Vad sjutton ska jag göra?

Arrows

Trådstartare
Jag vänder mej till buke nu, eftersom jag inte kan vända mej någon annanstans.

Jag bor hemma hos min pappa tillsammans med min snart 20årige bror.
Han sitter framför datorn och spelar CS och massa andra spel över internet med sina kompisar, ser honom inte ofta på dagarna faktiskt....
Intresserar sej inte alls för vår lilla pappillon/cavalier king charles spaniel korsing.

Nu har han fått för sej att han ska skaffa egen hund :crazy:, som han ska ta hand om helt själv, betala för helt själv och fostra helt själv:crazy:.
Och den blandningen han hittade på internet han ville ha...
Schäfer/Siberian Husky/Dobbermann och något mer i den :crazy::crazy:

Han kan ingenting om hundar, jag har sagt åt honom att han förstår inte vad han ger sej in på, men han svarar bara "jo, det vet jag visst!".

han beter sej som en barnunge, han kan inte inse själv att han inte är rätt person att äga en sådan hund.

Han har inget jobb, inte ens inskriven på arbetsförmedlingen, tar inte tag i att ta körkort TROTS att han får det gratis av våran mormor...(jag fick hästen och han fick körkort.) Han tror att han kan och vet allt.

Pappa säger nej, uppmanar honom att han kommer inte klara av den i längden när det gäller pengar, och jag säger nej för han kommer inte klara av den när den växer upp. Men han skakar bara av sej det, går upp igen och smäller i dörren :mad:

Skaffar han den så flyttar jag :(

Han är ju 20 år, så han får ju köpa hund själv, och pengarna till att köpa den kan han säkert låna ihop. Jag är livrädd att han faktiskt kommer göra slag i saken och köpa den.

Han är istadig som en barnunge och vägrar inse att han kommer tappa intresset och hunden kommer gå bärsärkargång i huset eftersom den inte kommer bli rastad som den kräver.

Vad ska jag göra? han gör ju inget olagligt men samtidigt kan jag ju inte bara blunda, tänker främst på den stackars hunden... :cry: Han kan inte dumpa hunden på mej som han gjorde med kaninerna när han var liten, det är lite skillnad... Jag har häst, 12 kaniner och skolan att lägga min tid på.... Jag har inte tid med en till som kräver tid och kärlek....

Vad KAN jag göra? vill bolla med någon...

Sv: Vad sjutton ska jag göra?

Det din pappa kan göra är helt enkelt att säga att den hund som din bror tänker skaffa INTE kommer in i huset. Även om din bror rent tekniskt sett får köpa den, så kan han inte räkna med att få ha den överallt och om personen han bor hos säger att han förbjuder att hunden bor där, då får han rätta sig efter det.

Annars är det väl bara att hålla tummarna för att de som har en sådan hund som han vill ha, har vett nog att inte sälja till vem som helst. Det är ju en sak att säga "Jag ska ha en sådan här hund", en annan sak att faktiskt få tag på den.

Jo självklart kan han säga så, det har han gjort. Problemet är att brorsan skiter fullständigt i att faktiskt lyssna... "det spelar ingen roll vad du säger för jag tänker skaffa den ändå, punkt slut!" hade han lika gärna kunnat sagt till farsan.

Han har tydligen hittat en uppfödare som ska sälja sådana valpar, så att hitta dom är väl inget problem just nu.

Då får din far gå på ännu hårdare med att han inte accepterar att en sådan hund kommer in i huset.

Om DU hittar den uppfödaren så kan du ju göra så att du kontaktar personen och säger att det inte är lämpligt att sälja hund till din bror. Sedan undrar jag lite hur din bror ska ha råd att köpa den om han inte har någon som helst inkomst?

din pappa kan faktiskt sätta ett förbud mot sin son att ha hund i huset. det är din pappas hus, och det är hans rätt att bestämma vem som ska komma in genom dörren och vem som inte ska det. vill din bror ändå ha hund, ja då får han väl flytta hemifrån.

det finns också ett antal regler som styr hur länge hunden får vara ensam, hur ofta den ska rastas, etc. detta är ju något han får lösa när han har flyttat. om han inte löser det, så kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsinspektören/djurskyddsinspektören i din kommun.

något du också kan göra är att kontakta den tilltänkta uppfödaren och tala om hur olämplig din bror är som hundägare, och avråda denne från att sälja till honom.

som en sista utväg, om han skaffar hunden och det går åt skogen, så försök se till att hunden hamnar hos hundstallet eller någon annan seriös omplaceringsorganisation. den typen av hundar har en förmåga att locka till sig mindre nogräknade spekulanter. de här organisationerna har lång erfarenhet av att omplacera hundar till rätt köpare, något som de flesta privatpersoner förhoppningsvis inte har.

/---/Annars är det väl bara att hålla tummarna för att de som har en sådan hund som han vill ha, har vett nog att inte sälja till vem som helst. Det är ju en sak att säga "Jag ska ha en sådan här hund", en annan sak att faktiskt få tag på den.

"Schäfer/Siberian Husky/Dobbermann och något mer i den", enligt TS. De allra flesta med sådana korsningar är bara glada att bli av med valparna innan de hunnit äta upp hela huset. De kan inte vara kräsna heller, för hur många hundkunniga som klarar en sådan här krävande korsningar köper en?

Det är jättesorgligt. Risken är enormt stor att TS bror tröttnar första veckan när valpen tuggat av lite sladdar och använt kläderna brorsan slängt i en hög på golvet som toalett.:(

Usch, vilken hemsk människa han är som bara tänker på sig själv och inte på hundens bästa!!!

Försök att få tag på uppfödaren, annars så får far din slänga ut honom...

*knapp lån*
Varför bor han kvar hemma???
Låt din far slänga ut honom i verkligheten, och sedan skaffa hund bäst attan han vill.... 20 år, och inget ansvar.... Ja då är det dax att ta tag i sitt liv. Med eller utan hund!

* Jenny * som är less på att det daltas med vuxna "barn"

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 056
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Att det antagligen finns rekordmånga insmugglade hundar i Sverige är det nog ingen tvekan om. Vi är nog många som kommer stöta på dem...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: Jeps
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat