Jag håller med @Lobelia i detta och tillägger:Nej jag tänker inte fel. Det är korrekt att mer vikt kräver mer energi för att förflytta samma sträcka men den mer vältränade kommer förflytta sig en mycket längre sträcka under samma tid, man har en högre arbetskapacitet. Det är i princip arbetskapaciteten som är intressant, hur mycket vikt/sträcka man sedan förflyttar sig blir bara uteffekten av arbetskapaciteten och man får inte en högre arbetskapacitet för att man har mer vikt snarare tvärtom.
Om du tar en person och låter den löpa så långt den kan på 1 timme så kommer den inte kunna löpa lika långt samma tid med +20kg, däremot kommer antagligen kaloriförbrukningen kunna vara ungefär samma eller nog antagligen lägre men iaf mer samma.
När jag åkte Tjejvasan var jag iofs tränad men inte för det ändamålet (stod på ett par längdskidor för första gången 3 dagar innan). Det tog mig 5 timmar och jag brände ofantligt mycket mer kcal än en av de tjejer som låg på topp 20 (Vi kollade pulsklockorna) och därmed kom in timmar innan mig. Hon var tekniskt kunnig och behövde därmed inte anstränga sig lika mycket medan jag slet som ett djur hela vägen pga ingen teknik alls.