Vad ska en 4-åring kunna vid försäljning?

stallhh

Trådstartare
Vad tycker ni?
Har en 4-åring som är bortlånad,men som ska säljas.... är nu hoppad oxrar på 60 cm,och en enkel bana på 3 hinder....
Men vad bör de kunna till våren/sommaren tex?

Sv: Vad ska en 4-åring kunna vid försäljning?

Det finns väl inga måsten om vad hästen ska kunna, men du får ett bättre pris om hästen är startklar eller till o med gått någon 90 runda. Om det nu är en hopphäst? Dressyrhästar har jag aldrig tagit fram, men det är säkert en fördel om de gått någon lättare dressyrklass med godkänt resultat. De fyraåringar jag haft har jag tävlat under sommaren och de har varit mogna för det.

Det beror ju rätt mycket på vilket pris du ska ha för hästen...
Om den står på den utbildningnivån i sommar som den gör du kan du ju inte vänta dig att du får några fantasi summor.

Om den har gått några clearrounder med godkända resultat så får du ju säkert mer för den.

Men sen får man också tänka på att alla vill inte ha en 4 åring "som redan kan allt". Då blir man kanske som köpare rädd att hästen är lite för hårt tagen och kanske inte håller i längden...
Så tänker jag iaf...:banana:

Ev ska hon säljas till sommaren/hösten och då tänkte jag att hon skulle ha startar en 6-8 tävlingar från våren till hösten.... och då blir det klubbisar,lokala...
samt kanske ngn dressyrtävling....
samt så ska hästen ha lasttränats ordentligt så allt går smidigt där också.
och med den stam hon har bör jag kunna få ut det jag vill ha....(vill ha ut det hon kostat att föda upp...ca 80-90.000).... kan detvara skäligt tro?

Jag tycker inte att det finns några riktlinjer för vad dom ska kunna exakt, utan utbildning av unghäst är ju individanpassad, beroende på hur mkt dom växer om dom är väldigt "valpiga" osv. En begåvad 4 åring Ska väl gå kvalitets och kvala till 4 årschampionatet, alltså 3 felfria starter i 1m på lokal/regional nivå.
Det är ju en viss prisskillnad på unghästar beroende på stam, utb.nivå och framför allt kvaliteén på hästen.
En 4 åring som har bra hoppinriktad stam, som startat upp till 1m med felfria rundor och har bra poäng på kvalitets skulle jag inte skämmas över att sätta ut för 200.000 kr.

En häst som är född -04, vilket jag antar att din är, går ju fortfarande att sälja på vad den skulle kunna bli. Dvs stammen är tämligen avgörande.

Den ska ju inte gå kvaliten förrens till hösten, så nu till våren tycker jag att det räcker att den går att visa upp och att den uppför sig i alla lägen samt hoppar kankse en mindre bana.

Vem är den efter?

Hon är efter Hip Hop, som fått bra avelsvärde nu och är poppis i världen.... så de första avkommorna som är ridna borde vara eftertraktade

Går den det som du säger att du har mål för att det ska ha gjort då så tror jag absolut inte det priset är några problem (förutsatt att den har gjort godkända resultat på dom tävlingarna)

Då skulle jag nog sätta ut den på annons redan nu, du har ju ändå beslutat dig för att sälja, för tex 85 000:-, det tycker jag låter rimligt.
Om du sedan rider den själv, och säljer tex efter kvaliten, då vill det ju till att det har gått bra. Då är ju självklart priset högre, men det finns ju en risk att det går "sådär", då kankse du inte får mer i alla fall. Så det skulle vara lite "gambling" att ha den kvar.

En 4 åring som faller mej i smaken ska ha bjudning, kunna framåtdrivande och INTE knycka på nacken. Anser att en så ung häst inte ska ridas i form utan det kommer under arbetetsgång. Sen att den har sett ett och annat hinder är positivt, den får gärna vara tömkörd men det är inget krav, skogsridning är viktig träning. Föredrar faktiskt en så orörd häst som möjligt, men gärna insutten iaf.

min senaste häst köptes som 4åring på våren. Hon var i stortsett bara genomriden i alla gångarter på ridbanan. Hade aldrig varit ute i skogen, blivit löshoppad eller varit i trafiken. Priset blev visserligen därefter. Jag startade henne på kvalliten på hösten och nu tränar vi vidare för att börja komma ut på tävlingsbanorna snart.

Jag köper hellre en ganska grön nybliven 4åring än en överutbildad som man tagit väldigt fort.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 838
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 003
Senast: Lavinia
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka