Vad sjutton ska man äta?

Sv: Vad sjutton ska man äta?

Det behövs politik. Och företagaransvar. Eftersom vi inte ser tillräckligt företagaransvar tillnärmelsevis, behövs politik ännu mer. På livsmedelssidan är den mycket bristfällig, men det är ju åtkomligt med demokratiska medel.

Jag vet att du inte tror på det, men det finns de som gör det, jag är själv en sån som gör det; konsumentmakt.

Tror du att det kommer att räcka hela vägen? I fråga om mat, miljö och djurskydd alltså.

Jag är böjd att hålla med. Framför allt splittas hela den stora frågan om Miljön i två delar: individ och... resten. På ett sätt som om de inte hörde ihop. De diskuteras separat och kopplas inte ihop. Medborgare förväntas drivas av sitt dåliga samvete istället för att vara arga och ställa krav på samhället. "Resten" (främst företag) förväntas inte göra något alls mer än att bry sig om pengar.

Men det är inte unikt för miljöfrågan. Överlag är människor väldigt ovilliga att koppla ihop sig själva med samhällsstrukturer. Till och med när de far illa av strukturerna sitter det långt inne (Hur många gånger har man t ex inte hört "Nej jag har aldrig blivit förtryckt!"?).

Nej, man kan nog säga att det envisa individualiserandet är samma sak (en trend i tiden).

Men jag tycker trots det att det borde vara så oändligt mycket mer uppenbart hur miljö är - dvs borde vara! - ett politikområde på ett mycket mer omfattande sätt än det är idag, än att politisera över sina relationer (det kan jag psykologiskt lättare förstå att man värjer sig mot).

Jag vet att du inte tror på det, men det finns de som gör det, jag är själv en sån som gör det; konsumentmakt.

Ja, övertron på konsumentmakt är nog ett av de stora problemen i sammanhanget. Eftersom den tron finns, blir det på något vis berättigat att inte lyfta frågan vidare. Det är väldigt synd.

Frågan var inte att man inte vill köpa det i affären, frågan var hur man ska välja för att ställa till med minsta möjliga skada för både miljö, hälsa och djurskydd?

Ja det är många saker att ta hänsyn till. Jag diskuterar köpa kött från bonde eller affären. Vill man veta vad man stoppar i sig så tänker man nog först på det.

Ja, övertron på konsumentmakt är nog ett av de stora problemen i sammanhanget. Eftersom den tron finns, blir det på något vis berättigat att inte lyfta frågan vidare. Det är väldigt synd.

Kan man lära ut marknadsekonomins brister redan i samhällskunskapen tro? Grundläggande kunskap om tex sociala dilemman borde ju höra hemma där, och i min värld vore det högst önskvärt om man tidigt lärde ut att det är strukturförändringar som gör skillnad. Personliga förändringar är en droppe i havet och stillar mest det egna samvetet.

Nästa problem är hur den offentliga konsumtionen ska påverkas av konsumentmakt? Infrastruktur och regelverk måste rimligtvis komma från politiskt håll.

Marknadsekonomins oförmåga att hantera de så kallade externaliteterna (såsom miljöförstöring), borde ju ingå i samhällskunskapen på gymnasienivå, i alla fall.

Jag tycker på många sätt att det är lite sorgligt att så många ser sig som starkare som konsumenter än som medborgare. Särskilt med tanke på att politiken till skillnad från marknaden styrs demokratiskt.

Jag tror att det mycket beror på att miljöfrågan stöter sig med kapitalismen på ett mycket mer uppenbart sätt än vad sociala orättvisor gör. Inom ramen för kapitalism blir den givna lösningen på miljöproblem givetvis konsumtion. "Miljö" (positiva miljöeffekter/frånvaron av negativa miljöeffekter) har som bekant inget direkt ekonomiskt värde och att företag vill maximera sin profit är grundläggande. Strukturåtgärder som tvingar företag att betala priset för miljön inkräktar på de kapitalistiska spelreglerna och det blir ju jobbigt om ingen vill vara med och spela (och skapa värden, produkter och arbete). Medan enskilda konsumenter tvärtom kan köpa sig till något slags mervärde som ökar deras kulturella/sociala kapital ("konsumera rätt"). Företag gör detsamma i viss mån (greenwash) men det fungerar inte fullt ut inom det kapitalistiska systemet.

Jag tror att det mycket beror på att miljöfrågan stöter sig med kapitalismen på ett mycket mer uppenbart sätt än vad sociala orättvisor gör.

Medan enskilda konsumenter tvärtom kan köpa sig till något slags mervärde som ökar deras kulturella/sociala kapital ("konsumera rätt").

Fast jag förstår inte riktigt varför det skulle vara ohanterligt för vanliga medborgare att miljöfrågan stöter sig med marknadsekonomin. Man är ju inte speciellt nära allierad med makten i någondera, varför den mentala krocken inte borde behöva bli traumatisk, tycker jag.

Ekologiskt som livsstilskonsumtion, är ju däremot uppenbart. Det är väl inget direkt fel med det, jag är själv rätt bra på det sedan jag flyttade hemifrån för över trettio år sedan (och numera går det av bara farten, det har ju blivit mycket enklare), men att tro att det är den enda handlingsmöjligheten och dessutom hela lösningen?

*kl*

Angående djurhangarer, vet du ens HUR det ser ut därinne??? Har en son (extremt djurvänlig!!) som haft praktik på en grisgård. Utifrån ser det helt klart ut som en fabrik, men hans beskrivning av HUR grisarna har det är en helt annan!!! Inte alls som de larmbilder man ser från t ex FB...

Håller även med om kommentaren att man skulle få åka til en väldans massa olika ställen för att handla sin mat, DET ser jag som ett problem!
Vet att det finns en del saluhallar i större städer, men inte lika lätt på landsbygden, tyvärr!! (köper själv GÄRNA direkt från gård!)

Angående kyckling, varför köper folk inte mer HÖNA??? De hönor som producerar våra ägg gasas ofta ihjäl (blir iofs briobränsle) men borde kunna användas som föda. Kräver lite längre tillagningstid och inte lika mycket kött (inte broileruppfödda...)

Jag skulle vilja säga att ett av grundproblemen är att det överhuvudtaget ens finns något som heter konsumentmakt. Ett av de andra grundproblemen är att det förväntas fungera till miljöns fördel.

Konsumentmakt handlar alldeles för mycket om pris och alldeles för lite om det som faktiskt räknas. Konsumenter som i den stora massan väljer billiga produkter (jag hör just nu i skrivande stund ICA-reklamen om prisvärdiga produkter).

Jag har hittills aldrig stött på ett livsmedel där krav-alternativet är mer prisvärt än vilket annat alternativ som helst. Krav är dyrare men ger ingen kvalitetshöjning.

Om konsumentmakt var riktad "rätt", varför märks inte produkter som "oekologisk" nu istället? Konsumentmakten har ju fått verka i hur många år som helst.

Det krävs helt enkelt mycket, mycket, mycket mer än beslut på individnivå.

Det är "ute" att ifrågasätta kapitalismen. Gör man det är man antingen ung, dum och vet inte bättre eller en knäpp gammal rödvinskommunist. Oavsett så innebär det att göra ett "statement" om sin politiska identitet och man "sätter sig i ett fack". Vilket tydligen är något av det värsta man kan göra. Folk idag vill för fan inte ens kalla sig feminister! :rage:

Angående djurhangarer, vet du ens HUR det ser ut därinne???

Det var jag som skrev om hangarer. Ja, jag vet hur det ser ut. Betydligt trängre än vad som någonsin kan vara bra för grisarna, och de ser överhuvudtaget inte naturligt dagsljus en enda gång under sin livstid. Fullt lagligt, i linje med det fantastiska svenska djurskyddet.

Då är du väl också medveten om att det är fullt lagligt att grisar har det ännu trängre i många andra länder?

Slaktsvin har det trångt i sina boxar precis innan man slaktar ut, det är jag den första att medge. Men en svensk gris är numera kastrerad under bedövning och har en box med mycket halm i när den är liten. Jämför med många andra länder, Danmark och tyskland som producerar mycket gris.

Så tråkigt att det inte ser bra ut hos de lantbrukare som du har i närheten. Låter konstigt att lantbrukaren inte har ljusinsläpp alls i stallarna? vi har det i våra stallar och i alla stall jag jobbat, det är ju trevligare för både personal och djur?

Flera inlägg handlar om att inte företag tar ansvar. Men det är inte så enkelt för ett företag, låt säg en lantbrukare vill öka ytan i boxen och ha hälften så många grisar i boxen. Då blir det köttet x kr dyrare i affären. Och konsumenterna (de flesta) skulle ju bara skratta åt att man ska betala en högra summa bara för att några grisar fått större plats i boxen sina sista levnadsveckor. Och en lagstiftning om att grisarna skulle ha större plats gör ju bara att importen ökar, eftersom prisskillnaden blir större än vad folk vill/kan betala.

Ja, det var bara ett exempel. Företagare är inga onda människor som bara tänker på pengar, de kanske har fullt upp med att få företaget att gå runt? Och visst kan de lägga ner... men det hjälper absolut inga grisar som då får växa upp i ännu mindre boxar och inte får se varken dagsljus eller någonsin ett halmstrå.

Fast jag jobbar med grisar så tycker jag att Trani har det bästa tillvägagångssättet, nämligen skippa kött. Det gör inte jag, men försöker dra ner.

Senast ändrad:

Då är du väl också medveten om att det är fullt lagligt att grisar har det ännu trängre i många andra länder?

Ja, men jag ser inte att det gör saken bättre.

Det är fönster runt om, under taket, men ljusinsläppet är mycket begränsat.

Mycket kloka svar och intressanta tankar här, det tackar jag för!
Vet dock inte om jag blev mycket klokare för det men jag har iallafall lärt mig att det går att hitta ekologisk kyckling;)

Jag skulle hemskt gärna varit vegetarian om jag inte led svårt av min intolerans. Någon frågade om hur jag visste att jag inte tål fruktos och det är lätt att svara på och enkelt att konstatera: jag saknar de enzymer som bryter ner fruktoset och jag får inte behålla maten och kan i värsta fall försättas i ännu värre tillstånd.
Inge bra drag att bli vegetarian där inte;)

Sen är det tyvärr dåligt med krav-producerande bönder i min närhet och rött kött känns ju inte så aktuellt som sagt.

Som någon nämnde känns det som att det skulle en himla röra och negativ miljöpåverkan om varenda människa skulle sätta sig i sin bil och ge sig ut på landsbygden för att bedöma djurhållning för att sen bunkra kött i stora frysar där hemma.
Fin tanke men kanske inte helt görbar för de flesta.

Det känns som att det hela i slutändan handlar om en balansgång och sunt förnuft. Och mycket kikärtor.

Du måste ju inte ha kravproducerande bönder i din närhet, de flesta större livsmedelsbutiker har kravkött i sitt sortiment.

Att åka runt och reka gårdar blir svårt, för att inte säga omöjligt om inte har bra koll på hur man håller produktionsdjur. Klart att det går att undvika värsta avarterna, men sen?

I stan har man dessutom problemet att gårdförsäljning innebär långa resor. Funkar om man har plats för en köttlåda à 15-20 kg i frysen, men frysboxar är inte direkt standardutrustning i lägenhetskök.

Vi löser det genom att övertala vänner att dela köttlådor med oss, men det innebär en del meck. Jag kan inte heller garantera att det faktiskt är optimal djurhållning jag stöttar, bara att det inte är något av skräckexemplen.

Välproducerat kyckling och kanin verkar vara svårast, så om någon har bra koll på leverantörer i Gbg tar jag gärna emot tips :) Ägg med för den delen, vi är inte hos svärmor med hönorna ofta nog för att täcka äggförbrukningen.

Jag bor i lägenhet mitt i stan.
Man behöver inte åka långt för att ta sig till de närmaste bönderna, varav flera är krav.
Dessutom tar jag det när jag är i närheten så den extra sträckan jag behöver köra jämfört med att handla på stormarknaden är marginell då småbutikerna på gångavstånd sällan har det jag ska ha iaf.
Ingenstans har jag behövt köpa 15-20 kg kött i ett svep heller utan det går bra att köpa dem bitar jag vill ha till bra pris.
Ägg köper jag oftast från samma bonde som säljer nötkött, dem har bara höns för husbehov och därmed är inte äggen kravmärkta men jag vet att de får bra foder och går fritt på gården och har det bra så det känns inte viktigt med kravmärkning då.
Brukar även gå att hitta små hobbybönder och jägare som man kan få köpa tex kött från där djuren har det bra men inte är kravmärkta.

Vad gäller djurhållning tycker jag inte att det är så himla svårt att avgöra om djuren har det bra eller ej. Att optimera och göra bättre går ju alltid men någonstans får man lov att bestämma sig för vilken nivå man själv tycker är rimlig och tillräckligt bra.
Stora fina hagar, bra stängsel, inte uppbundna, bra och rena vattenkar, gärna djuren på lösdrift, väl ströade och tilltagna torra liggplatser, jag är extremt känslig för dålig luft så det märks väldigt fort om luften är bra eller ej.
I många stallar där luftenkvalitén är godkänd tycker jag att den är för dålig.
Så med lite sunt förnuft tycker jag inte det är så himla avancerat faktiskt.
Men det beror väl på hur intresserad man är kanske.
Nu umgås jag dessutom med vänner som är både agronomer, veterinärer, djurskyddsinspektör och en kompis som är krav bonde så då blir det väl kanske så att man lär sig en del vare sig man vill eller ej eftersom det är ämnen som vi ändå pratar en del om.

Tror du att det kommer att räcka hela vägen? I fråga om mat, miljö och djurskydd alltså.

Ehh...nej? Sa jag det? Jag sa att konsumentmakt finns? Och jag tror den är en faktor i påverkan av samhället. Varför skulle jag ha som petruska säger, ha en 'övertro' på konsumentmakt? Jag tror på den, borde det inte räcka? Jag säger ingenstans att det räcker med konsumentmakt, den är en del i förändringen och utan konsumentmakten kommer inte politiken någonvart med vare sig debatten eller konsumentfrågorna, tror man annat så har man nog inte tänkt varvet runt riktigt tror jag.

Det var jag som skrev om hangarer. Ja, jag vet hur det ser ut. Betydligt trängre än vad som någonsin kan vara bra för grisarna, och de ser överhuvudtaget inte naturligt dagsljus en enda gång under sin livstid. Fullt lagligt, i linje med det fantastiska svenska djurskyddet.

Nej, knappast godkänt, jag hoppas du gjort en anmälan om det. har du det inte så hoppas jag du gör det snarast.

Menmen, du har väl ditt danska påbrå om jag inte minns helt fel, klart att du vet hur svenskt djurskydd är utformat då, och du kanske tror att det skulle vara normalt eftersom det du beskriver är fullt tillåtet i danmark. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka