Nu handlar det inte om livsstilsanalys om man går 1 km så gör man det, man kan då inte anta att personen inte går en km. Och det är inte självreglerande, man utför givetvis inte vardagsmotionen automatiskt utan man måste verkligen gå i trappan och och hoppa av en hållplats tidigare.Det är fortfarande något jag håller mig skeptisk till att det automatiskt skulle användas så jättemycket mer energi, då skulle inte övervikt vara så vanligt utan mer självreglerande. Det är antagligen så att man då generellt rör sig mycket mindre också så det kan i slutändan faktiskt bli mindre använd energi.
Jag syftar på rena fakta att det kostar mer energi att släpa 50 kg extra vikt en km, så fort jag påpekar det så drar du in en massa andra variabler som inte hör hit.
Hur tänker du här? Givetvis kan alla appar göra en felaktig uppskattning, men att förutsätta att alla träningsappar gör en felaktig uppskattning? Vad har du för underlag på det? Har du själv utfört tester? Eller är det bara som du tror. Och om de gör felaktiga uppskattningar, är det inte troligt att de gör det oavsett vikt?Min poäng är att det är jättebra att röra på sig av många anledningar men det är samtidigt väldigt enkelt och vanligt att överskatta använd energi. Skillnaden på 1mils promenad om man använder kaloriförbrukningen som uppskattades jämfört med en mer trolig skulle bli över 1000kcal. Och det blir mycket skillnad i mat och/eller viktnedgång över tid som det kan leda till