Vad sjutton ska jag äta?

Källa på att det är för mycket. Tänk på att vi talar om att släpa en säck havre eller två den där kilometern.

Källa, att du ser handlar om din föreställningsvärld och inte fakta

Och sen tar vi det från just dessa siffror och talar om principen. Den du hela tiden verkar argumentera emot. Man förbrukar fler kalorier och ganska mycket mer om man är kraftigt överviktig när man utför samma mängd arbete som att ta sig fram 1 km.
Jag argumenterar inte mot den principen och man utför inte samma mängd arbete heller vilket är varför man förbrukar mer per längdenhet.

217kcal/km är alldeles för mycket dock och 23kcal/min i 80min är inte rimligt, DET är vad jag säger.

Många konditionsmaskiner och appar överskattar kcalförbrukning kraftigt, är min egen erfarenhet. Jag räknar alltid med att jag bränner ungefär 550 kcal per 10 km löpning, eftersom jag väger 58 kg och drar bort lite för grundförbränningen. Det stämmer också mycket väl med hur mycket jag kan äta utan att gå upp eller ner i vikt. Jag har sprungit på löpband som påstått att jag förbränt det dubbla och använt en app som angett att jag förbränt 3000 kcal på ett långpass som enligt mer rimliga standarduppskattningar torde landa på 1800 kcal. En rätt rejäl diff, minst sagt.

Jag äter inte enligt tallriksmodellen.
Men 500 g frukt och grönt per dag är det väl många som äter ändå?
Det gör väldigt många av mina närmsta.

Sen vet jag ju att vissa bara äter Mc Donalds tex.

Men det är iaf rätt vanligt i olika kretsar att äta mkt frukt och grönt nu mer.
Jag vet att jag inte gjorde i alla fall, och knappt fortfarande gör. Det är ganska mycket. Kollade med några vänner som äter normalt, de gör det inte heller. Men om man bara slentrianfrågar så tänker sig väl de flesta att de äter lite broccoli och något äpple och så är det klart sedan.

Det är knappast 1/3 av 500 gram på den lilla tallriken bredvid lunchtallriken hos de flesta jag sett i alla fall och det är inte på själva fatet heller.

Ja precis. Det är därför som man inte sjukvården för att förebygga ohälsa just lär ut tallriksmodellen och de kostråd som livsmedelsverket rekommenderar. Jag äter enligt tallriksmodellen eftersom jag var till en dietist som lärde mig hur jag skulle äta för att minska i vikt. Jag tycker jag stöter på detta rätt ofta, på MVC kom det upp under graviditeten, på öppna förskolan, hos dietist, på alla våra hälsokontroller vid jämna år mm. Så nog finns det info. Jag gillar den, speciellt att man ska äta 500 g frukt och grönt varje dag. Där fallerar ju väldigt många.
Alltså jag protesterar inte alls mot att infon finns, jag menar bara att ingen läser den eller att man tänker, ja det där vet jag ju. :) men inte gör.

Jag vet att jag inte gjorde i alla fall, och knappt fortfarande gör. Det är ganska mycket. Kollade med några vänner som äter normalt, de gör det inte heller. Men om man bara slentrianfrågar så tänker sig väl de flesta att de äter lite broccoli och något äpple och så är det klart sedan.

Det är knappast 1/3 av 500 gram på den lilla tallriken bredvid lunchtallriken hos de flesta jag sett i alla fall och det är inte på själva fatet heller.

Jag umgås väl rätt mkt med folk som är intresserade av hälsa så väl som god mat. Många av oss är i hästbranschen alt träningsintresserade eller bara intresserade av att må bra.

Och många byter ju ut pasta/potatis/bröd etc mot grönsaker. Många äter ofta rena sallader sas. Många äter fruktsallad och ägg till frukost tex.

Känner färre som inte gör så än tvärtom.

Många konditionsmaskiner och appar överskattar kcalförbrukning kraftigt, är min egen erfarenhet. Jag räknar alltid med att jag bränner ungefär 550 kcal per 10 km löpning, eftersom jag väger 58 kg och drar bort lite för grundförbränningen. Det stämmer också mycket väl med hur mycket jag kan äta utan att gå upp eller ner i vikt. Jag har sprungit på löpband som påstått att jag förbränt det dubbla och använt en app som angett att jag förbränt 3000 kcal på ett långpass som enligt mer rimliga standarduppskattningar torde landa på 1800 kcal. En rätt rejäl diff, minst sagt.
Så du vet inte utan gissar. Bar då vet jag.

Och så undrar jag vad det spelar för roll. Det handlar om jämförelse och ingen här utom du bryr sig om de exakta värdena. Det blir väldigt konstigt när du verkar argumentera emot att det går åt mer energi att släpa en stor extra vikt exempelvis en km med att appar etc överskattar energiåtgången.

Det handlar om relativa världen, om en prestation tar mer energi än den andra och du svarar med att appar/maskiner rapporterar fel. Det är som att svara goddag, yxskaft. Vad appar rapporterar har inget med saken att göra.

Så du vet inte utan gissar. Bar då vet jag.

Och så undrar jag vad det spelar för roll. Det handlar om jämförelse och ingen här utom du bryr sig om de exakta värdena. Det blir väldigt konstigt när du verkar argumentera emot att det går åt mer energi att släpa en stor extra vikt exempelvis en km med att appar etc överskattar energiåtgången.

Det handlar om relativa världen, om en prestation tar mer energi än den andra och du svarar med att appar/maskiner rapporterar fel. Det är som att svara goddag, yxskaft. Vad appar rapporterar har inget med saken att göra.

Öh, har jag argumenterat emot att det går åt mer energi om man väger mer?

Tack för länken, den stödjer vad alla påstår här- utom du då.. Kaloriförbrukningen fördubblas i runda tal om man väger dubbelt så mycket.
Det är fortfarande inte vad jag påstår. Jag föreslår att du istället tittar på hur mycket 1km faktiskt använder vilket är det jag ifrågasätter.

Jag påstår inte att man inte använder mer per sträcka om man är tyngre men siffrorna är helt off.

Det är fortfarande inte vad jag påstår. Jag föreslår att du istället tittar på hur mycket 1km faktiskt använder vilket är det jag ifrågasätter.

Jag påstår inte att man inte använder mer per sträcka om man är tyngre men siffrorna är helt off.
Men det är det du argumenterar emot. Så dina argument blir konstiga.

Exakt vad en person använder på en km är oväsentligt när man diskuterar principer. Alla utom du diskuterar principer.

Jag umgås väl rätt mkt med folk som är intresserade av hälsa så väl som god mat. Många av oss är i hästbranschen alt träningsintresserade eller bara intresserade av att må bra.

Och många byter ju ut pasta/potatis/bröd etc mot grönsaker. Många äter ofta rena sallader sas. Många äter fruktsallad och ägg till frukost tex.

Känner färre som inte gör så än tvärtom.
Mmm jag känner mest "normala" människor :) dvs de har kanske som något mål att "äta rätt" men det är inte ett fokus och tränar typ tre gånger i veckan.

Och jag slår vad om att dina vänner väger mindre än mina vänner så mina är nog mer representativa :p

Nej. Det jag säger är att 217kcal/km stämmer inte och att kunna hålla en takt på 23kcal/min i 80min är inte direkt rimligt det heller.
Som inlägg i diskussionen att en överviktig bränner mer energi om denne går samma sträcka som en normalviktig blir det bara konstigt. Det är som du hänger upp dig på en siffra för att du inser att dina argument i stort inte håller, så att du kan få rätt på just denna. Jag orkar inte räkna om miles/h och är ointresserad av exakta siffror.

Som inlägg i diskussionen att en överviktig bränner mer energi om denne går samma sträcka som en normalviktig blir det bara konstigt. Det är som du hänger upp dig på en siffra för att du inser att dina argument i stort inte håller, så att du kan få rätt på just denna. Jag orkar inte räkna om miles/h och är ointresserad av exakta siffror.
Jag räknar om åt dig då. Enligt den sidan jag länkade till så använder en 300lbs person 160kcal på 1mile. Det blir 136kg och 1.6km dvs i princip 100kcal/km vid 136kg.

Jag räknar om åt dig då. Enligt den sidan jag länkade till så använder en 300lbs person 160kcal på 1mile. Det blir 136kg och 1.6km dvs i princip 100kcal/km vid 136kg.

Så nu har du klarat av den detaljen och så har du kanske efter några sidors inlägg insett att man förbrukar mer energi, om man går samma sträcka men är överviktig, enligt din tabell helt i proportion till vikten.

Så nu har du klarat av den detaljen och så har du kanske efter några sidors inlägg insett att man förbrukar mer energi, om man går samma sträcka men är överviktig, enligt din tabell helt i proportion till vikten.
Och det har jag aldrig förnekat, det jag kommenterade på från början var siffrorna att det skulle vara så jättestor skillnad och att det skulle bli en sån jättemängd kalorier.

Man förbrukar mer vid samma sträcka när man väger mer men det blir en väldig skillnad på att räkna att något använder dubbelt så mycket för att man är dubbel så tung och en faktor på 4x. Jag påpekade från början att röra på sig är givetvis bra och man använder energi men det kan få tråkiga effekter om man räknar på fel siffror.

Min gissning är att energin för cyklingen är felräknad i ungefär samma utsträckning dvs det dubbla och det är en skillnad på 900kcal och där kan det verkligen bli tråkiga räknefel.

Eller till att man lyssnar på hungerskänslorna, den kosthållning vi har idag, med eller utan tallriksmodell är inget som vi haft genom evolutionen.
Det beror väl vilken del av evolutionen man pratar om och var.
En kosthållning på bara havregrynsgröt/rågvälling eller vad som kanske skulle ligga närmare om man tänker de senaste 400 åren, men jag vet inte hur bra det är.

Och om man tänker Romarriket så skulle man väl leva på nästan bröd allena (bröd och skådespel :D) och en del utemat (eftersom folk i städer inte hade kök).

Men grönsaker, frukt, rötter och lite säd och lite kött och lite mjölk och lite ägg i en blandning är nog en ganska bra kost för djuret människa och har ätits här och var i olika variationer med lite mer av det ena eller det andra efter säsong eller plats. Vi är ju allätare och ganska vida i urvalet vi kan äta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka