Vad sjutton ska man äta?

Sv: Vad sjutton ska man äta?

Sen har säkert inte alla det lika bra som dessa bönder, men min erfarenhet är att bönderna med bra djurhållning mer än gärna visar en runt och berättar om sina djur.
Vilket jag såklart uppskattar eftersom jag tycker om djur och är nyfiken på hur dem har det å hur det fungerar :)

Att åka runt och reka gårdar blir svårt, för att inte säga omöjligt om inte har bra koll på hur man håller produktionsdjur. Klart att det går att undvika värsta avarterna, men sen?

I stan har man dessutom problemet att gårdförsäljning innebär långa resor. Funkar om man har plats för en köttlåda à 15-20 kg i frysen, men frysboxar är inte direkt standardutrustning i lägenhetskök.

Vi löser det genom att övertala vänner att dela köttlådor med oss, men det innebär en del meck. Jag kan inte heller garantera att det faktiskt är optimal djurhållning jag stöttar, bara att det inte är något av skräckexemplen.

Välproducerat kyckling och kanin verkar vara svårast, så om någon har bra koll på leverantörer i Gbg tar jag gärna emot tips :) Ägg med för den delen, vi är inte hos svärmor med hönorna ofta nog för att täcka äggförbrukningen.

Att åka runt och reka gårdar blir svårt, för att inte säga omöjligt om inte har bra koll på hur man håller produktionsdjur. Klart att det går att undvika värsta avarterna, men sen?

I stan har man dessutom problemet att gårdförsäljning innebär långa resor. Funkar om man har plats för en köttlåda à 15-20 kg i frysen, men frysboxar är inte direkt standardutrustning i lägenhetskök.

Fast är man intresserad och mån om vad man köper för kött så är ingenting omöjligt:)

Fast är man intresserad och mån om vad man köper för kött så är ingenting omöjligt:)

Jag håller med. Och jag tycker att det finns hur många möjligheter som helst när man börjar ta reda på vad som faktiskt finns att tillgå, genom att ringa runt till småslakterier och jaktklubbar, till fiskeklubbar, till smådjursuppfödare. Det har varit högt på tapeten med ekologiskt och 'naturlig' mat länge nu, folk _vet_ vad som går att sälja och vad folk vill ha. Bara i min geografi finns det hur många gårdsbutiker som helst, där man kan köpa ekolamm/gris/nöt/hjort/kanin/kyckling och naturligtvis grönsaker och spannmål på ett antal kvarnar som finns bakom typ varenda milsten ute bland buskarna. Man måste inte alltid handla på ica eller konsum, det går galant att handla mat med samvete bara man tar sig lite utanför stadsljuset.

På riktigt? Du menar att för att vara en medveten konsument ska man omskola sig till agronom och flytta till större (vilket har mer miljöpåverkan)? Eftersom det jag bemötte var pulkaskurks förslag på att kolla runt och köpa från gård..

Jag har jobbat med produktionsdjur av flera olika slag men anser mig fortfarande inte kunnig nog för att bedöma vad som krävs för bra djurhållning.

Om alla människor i stan ska sätta sig i sin bil och köra ut till gården för att köpa kött från det som ser ut att vara en glad kossa har vi ett fullständigt kaos på gång, och en dramatiskt ökad miljöpåverkan från transporter (största transportpåverkan för livsmedel är den från affären och hem).

Jag håller med. Och jag tycker att det finns hur många möjligheter som helst när man börjar ta reda på vad som faktiskt finns att tillgå, genom att ringa runt till småslakterier och jaktklubbar, till fiskeklubbar, till smådjursuppfödare. Det har varit högt på tapeten med ekologiskt och 'naturlig' mat länge nu, folk _vet_ vad som går att sälja och vad folk vill ha. Bara i min geografi finns det hur många gårdsbutiker som helst, där man kan köpa ekolamm/gris/nöt/hjort/kanin/kyckling och naturligtvis grönsaker och spannmål på ett antal kvarnar som finns bakom typ varenda milsten ute bland buskarna. Man måste inte alltid handla på ica eller konsum, det går galant att handla mat med samvete bara man tar sig lite utanför stadsljuset.

Och varför är det per definition bra och välproducerat bara för att det säljs i gårdsbutik istället för på ica? Det finns 24 KRAV-godkända grisproducenter i Sverige och en eller ett fåtal kycklingproducenter. Rimligtvis har de flesta av oss ganska långt till en sådan gård?

Nu har du skrivit allt jag tänkte svara, men jag måste få tillägga att jag ofta blir förvånad på Buke över vilken enastående animalieproduktion så många har i sin närhet, med tanke på hur får animalieproducenter som tex är Kravmärkta.

Jag kan så klart inte heller bedöma hur djuren har det så där, men jag brukar tänka att om jag blir ledsen av att tänka på eller se djurhållningen, så är den antagligen inget vidare. När det gäller gris och höns/kyckling, blir jag ledsen även av fullt laglig djurhållning.

Men bara jag är tydligen granne med en sådan vanlig grisbonde, de flesta andra har helt annan djurproduktion omkring sig, överraskande nog.

På riktigt? Du menar att för att vara en medveten konsument ska man omskola sig till agronom och flytta till större (vilket har mer miljöpåverkan)? Eftersom det jag bemötte var pulkaskurks förslag på att kolla runt och köpa från gård..

Jag har jobbat med produktionsdjur av flera olika slag men anser mig fortfarande inte kunnig nog för att bedöma vad som krävs för bra djurhållning.

Om alla människor i stan ska sätta sig i sin bil och köra ut till gården för att köpa kött från det som ser ut att vara en glad kossa har vi ett fullständigt kaos på gång, och en dramatiskt ökad miljöpåverkan från transporter (största transportpåverkan för livsmedel är den från affären och hem).

Ok om det är så bökigt och svårt så ska man nog handla i affären ist helt enkelt!

Jävligt bra poäng i debatten om kött, miljö och konsumentansvar! :up: Lägg till att alla konsumenter kanske ska förvara en halv ko i taget hemma också. Energin som går åt till allas frysar. :nailbiting:

Att köpa "gårdskött" är ett poppis lösningsförslag på problemet "jag vill äta kött på ett sätt som inte är jobbigt för djuren och miljön" men det är ju en väldigt individuell lösning. Det är en lösning för konsumenten i första hand: det känns (och låter) bra och upphäver ens personliga kognitiva dissonans (kött är gott - kött är inte bra). Men som övergripande strukturlösning.... nja.

Och varför är det per definition bra och välproducerat bara för att det säljs i gårdsbutik istället för på ica? Det finns 24 KRAV-godkända grisproducenter i Sverige och en eller ett fåtal kycklingproducenter. Rimligtvis har de flesta av oss ganska långt till en sådan gård?

Nej, jag sa nte att det per definition är bra och välproducerat bara för att det säljs i gårdsbutik istället för på ica, men jag sa att det FINNS att hitta bara man anstränger sig lite. KRAV är en organisation man ansluter sig till, vilket inte utesluter att det finns ekologisk ocertifierad produktion utöver de som valt att ansluta sig till, och bli godkända av KRAV. Och jag sa heller inte att alla har det bakom lyktstolpen, men landsbygd finns i hela landet och därifrån kommer maten på din tallrik vare sig du vill eller inte. Jag har inte heller promenadavstånd för att hämta min fiskade lax eller mina sprätthönsägg, jag måste också anstränga mig lite. Trots att jag bor på landsbygd. Det måste rimligtvis även stadsbor göra om de vill ha den typen av mat där de själva kan se var maten är producerad.

Närproducerat. Ekologiskt så mycket det går -dvs om det finns i affären.

Och höra med bonden i närheten. Vissa är dåliga på marknadsföring men med bra djurhållning. Ffa inte köpa kött från andra länder!

Odla egna grönsaker.

Jag tycker tyvärr att hela djävla miljödiskussionen - inte bara den matrelaterade delen av den - har fullständigt kört fast i leran som gör miljöengagemang till ett individuellt livsstilsprojekt.

Det tycks vara av yttersta vikt att frågan inte politiseras.

Jävligt bra poäng i debatten om kött, miljö och konsuman intansvar! :up: Lägg till att alla konsumenter kanske ska förvara en halv ko i taget hemma också. Energin som går åt till allas frysar. :nailbiting:

Att köpa "gårdskött" är ett poppis lösningsförslag på problemet "jag vill äta kött på ett sätt som inte är jobbigt för djuren och miljön" men det är ju en väldigt individuell lösning. Det är en lösning för konsumenten i första hand: det känns (och låter) bra och upphäver ens personliga kognitiva dissonans (kött är gott - kött är inte bra). Men som övergripande strukturlösning.... nja.

Har du något bättre förslag, om man vill veta varifrån köttet kommer och om man inte vill köpa i affären, så får du gärna dela med dig? Nu tror inte jag att varenda människa skulle åka ut till bönderna men den lilla skara som verkligen vill kanske gör det.

Jag har inte heller promenadavstånd för att hämta min fiskade lax eller mina sprätthönsägg, jag måste också anstränga mig lite. Trots att jag bor på landsbygd. Det måste rimligtvis även stadsbor göra om de vill ha den typen av mat där de själva kan se var maten är producerad.

Som sagt, miljöpåverkan pga transporter kommer till största delen från privat bilkörning. Det är mer miljöeffektivt (ur transportsynpunkt) att köpa spanska tomater i affären du kan promenera till än att ta bilen till ica för att köpa närproducerade. Varför? Fraktgods transporteras otroligt mycket mer effektivt.

Hållbara bestånd av lax finns i Stilla Havet, det blir väldigt långt att åka för att få mat. Möjligen då om man väljer att ta sig till Norge för ASC-certifierad odling.

Sen undrar jag fortfarande hur lekmän kan bedöma tex att stallventilationen kommer räcka varma dagar, eller att gödseltäckningen sker på sätt med minst läckage?

Livsmedelsproduktionen idag lider av enorma systemfel, och det kan inga personliga val i världen avhjälpa. Man kan göra sitt bästa för skademinimering, resten kräver forskningsinsatser och lagstiftning.

Har du något bättre förslag, om man vill veta varifrån köttet kommer och om man inte vill köpa i affären, så får du gärna dela med dig? Nu tror inte jag att varenda människa skulle åka ut till bönderna men den lilla skara som verkligen vill kanske gör det.

Frågan var inte att man inte vill köpa det i affären, frågan var hur man ska välja för att ställa till med minsta möjliga skada för både miljö, hälsa och djurskydd?

Jag är böjd att hålla med. Framför allt splittas hela den stora frågan om Miljön i två delar: individ och... resten. På ett sätt som om de inte hörde ihop. De diskuteras separat och kopplas inte ihop. Medborgare förväntas drivas av sitt dåliga samvete istället för att vara arga och ställa krav på samhället. "Resten" (främst företag) förväntas inte göra något alls mer än att bry sig om pengar.

Men det är inte unikt för miljöfrågan. Överlag är människor väldigt ovilliga att koppla ihop sig själva med samhällsstrukturer. Till och med när de far illa av strukturerna sitter det långt inne (Hur många gånger har man t ex inte hört "Nej jag har aldrig blivit förtryckt!"?).

Jag kan dela med mig av min förträffligt fiffiga lösning: jag äter inte kött. :D

Jag tycker du har tvärfel och en osunt negativ inställning till debatten. Försäljningen av eko-mat ökade med 13% under ett halvårs tid under 2013, och det är inte siffror som ligger i riskzonen att minska som det ser ut idag. Debatten och mediaspridningen av kunskap om vår mat och vad vi egentligen stoppar i kakhålet gör oss till medvetna konsumenter och det tillkommer nya såna var dag. jag ser själv på min egen konsumtion, att den bara sista året har samvetsförbåttrats drastiskt. Jag äter inte oekologiska vindruvor, dricker inte oekologiskt vin längre, jag köper bara ekologisk potatis, jag handlar kyckling och ägg av en mindre producent som har ekologisk produktion, jag handlar mitt griskött av en grisbonde som i motsats till dina erfarenheter av grisbönder, har en mycket samvetsgrann produktion som är föredömlig i sammanhanget. Det är bara en bråkdel av allt jag ändrat under årens, upplysningens och debattens lopp. Jag ser inte att det är svårt att hitta till dessa, speciellt inte efter all information man får i den här typen av debatter.

Från att ha varit ca 5-6% av hela försäljningen under flera år. Det var ju inte så att den ökade med 13 procentenheter.

Men det löser inte miljösituationen, som Sassy skriver. Inga personliga val i världen gör det. Inte på matsidan, inte andra produktgrupper.

Det behövs politik. Och företagaransvar. Eftersom vi inte ser tillräckligt företagaransvar tillnärmelsevis, behövs politik ännu mer. På livsmedelssidan är den mycket bristfällig, men det är ju åtkomligt med demokratiska medel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka