Vad sjutton ska man äta?

Sv: Vad sjutton ska man äta?

Tyvärr är det så att fönsterlösa grisstall som var i bruk före 1 juli 1989 inte behöver ha fönster.

Som någon nämnde känns det som att det skulle en himla röra och negativ miljöpåverkan om varenda människa skulle sätta sig i sin bil och ge sig ut på landsbygden för att bedöma djurhållning för att sen bunkra kött i stora frysar där hemma.
Fin tanke men kanske inte helt görbar för de flesta.

Jag vet inte varför 'folk' tror sig kunna bedöma djurhållning i djurstallar för konsumentperspektiv? Åk till slakteriet och titta hur de tar hand om den produkt som ska landa på din tallrik istället, jag lovar att du gör en bättre bedömning där av hur du vill ha ditt kött hanterat än vad du är kompetent att göra i stallarna. Jag har en dotter som pluggar på universitet i tre år för att kunna bedöma djurhållning från djurens perspektiv. Utnyttja den konsumentmakt du faktiskt har genom att påverka, efterfråga, och låt bli att köpa skräp som finns i kyldiskarna, och påtala också varför du inte gör det för affärsinnehavaren. Tipsa om bättre produkter, tjata ligg på. DET är konsumentmakt. Det behöver inte nödvändigtvis vara att "varenda människa skulle sätta sig i sin bil och ge sig ut på landsbygden". Tänk lite längre än så.

Tyvärr är det så att fönsterlösa grisstall som var i bruk före 1 juli 1989 inte behöver ha fönster.

Förvisso, men de svinstallar som varit i bruk sedan 25 år tillbaka med grisproduktion utan till eller ombyggnation sedan dess är ytterst få. petruskas stall hör troligtvis till undantagen, och har ingen förbättring gjorts i detta på 25 år under det tryck som svinproduktion innebär, då är det troligen dags för ett inspektörsbesök.
Hur många bra svinstallar går det på petruskas 'dåliga'?

Men jösses! Du slår ju vilt omkring dig.

Alltså, jag tycker tex inte heller att lagstiftningen är tillräcklig när det gäller hästhållning. I Sverige. Och jag har varit i många stall där jag därför inte skulle vilja ha min egen häst. Oavsett hur det ser ut i tex Nigeria. Förtjänar jag skäll för det också? Jag visste inte att man var skyldig att gilla svensk, kommersiell djurhållning, även om jag ju fattar att det hade gjort livet enklare.

I just det här fallet tror jag snarare att fönsterraden under taket i lagens mening är fönster. Enligt MIN mening ger de inte acceptabelt dagsljus. Särskilt inte när vi pratar om djur som aldrig får gå ut.

Jag tror inte direkt att jag är kompetent att bedöma djurhållning, men dagsljus och utevistelse är ju inte raketvetenskap.

Ja, men jag ser inte att det gör saken bättre.

Det är fönster runt om, under taket, men ljusinsläppet är mycket begränsat.

Två fel gör ju inte ett rätt såklart.. ;)

Men genom att inte välja svenskt så accepterar du att köttet på din tallrik haft det ännu trängre i boxen, du accepterar också kastrering utan bedövning, du accepterar att de ALDRIG får tillgång till halm ens som nyfödda, du accepterar att deras mamma ligger fastlåst vid grisning istället för att kunna böka och boa med halm. Du accepterar också att grisen får sin svans avknipsad som liten eftersom ingen halm alls skapar stereotypa beteenden som svansbitning. Förlåt att jag skrev "du" hela tiden, jag har ingen aning om vad du köper. Men du skrev ju att du inte gillar svensk kommersiell djurhållning.... Mycket kan förbättras - där håller jag med dig! Men det förbättras ju bara om man köper svenskt och därmed bidrar till att svensk djurhållning överhuvudtaget finns, köper man utländsk så bidrar man ju till att uppfödningen minskar i Sverige och då kan vi också påverka mindre.

Det här låter ju som om jag är perfekt själv, men långtifrån, jag har bl a köpt helt fel fisk (odlad lax) som man inte ska men jag försöker lära om. Och gud vet hur mycket palmolja jag har köpt... för jag vet då inte.

ASKAPLASKA, håller med dig, visst är det svårt, va fasen ska man äta !?
Ska i alla fall hålla utkik efter ekologisk kyckling.

Senast ändrad:

Om jag inte gillar eller är nöjd med svensk djurhållning (gris, höns/kyckling inkl ägg och mjölkkor oroar mig särskilt), så är det ju en jättekonstig tanke att jag istället skulle köpa kött från djur som kan ha haft det ännu tristare. Man behöver ju inte ens kött.

Jag ser helt enkelt ingen anledning att stolt framhålla att jag brukar köpa svenskt kött, för jag är inte särskilt stolt.

Senast ändrad:

I just det här fallet tror jag snarare att fönsterraden under taket i lagens mening är fönster. Enligt MIN mening ger de inte acceptabelt dagsljus. Särskilt inte när vi pratar om djur som aldrig får gå ut.

Jag tror inte direkt att jag är kompetent att bedöma djurhållning, men dagsljus och utevistelse är ju inte raketvetenskap.

Jag tror du är kompetent nog att avgöra om du tycker att djuren har en i dina ögon helt okej levnadsstandard eller ej.
Jag tror också att du kan se på flera djurslag om de ser ut att trivas eller ej.
Är foder och miljö bra så brukar det generera lugna tillfredställda djur.

Där håller jag också med dig, är absolut inte stolt över att äta kött. Även om det är svenskt. Är inte stolt över att jag äter mejeriprodukter heller.

Kl

Dom flesta bönder är mån om sina djur. För en bra produktion är det ett måste att se till att djuren mår bra med tex. bra foder och miljö. Sen finns det ju mindre bra bönder men dom skulle jag säga är rätt få.

Kan ju bara hålla med om det. Ibland framställs ju lantbrukaren som en egoistisk typ som plågar djur och bara vill tjäna pengar :(

Kl

Dom flesta bönder är mån om sina djur. För en bra produktion är det ett måste att se till att djuren mår bra med tex. bra foder och miljö. Sen finns det ju mindre bra bönder men dom skulle jag säga är rätt få.

Tröskeln för vad man tycker är "att djuren mår bra" varierar enormt. Konventionell gris- och fjäderfäuppfödning i dagens Sverige faller inte under min definition av en djurhållning där "djuren mår bra" även om djurhållningen är laglig.

Som någon nämnde känns det som att det skulle en himla röra och negativ miljöpåverkan om varenda människa skulle sätta sig i sin bil och ge sig ut på landsbygden för att bedöma djurhållning för att sen bunkra kött i stora frysar där hemma.
Fin tanke men kanske inte helt görbar för de flesta.

Jag håller med om att det knappast är en miljömässigt hållbar idé att alla ska ta sina bilar och åka ut till olika gårdsbutiker och köpa sin "närproducerade" mat. Det är betydligt mer realistiskt både rent praktiskt och hållbart att maten transporteras in till tätorterna dit folk kan promenera, cykla eller ta bilen en kortare sträcka för att handla sin mat.

Jag tror inte att bönderna skulle vara särskilt nöjda med att deras ladugårdar invaderas av stadsbor som ska "kontrollera" att djuren hålls på ett bra sätt. Dels saknar de flesta den kunskap som krävs, sedan stör det ju arbetet, djuren och det utgör en smittorisk.

Jag tror du är kompetent nog att avgöra om du tycker att djuren har en i dina ögon helt okej levnadsstandard eller ej.
Jag tror också att du kan se på flera djurslag om de ser ut att trivas eller ej.
Är foder och miljö bra så brukar det generera lugna tillfredställda djur.

Jag kan ju inte bedöma hur luftkvaliten är vid olika temperaturer och sånt. Eller hur smittskyddet fungerar. Och en massa annat.

Men brist på utevistelse och naturligt dagsljus, kan ju vem som helst se. Och det är fullt lagligt utan att ens söka dispens för det när det gäller flera djurslag.

Jag slår inte vilt omkring mig, jag tycker att du gör svartdystra generaliseringar som inte tar debatten framåt, snarare tvärtom. Det är bara så vansinnigt trist att läsa dina uppfostrande dissar.
Vi har den strängaste djurskyddslagstiftningen i världen, på både gott och ont. Det finns en levande debatt hos och mellan såväl konsumenter, producenter och lagstiftare som tar frågorna framåt, men är man inte intresserad av att se nyttan med det utan bara vill plocka upp frågan till den politiska sfären och förringa konsumenten och döma producenten, ja då har man sannerligen kört ner debatten i den leran du pratat om tidigare.

Kan ju bara hålla med om det. Ibland framställs ju lantbrukaren som en egoistisk typ som plågar djur och bara vill tjäna pengar :(

[fördom]Stadsbor med välputsade stövlar som definierar sina egna erfarenheter av semestervistelse i sommarstugan som erfarenhet av att bo på landet, har sällan en bra syn på människor som faktiskt bor på landet.[/fördom]

Senast ändrad:

*KL*

Någon undrade varför man ska betala mer för mat som är schysst producerad när den inte håller högre kvalitet (jag väljer att inte skriva krav, för det finns ju t ex bönder som är väldigt måna om djurvälfärden men som har konventionell produktion).

Jag tycker att det är en tydlig kvalitetsskillnad framför allt på köttet. Naturbeteskött från nöt smakar väldigt gott, man behöver inte hålla på och marinera för köttsmaken är god i sig. Kycklingen har en annan struktur på köttfibrerna när uppfödningen inte är forcerad, och smakar lite mer fågel. Schysst producerat fläsk har jag inte ätit så mycket, men det jag har smakat har varit väldigt gott.

Tröskeln för vad man tycker är "att djuren mår bra" varierar enormt. Konventionell gris- och fjäderfäuppfödning i dagens Sverige faller inte under min definition av en djurhållning där "djuren mår bra" även om djurhållningen är laglig.

Ja alla har vi våra trösklar. Ibland väldigt överdrivet åt båda håll. Som sagt för en bra produktion så måste djuren tas om hand på bästa möjliga sätt, djur som inte mår bra... producerar mindre bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka