Vad sjutton ska man äta?

Sv: Vad sjutton ska man äta?

Ja alla har vi våra trösklar. Ibland väldigt överdrivet åt båda håll. Som sagt för en bra produktion så måste djuren tas om hand på bästa möjliga sätt, djur som inte mår bra... producerar mindre bra.

Det är ju inte alls sant. Det går mycket väl att få ut det man vill ur djur utan att de mår särskilt bra. Jag tror att de flesta som föder upp både grisar och fjäderfä idag anser att de har en bra produktion. Ändå plockar man dagligen döda kycklingar ur kycklingstallar, slakterierna får in kycklingar med brutna ben osv.

Djur kan ha rätt så grava beteendestörningar men fortfarande växa bra och producera bra.

Någonstans måste man ju hitta sin egen linje. Man kan ju inte bara lyssna på alla andras åsikter om mat utan att sortera lite själv.

Du behöver ju inte avstå kött, fisk, kolhydrater eller vad det nu är om du själv inte anser att det är det rätta valet.

Jag äter kött, men har minskat mängden. Jag äter definitivt massor med socker och kolhydrater, för det tycker jag är gott. Jag äter inte fisk men det beror på att det inte faller mig i smaken. Ibland köper jag ekologiskt, ibland inte. Ibland närproducerat, ibland inte.

Det är ju inte alls sant. Det går mycket väl att få ut det man vill ur djur utan att de mår särskilt bra. Jag tror att de flesta som föder upp både grisar och fjäderfä idag anser att de har en bra produktion. Ändå plockar man dagligen döda kycklingar ur kycklingstallar, slakterierna får in kycklingar med brutna ben osv.

Djur kan ha rätt så grava beteendestörningar men fortfarande växa bra och producera bra.

Kycklingar är rätt så känsliga, och har man stor produktion så är det inte så konstigt att nån kyckling dör. Det kan vara av sjukdom eller nått annat.Men såklart inte bra! Jag föder upp kycklingar ibland och det har hänt att nån har dött. Så finns det flera tusen kycklingar på ett ställe så är det nog rätt vanligt att någon dör.

Jag skulle vilja påstå att det finns nog ingen bonde som vill att deras djur ska må dåligt. De är deras jobb och livsstil. Men det finns ju undantag som allt annat.

Ja, det kostar mycket pengar med KRAV-kyckling och det fanns säkert en anledning till varför kyckling ansågs vara lyxmat för bara något halvsekel sedan.

När vi köper KRAV-kyckling håller vi portionerna i rimlig storlek så att de räcker till många måltider, det är inte tal om att glufsa en halv kyckling per skalle. Alla småbitar tas till vara och används t ex i risotto eller sallad. Sen kokar vi fond på skrovet och fryser in i istärningspåsar.

Vi har blivit lite mer rädda om köttet sen vi började betala mer för det. Och det är nog bra både för miljö och hälsa.

Ja, jag förstår att det kostar pengar för krav-kyckling men just igår när jag gick förbi orkade jag inte köpa någon av dem, konventionell för att priset var sjukt lågt och det kändes väldigt oetiskt eller ekologisk för att den var 4,5 ggr så dyr som den alldeles för billiga. Fast jag vet inte vad som är ordinarie pris för den konventionella.

Jag undrar om inte en stor del av anledningen till att höns är billigt är att de redan har förtjänat sitt uppehälle genom att lägga ägg? Någon som vet? I så fall får de hellre hamna i min mage än att gå till destruktion, även om de är konventionella.

Edit: Googlade lite och det verkar vara så.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hons-branns-upp_7521988.svd

Hellre konventionell höna än konventionell kyckling för mig då.

Senast ändrad:

Jag är väldigt oseriös med detta inlägg men man flyttar ut på en gård, skär ner på sina arbetstimmar, skaffar egenuppfödda kycklingar,egen ko och liknande för mjölk m.m., odlar eget, fiskar själv när tid finns och tar jakt kort och jagar vilt varje år.

Eh nej? Det var därför jag frågade. Du framhöll konsumentmakt som respons på Petruskas åsikt att det behövs mer politik och företagaransvar.

petruska viftade bort konsumentmakten helt till förmån för politiken, jag ser konsumenten som en ganska stor maktfaktor i debatten. Det är konsumenterna som är politikernas uppdragsgivare, och lagmännens målgrupp (förutom djuren & miljön).

Jag tycker att det är bra att betrakta konsumentmat lite kritiskt och vara aktsam på dess begränsningar. För det finns risk för att man annars fastnar i det individuella och tappar det viktiga strukturperspektivet - att det måste till mer från annat håll. Att hänga upp det hela för mycket på det individuella samvetet kan ge en förlamande effekt, "jag har inte råd/tid/möjlighet/whatever att konsumera duktigt så jag skiter i hela debatten" typ. Visst kan det vara bra att känna att man har ett enskilt ansvar men det är också bra att se att en stor del av ansvarsbördan bör läggas högre upp i strukturen. Så man inte dukar under av den egna ansvarstyngden.

J

Om konsumentmakt var riktad "rätt", varför märks inte produkter som "oekologisk" nu istället?

Helt enkelt därför att det skulle vara ganska dyrt att märka produkter som oekologiska, kvalificera dem i det systemet som ger skyldigheten att märka den "oekologisk". Du inser väl att tillverkaren själv inte kommer att vara med och driva den märkningen för sin produkt och betala omkostnaderna?

(Jag anar att du inte är så naiv så att du tror att alla livsmedel som inte har ekomärke är oekologiska.)

Ja, det är farligt att äta. Men det är några gånger farligare att inte äta alls. Typ fatalt inom 20 dagar eller liknande.

Men vad är bra balans? Varför äter man? Varför väljer man vissa livsmedel eller rätter? Allt handlar inte om hälsa och bästa "balans" för att kunna få kroppen att överleva tills man är 135 år gammal. Åtminstone jag väljer rätter med också helt andra kriterier, exempelvis smak och njutning. Det ingår i bra balans för min del.

Håller med, det finns ngt som heter livskvalité även för människor, vem vill bli hundra år och ligga som ett paket när man kan dö redan vid 70 och haft ett gott liv?

Jag använder min konsumentmakt och lägger mina pengar på det djurskydd jag väljer att stödja, i mitt fall då svenskt även om det finns många brister även här. Fram för småskalighet, både uppfödning och framförallt slakterierna, bort med långa djurtransporter. Ett djurskydd värt namnet måste få kosta, annars kan man lika gärna lägga ner middagssteken om man är för snål att betala vad det kostar. Lev på mjöl och socker som är billigt!

Jag tycker att det är bra att betrakta konsumentmat lite kritiskt och vara aktsam på dess begränsningar. För det finns risk för att man annars fastnar i det individuella och tappar det viktiga strukturperspektivet - att det måste till mer från annat håll. Att hänga upp det hela för mycket på det individuella samvetet kan ge en förlamande effekt, "jag har inte råd/tid/möjlighet/whatever att konsumera duktigt så jag skiter i hela debatten" typ. Visst kan det vara bra att känna att man har ett enskilt ansvar men det är också bra att se att en stor del av ansvarsbördan bör läggas högre upp i strukturen. Så man inte dukar under av den egna ansvarstyngden.

Jag har ingen aning om ditt svar är relevant till mitt inlägg, eller vad du debatterar emot för det här svaret begriper jag inte mycket av. Men av det lilla jag tror att jag förstår - så håller jag inte med dig. Alls. Lägg ner djurrättsalliansen, lägg ner naturskyddsföreningen, lägg ner greenpeace, lägg ner amnesty. Liksom. Näe va? Jag hoppas att jag missförstår dig.

Håller med, det finns ngt som heter livskvalité även för människor, vem vill bli hundra år och ligga som ett paket när man kan dö redan vid 70 och haft ett gott liv?

Jag använder min konsumentmakt och lägger mina pengar på det djurskydd jag väljer att stödja, i mitt fall då svenskt även om det finns många brister även här. Fram för småskalighet, både uppfödning och framförallt slakterierna, bort med långa djurtransporter. Ett djurskydd värt namnet måste få kosta, annars kan man lika gärna lägga ner middagssteken om man är för snål att betala vad det kostar. Lev på mjöl och socker som är billigt!

:up: Äntligen någon som förstår.

Jag tycker att det är bra att betrakta konsumentmat lite kritiskt och vara aktsam på dess begränsningar.

Om du undrar, så tycker jag att senare replikskiften mycket tydligt har illustrerat likheten med att se jämställdhet som en individuell eller mer strukturell fråga. :)

Jag fattar dock fortfarande inte på det mer psykologiska planet varför det tar emot så väldigt att se miljöfrågan som ett strukturellt problem. Det är lättare att psykologiskt förstå varför man inte vill/kan/orkar se så på relationer mellan könen, tycker jag,

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka