Vad ska hästen klara i de olika LA/LB osv?

B

bambiii

Jag undrar i vilken ordning klasserna kommer både i derssyr och i hoppning. (tex LA,LB m.m)

Och vad ska hästen kunna för att veta att den kan tex LA? Vad ingår i begreppet? Både i derssyr och hoppning?

Tacksam för svar :confused::bow:

Sv: Vad ska hästen klara i de olika LA/LB osv?

I LB dressyr ingår 15 meters volter i galopp och 10 meter i trav, mellan gångarter och enkla vägar t ex serpentiner och tempoet ska vara arbetstempo. Hoppar man så är det 1.10 och vägarna ska motsvara svårighetsgraden i LB dressyr. LA hoppning är 1.20, i dressyr så är LA en rätt bred klass. I tex LA:1 ingår det skänkelvikning och förvänd galopp. I LA:3 tillkommer inridning i galopp och vägarna blir lite svårare. Sen ökas det på upp till LA:6 där det blir samlade gångarter och även öppna och sluta ingår. Vill du veta mer exakt vad som ingår så finns programmen på ridsportsförbundets hemsida. Säger man att hästen kan LA så kan det betyda rätt olika i alla fall i dressyr eftersom det finns så många olika svårighetsgrader. Men för mig innebär det att hästen kan gå i förvänd galopp, skänkelvikning och kunna länga och korta sig hyffsat. Den bör i alla fall kunna öppna och sluta hjälpligt. Men LA är ett rätt stort begrepp så det är svårt att säga.

Håller med. Plus att det är skillnad på om hästen går LA hemma i ridhuset, eller om den startat LA...

I hoppning LB för D ponny ligger höjden på 1 m. Oxrarna är 90 cm breda. Banans svårighet och maxtid är svårare än på lägre klasser. I LB ingår även tvåkombinationer.

LA har jag ingen erfarenhet av.

I LB dressyr ingår 15 meters volter i galopp och 10 meter i trav, mellan gångarter och enkla vägar t ex serpentiner och tempoet ska vara arbetstempo. Hoppar man så är det 1.10 och vägarna ska motsvara svårighetsgraden i LB dressyr. LA hoppning är 1.20, i dressyr så är LA en rätt bred klass. I tex LA:1 ingår det skänkelvikning och förvänd galopp. I LA:3 tillkommer inridning i galopp och vägarna blir lite svårare. Sen ökas det på upp till LA:6 där det blir samlade gångarter och även öppna och sluta ingår. Vill du veta mer exakt vad som ingår så finns programmen på ridsportsförbundets hemsida. Säger man att hästen kan LA så kan det betyda rätt olika i alla fall i dressyr eftersom det finns så många olika svårighetsgrader. Men för mig innebär det att hästen kan gå i förvänd galopp, skänkelvikning och kunna länga och korta sig hyffsat. Den bör i alla fall kunna öppna och sluta hjälpligt. Men LA är ett rätt stort begrepp så det är svårt att säga.

Tack så mkt för svar :rofl:
Vilken ordning kommer de olika klasserna?
Lb och sen La va? Men det finns väl fler typ Lc, Msv osv???

:bump:

I dressyr börjar man med LC:1-LC:2 sen blir det LB:0-LB:3 LA:1-LA:6 Sen blir det MSV. I hoppning börjar man med LD (90 cm) och höjer med 10 cm per klass.

Vart på ridsportsförbundets hemsida står det om vad hästen ska kunna i de olika klasserna? Kan inte hitta det :(
Så alltså är det i dressyr kommer klasserna i: LC:1, LC:2, LB, LB:1,LB:2,LB:3, LA, LA:1, LA:2, LA:3, LA:4, LA:5 och LA:6, sen MSv?
Och i hoppning LD=90cm, LB=1,10cm LA=1,20cm?

(Som Gunhild skrev) -I LB dressyr ingår 15 meters volter i galopp och 10 meter i trav, mellan gångarter och enkla vägar tex serpentiner och tempoet ska vara arbetstempo.

Men vad ingår i klasserna LC,LA, MSV i dressyren? Någons som vet???

Vill du se dressyrprogramen finns de uppritade på stallbacken.com :) det är lättöverskådligt och bra. L:C går mest ut på att kunna rida hästen i alla gångarter, L:B är det större krav på att man ska visa att man kan rida bra vägar (serpentiner, volter, hörn) och att man kan öka tempot lite. L:A är som sagt väldigt omfattande men kolla programen på stallbacken. Då är det genomgående betydligt högre krav på form, smidighet och samling.

Vill du se dressyrprogramen finns de uppritade på stallbacken.com :) det är lättöverskådligt och bra. L:C går mest ut på att kunna rida hästen i alla gångarter, L:B är det större krav på att man ska visa att man kan rida bra vägar (serpentiner, volter, hörn) och att man kan öka tempot lite. L:A är som sagt väldigt omfattande men kolla programen på stallbacken. Då är det genomgående betydligt högre krav på form, smidighet och samling.

Tack så hemskt mkt! Var precis vad jag letade efter, där fanns allt jag ville ha reda på och letade efter! Tack Tack :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat