan.

Ja,bakjäst är också levande ,men det är jästkulturer och inte bakterier.I och för sej kan man ju ge det istället för foderjäst om hästen gillar det bättre.....

Det var min veterinär som tyckte att så sockerfritt som möjligt. Jag vet att det är olika och icke ir-hästar tål socker men jag håller mig till så melassfritt som möjligt.

Jo det stod på den att den var speciellt utformad för att användas vid störd tarmflora och skulle användas vid foderbyten. Så jag har gett henne idag enligt anvisningarna 5ml/dag.

Var iväg nu och köpte bla. foderjäst som jag ska ge båda hästarna tänkte jag. Men hur mycket rekomenderas det att ge? Jag köpte hos en gårdsbutik som hade packat om det i mindre förpackningar och där stod inget angivet, och den stackars kille som tog betalt tittade förvirrat på mig när jag frågade hur mkt jag skulle ge.. :rofl:

Shettisen uppskattades till 220kg och min stora häst väger 730kg...

Nu får jag ge mig ut i stallet och fixa lite... solen skiner och fåglarna kvittrar :smirk:

Ja,jag har för mej att protexin innehåller levande bakteriekulturer också.Kolla innehållsdeklarationen.
Huvudsaken är att du tillför levande bakterier helst isolerade från häst så din häst får en chans att bygga uppp en normalflora i tarmen som skyddar den.
Foderjäst brukar jag ge någon dl per dag vilket också gynnar de nyttiga bakterierna, dessutom ger det B-vitaminer.
Kolla in på denna sidan!

http://www.proequo.se/

Jag är bara nyfiken, fick hästen fri tillgång på hösilage och var det kraftiga värden?
Vilka växter var i, var det odlat för häst eller kor?(Till kor kan det vara klöver och raj som lättare ger fång)
Om hösilaget var kraftigt och kraftfoder upptill, så blev det kanske för bra.

Hoppas att hästen mår bättre!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 340
Senast: lovehorses
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka