Vad ska jag ge hästen?

Sparrisen123

Trådstartare
Lite svårfödd d-ponny av det mindre slaget, som behöver mer protein och gärna får lägga på sig lite mer hull. Går på bete dagtid och står uppstallad nattetid, och äter då 1,5 kg hö ungefär. Det är tyvärr ganska proteinfattigt hö, så jag behöver ge något som innehåller mycket protein men hästen är kräsen och äter inte "vad som helst". Finns det något gott proteinrikt fodermedel? Vad? Och går det att säga på ett ungefär vilka mängder man bör ge?
Hullet är jag inte så orolig för, det löser sig säkert under sommaren med bete, men gräset innehåller knappast tillräckligt med protein...

Sv: Vad ska jag ge hästen?

Lusern. Ett proteinrikt grovfoder som dessutom ger energi (för att få lite hull över revbenen). Finns som hackad strå att blanda ut i hö eller ge separat. Eller som pellets. Vill man ha med melass väljer man t ex Kraffts.

Hur kan du veta att proteinvärdet i gräset är lågt? Har ni analyserat det?

Toppen!

Jag vet inte att det är lågt proteinvärde i gräset, men jag misstänker det med tanke på att tidigare år brukar hästarna så gott som alltid tappa lite muskler i överlinjen och så över sommaren, trots stor lite kuperad hage och (minst) lika regelbunden ridning som resten av året.

Du får prova vad kräsmagen äter, men Kraffts sortiment brukar gå ner. Men då gäller det att hästen inte är känslig för socker.

Men då provar jag t.ex. Kraffts hackade lusern, är den med eller utan olja bäst?
Och ska jag ge det utöver hö till natten, eller ta bort en del hö och byta ut mot lusern? Nu är det ju inga stora mängder hö i vilket fall som helst så jag gissar att jag kan ge lusern utöver de 1,5 kg hö som går ner...?

Väljer hästen att äta hackad strå istället för hö är det ju bara bra, då hade jag gett det istället för hö (eftersom höet har låga värden och hästen behöver högoktanigt bränsle som du beskriver det).

Det blir ju svårare om hästen väljer bort lusernet.

Det är sant, jag får prova ge både och först och se vad som smakar bäst. Och om hästen väljer lusern framför hö, då är det alltså bäst att ge det istället helt och hållet?

Jag tycker ju det, till du ser att det har vänt och hästen ser fin ut. Då hade jag med tanke på plånboken försökt byta ut en del mot hö.

Välj den utan olja om du vill ha mer protein! Kolla smrp-innehållet - MKT mindre i den med olja... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Behöver hjälp med tips på vad jag söker.. Min häst har tappat muskler och behöver mer protein men är väldigt kräsen. Behöver hitta något...
Svar
17
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 663
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 142
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama