Vad ska jag bli när jag blir stor? (OBS: utvikningstråd deluxe)

Mammas

Trådstartare
Den stora frågan, är det inte? ;)

Jag jobbar idag inom bevakningsbranchen och står inför att jag kommer vilja göra något annat inom något år eller så. Det finns med andra ord tid att fundera på vad jag vill göra.

Jag har funderat på något inom Tullen, MSB, brandskydd, logistikrelaterat, statsvetare, någon form av handläggare kanske? Rätt brett med andra ord. Det jag egentligen vill ha är ett roligt jobb, som jag vill gå till, som inte bara kan ersättas av en annan kropp över dagen liksom. Har inget emot att räkna eller hålla på med matematik. Huvudsaken är att det är givande och roligt. Det behöver inte vara skrivbordsarbete.

Högskoleprovet till våren känns givet att jag ska göra, så jag har valmöjligheter att söka något även om det är populärt.

Jag har idag 30 p i sociologi och 37,5 p i Idéhistoria, går dessa att binda ihop med andra ämnen och få en examen som gör mig eftertraktad, eller är det bättre att skippa dessa och läsa ett helt program inom något annat? Inget av ämnena är något jag vill ha som huvudämne, utan som biämnen. Kan också läsa upp B-kursen i Idéhistoria det närmaste året (samtidigt som jag jobbar) och då ha 60 p i Idéhistoria, men det kanske inte ger något iom att jag inte vill ha det som huvudämne?

Har kollat lite på Statsvetarprogrammet på Försvarshögskolan, men även Logistik och Ekonomi på Södertörns Högskola eller bara vanlig statsvetare på Stockholms Universitet. Har även kollat på Internationella Relationer på Södertörns högskola. Men jag kanske inte ska läsa statvetenskap, jag kanske ska satsa på något annat? Har ni förslag?

Krav: Ska ge jobb. Vara roligt eller iaf uthärdligt. Tips?
 
Tja, det skriks efter socionomer och kommer att göra det en bra bit in i framtiden. Om du redan har sociologi skulle jag verkligen satsa på att utbilda dig till socionom. Idéhistoria är roligt, men ser man krasst på det så är det inte något du kommer att kunna använda i ditt arbetsliv om du inte vill bli lärare eller liknande.

Om du kombinerar socionomprogrammet med tex logistik/ekonomi tror jag du kan bli riktigt eftertraktad och hitta en massa roliga jobb (HVB, integration, statliga myndigheter som FK, kommunalt osv). Socionomer är inte bara socialsekreterare utan du kommer få behörighet för många andra jobb inom olika branscher. :)
 
@MJLee @niphredil @Niyama @cirkus

Jag har kollat på socionom tidigare, men tror inte att det fungerar tyvärr. Jag är bra på att ta med mig jobbet hem om det kommer till människor som inte mår bra. I en perfekt värld skulle jag ju givetvis kunna hjälpa andra till att må bra, men det tar ju tid (och jag skulle må dåligt för deras skull under tiden) och det går inte att hjälpa alla.

Eller ja, de flesta jobb jag hittat inom socionomi verkar vara att hjälpa människor som har det tufft och mår dåligt av olika anledningar, men jag kanske missat något yrke?
 
Jag har kollat på socionom tidigare, men tror inte att det fungerar tyvärr. Jag är bra på att ta med mig jobbet hem om det kommer till människor som inte mår bra. I en perfekt värld skulle jag ju givetvis kunna hjälpa andra till att må bra, men det tar ju tid (och jag skulle må dåligt för deras skull under tiden) och det går inte att hjälpa alla.

Eller ja, de flesta jobb jag hittat inom socionomi verkar vara att hjälpa människor som har det tufft och mår dåligt av olika anledningar, men jag kanske missat något yrke?

Även om majoriteten av jobb ofta handlar om folk som inte mår så bra finns det andra. Te.x när kommun/landsting/stat detaljplanerar behöver de någon som utreder konsekvenserna av infrastrukturförändringarna.

Att jobba med flyktingsamordning eller integration kan vara det mest positiva jobbet i världen! :) Många nysvenskar frustar av iver att komma igång med sitt nya liv i Sverige. Sjukt kul med all positiv energi.

En hel del företag behöver också socionomer för att jobba med den 'mänskliga' delen av produktutveckling och försäljning osv (kan du klämma in lite beteendevetenskap blir det klockrent).

Som sagt, särskilt om du kombinerar med logistik/ekonomi gör det dig attraktiv. Statsvetare/internationella relationer är på många sätt för brett, du 'blir' ingenting (jag har själv en BA i Political Science). Har du en riktad utbildning så blir det lättare att få jobb.
 
@Mammas Jag är skeptisk till statsvetenskap. Det är ju lite mitt område och de jag känner som pluggat stats, och faktiskt fått jobb, har varit driftiga som fan, riktigt på och väldigt hungriga liksom. De har rest, gjort praktik utomlands, haft ett stort ideellt engagemang etc. Då kan det leda till trevliga jobb, annars är det en tuff bransch skulle jag säga (det utbildas många statsvetare).
 
Även om majoriteten av jobb ofta handlar om folk som inte mår så bra finns det andra. Te.x när kommun/landsting/stat detaljplanerar behöver de någon som utreder konsekvenserna av infrastrukturförändringarna.

Att jobba med flyktingsamordning eller integration kan vara det mest positiva jobbet i världen! :) Många nysvenskar frustar av iver att komma igång med sitt nya liv i Sverige. Sjukt kul med all positiv energi.

En hel del företag behöver också socionomer för att jobba med den 'mänskliga' delen av produktutveckling och försäljning osv (kan du klämma in lite beteendevetenskap blir det klockrent).

Som sagt, särskilt om du kombinerar med logistik/ekonomi gör det dig attraktiv. Statsvetare/internationella relationer är på många sätt för brett, du 'blir' ingenting (jag har själv en BA i Political Science). Har du en riktad utbildning så blir det lättare att få jobb.

Om en jobbar med integration, en kommer inte i kontakt med folk som sedan inte får vara kvar? För det skulle vara en sådan sak jag inte fixar känner jag, annars låter det riktigt kul!

Tror inte jag kan kombinera med logistik/ekonomi, det är nog antingen eller som gäller. Hittade inte så många fristående kurser i logistik, utan då verkar det vara ett helt program som gäller, och 6,5 år är det inte aktuellt att plugga. Eller rent krasst, läser jag 3,5 år socionomi är det nog allt det blir, även det känns rätt mycket med tanke på att jag prolly lär halvera min inkomst och är ensamstående. Det är iom detta jag funderar över om det går att fixa något så jag kan tillgodoräkna mig det tidigare lästa som biämnen, (jag är medveten om att varken sociologi eller idéhistoria är ju ämnen som ger jobb).

@niphredil Ah, det är ju inte så lockande, då skippar jag nog det. Är ju inte i läget i livet att det är möjligt att satsa så, och så mycket brinner jag inte för det. Det mest verkade intressant. :)
 
Jag har själv rätt dåliga erfarenheter av socionomutbildningen. Alla socionomer jag träffat har på ett eller annat sätt inte hamnat där de velat. Antingen i på tok för känslomässigt tunga arbeten eller i arbeten där de är överkvalificerade. Men med ett undantag: kuratorer! Och då inte varianten med psykoterapeututbildning, utan den rena spindeln i nätet varianten. Det är om inte annat en arbetsgrupp som är extremt behövda, speciellt inom vården men jag kan även tänka mig andra instanser.

Allt detta sagt med brasklappen att mina erfarenheter av både utbildningen och yrket är rätt begränsad och därmed långt ifrån objektiv.
 
Ett yrke som jag tror kan vara kul är Logoped - du har kanske inte så mkt användning av dina gamla pluggmeriter - men du får jobba med människor (om jag kan tänka mig passar dig) men inte de som du "kommer ta med hem" tror jag.

Eller en samordnare på SL - jag har länge efterlyst en sån som dessutom har en hjärna - tänk att få komma på listiga lösningar på busstrafiken så att den ska klaffa? Det borde väl lite logistikkunskaper kunna bidra med.

Tullen tror jag har egna utbildningar till stor del - det kan nog också vara kul - men slitigt med skiftjobb - å andra sidan är du säkert van vid det
 
Fullständigt OT men jag läser rubriken som att du funderar på att bli utvikningsbrud @Mammas och får en lättare hjärtattack varje gång. :rofl:

Och så går du in i den i hopp om att se avklädda bilder på mig? ;) Sorry! :D

Kände mig mest som att jag lämnade ut mig, allt det här med förhoppningar och ambitioner är lite laddat för mig. Kanske skulle ha formulerat mig annorlunda, men vem hade då fått dig att hoppa till idag? :D :D
 
Jag har själv rätt dåliga erfarenheter av socionomutbildningen. Alla socionomer jag träffat har på ett eller annat sätt inte hamnat där de velat. Antingen i på tok för känslomässigt tunga arbeten eller i arbeten där de är överkvalificerade. Men med ett undantag: kuratorer! Och då inte varianten med psykoterapeututbildning, utan den rena spindeln i nätet varianten. Det är om inte annat en arbetsgrupp som är extremt behövda, speciellt inom vården men jag kan även tänka mig andra instanser.

Allt detta sagt med brasklappen att mina erfarenheter av både utbildningen och yrket är rätt begränsad och därmed långt ifrån objektiv.

Det jag tänker om socionom är just att även om det finns jobb som inte är så psykiskt påfrestande känns de som rätt många, och därmed finns risken att jag står där och kan välja mellan att ta ett sånt eller inte jobba inom branschen alls, och det är inte jättelockande. Spindeln i nätet låter kul - men hur många sådana jobb finns det?

Obs: Menar inte att låta neggo, men jag känner mest att om jag pluggar ett par år så kommer jag förmodligen inte göra om det om tio år, så det är viktigt att det är rätt. Mardrömmen är att plugga några år, stå där med studielån och sedan jobba kvar inom bevakningsbranschen för att jag inte får jobb.
 
Ett yrke som jag tror kan vara kul är Logoped - du har kanske inte så mkt användning av dina gamla pluggmeriter - men du får jobba med människor (om jag kan tänka mig passar dig) men inte de som du "kommer ta med hem" tror jag.

Det är världens bästa jobb!
Partisk? Vem? Jag? ;)

Nej, men det är ett ruggigt kul jobb. Dock inte det första jobb jag skulle föreslå utifrån @Mammas ursprungsinlägg. Det är ett väldigt medicinskt inriktat jobb med många rent terapeutiska inslag, och så fort du har den kombon så måste man också ha förmågan att släppa jobbet och låta bli att djupdyka. Man får höra många livsöden och i de flesta fall är man ytterst begränsad i vad man kan göra för personen.
 
Och så går du in i den i hopp om att se avklädda bilder på mig? ;) Sorry! :D

Kände mig mest som att jag lämnade ut mig, allt det här med förhoppningar och ambitioner är lite laddat för mig. Kanske skulle ha formulerat mig annorlunda, men vem hade då fått dig att hoppa till idag? :D :D
Självklart gör jag det. :D :D :D Hjärnan hinner ju korrigera vad den läser till vad dom faktiskt står innan jag hinner klicka på länken så ingen besvikelse so far. :p

Jo, det är självutlämnande att blotta sina ambitioner. Önskar att jag hade nått smart att komma med men mun hjärna är på semester. Typ.
 
Det jag tänker om socionom är just att även om det finns jobb som inte är så psykiskt påfrestande känns de som rätt många, och därmed finns risken att jag står där och kan välja mellan att ta ett sånt eller inte jobba inom branschen alls, och det är inte jättelockande. Spindeln i nätet låter kul - men hur många sådana jobb finns det?

Obs: Menar inte att låta neggo, men jag känner mest att om jag pluggar ett par år så kommer jag förmodligen inte göra om det om tio år, så det är viktigt att det är rätt. Mardrömmen är att plugga några år, stå där med studielån och sedan jobba kvar inom bevakningsbranschen för att jag inte får jobb.

Jag tycker inte du verkar neggo alls. Snarare klarsynt och realistisk! :up: Jag har inte en susning om hur arbetsmarknaden ser ut för kuratorer men det borde ju gå att kolla upp. Samtidigt så är jag helt med dig om att det måste kännas helt rätt för att det ska vara värt satsningen. Har du provat att helt enkelt sträckläsa närmaste högskola/universitets programkatalog? Ibland hittar man utbildningar man aldrig tänkt på innan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp