Vad sjutton ska jag äta?

Det är fortfarande något jag håller mig skeptisk till att det automatiskt skulle användas så jättemycket mer energi, då skulle inte övervikt vara så vanligt utan mer självreglerande. Det är antagligen så att man då generellt rör sig mycket mindre också så det kan i slutändan faktiskt bli mindre använd energi.
Nu handlar det inte om livsstilsanalys om man går 1 km så gör man det, man kan då inte anta att personen inte går en km. Och det är inte självreglerande, man utför givetvis inte vardagsmotionen automatiskt utan man måste verkligen gå i trappan och och hoppa av en hållplats tidigare.

Jag syftar på rena fakta att det kostar mer energi att släpa 50 kg extra vikt en km, så fort jag påpekar det så drar du in en massa andra variabler som inte hör hit.

Min poäng är att det är jättebra att röra på sig av många anledningar men det är samtidigt väldigt enkelt och vanligt att överskatta använd energi. Skillnaden på 1mils promenad om man använder kaloriförbrukningen som uppskattades jämfört med en mer trolig skulle bli över 1000kcal. Och det blir mycket skillnad i mat och/eller viktnedgång över tid som det kan leda till
Hur tänker du här? Givetvis kan alla appar göra en felaktig uppskattning, men att förutsätta att alla träningsappar gör en felaktig uppskattning? Vad har du för underlag på det? Har du själv utfört tester? Eller är det bara som du tror. Och om de gör felaktiga uppskattningar, är det inte troligt att de gör det oavsett vikt?

Oavsett hastighet alltså? Okej! :up:
Det är bara uppskattningar såklart och inga exakta siffror men det är väl antagligen så att det är en glidande skala där promenad är mer 0.7 och sen mer mot 1 desto närmare löpning du kommer. Sedan så varierar effektiviteten beroende på hastighet också där om man sprintar antagligen är mer "ineffektivt" (dvs använder mer energi per längdenhet) jämfört med en lugnare takt.

Nu vet jag inte vad @gul_zebra väger men nu har jag testat att knappa in 78min motionscykling med min vikt på diverse appar och hemsidor och jag landar på 1200-1600kcal i förbränning. Och ja jag är för tillfället överviktig.
Jag förstår inte varför du hakar upp dig på det?
Cykling är förmodligen ett dåligt exempel, åtminstone på träningscykel. Där spelar vikten förmodligen mycket mindre roll är när man ska bära upp sin vikt.

Nu handlar det inte om livsstilsanalys om man går 1 km så gör man det, man kan då inte anta att personen inte går en km. Och det är inte självreglerande, man utför givetvis inte vardagsmotionen automatiskt utan man måste verkligen gå i trappan och och hoppa av en hållplats tidigare.

Jag syftar på rena fakta att det kostar mer energi att släpa 50 kg extra vikt en km, så fort jag påpekar det så drar du in en massa andra variabler som inte hör hit.

Hur tänker du här? Givetvis kan alla appar göra en felaktig uppskattning, men att förutsätta att alla träningsappar gör en felaktig uppskattning? Vad har du för underlag på det? Har du själv utfört tester? Eller är det bara som du tror. Och om de gör felaktiga uppskattningar, är det inte troligt att de gör det oavsett vikt?
Jag tror att uppskattningen är ganska okej, men att folk ganska ofta uppskattar motionen fel. De har kanske inte gått raskt i 30 minuter utan lunkat fram. Eller som igår så jag skidade superlångsamt med pauser, så räknade min app ut att eftetsom jag skidat i x minuter och med min vikt i beaktan hadr jag bränt flera hundra kcl. Bullshit. Det var nog inte många kcl som gick åt kan jag garantera.

Jag tror inte alla appar gör felaktiga uppskattningar men precisionen varierar nog rätt mycket. Sedan är det nog även så att desto mer man avviker från testgruppen som användes för att ta fram formlerna, desto större kommer även uppskattningsfelet att bli.

Nu vet jag inte vad @gul_zebra väger men nu har jag testat att knappa in 78min motionscykling med min vikt på diverse appar och hemsidor och jag landar på 1200-1600kcal i förbränning. Och ja jag är för tillfället överviktig.
Jag förstår inte varför du hakar upp dig på det?
Nu vet jag inte vad du väger, men det låter som en hög förbränning. Jag cyklar i allmänhet en timma på min träningscykel i garaget, jag kör olika program från Trainer Road som är avsedda för tävlingscyklister (en sån är jag inte men jag håller på med triathlon) dvs rätt tuffa. En genomsnittlig timma då jag kör hårt, är genomsvettig och tämligen trött, bränner jag kanske 450 kalorier. Jag väger just nu ungefär 65 kilo. Min man, som är extremt vältränad och kör längre program med betydligt högre energiförbrukning, brukar komma upp i 1000 kcal på 1 1/2 timma. Då är han helt slut efteråt.

Jag tror man får testa själv vad som fungerar, hur pass mycket man förbränner och därmed hur mycket man kan äta och samtidigt minska i vikt, om det är det man vill. Jag ser ibland på fb människor som gått en promenad i skogen på kanske 5, 6 km och deras app säger att de bränt 1200 kcal. Vilket låter alldeles orimligt.

Samtidigt - 78 min på träningscykel är JÄTTEbra oavsett kaloriåtgång.

Alltså nästan ingen äter väl efter tallriksmodellen? Vem följer kostråden egentligen? Knappt ens någon äter väl ens 500g frukt och grönt om dagen :D

Så förklaringen är väl att nästan ingen äter efter tallriksmodellen, praktiskt taget ingen läser kostråden och de som gör det följer dem inte. De flesta vet inte ens vilka kostråden är (jag vet att jag inte vet) Och om någon äter enligt tallriksmodellen kanske tallriken är för stor och de dricker läsk till.

Efter att tallriksmodellen har införts har ju folk börjat dricka lite mer än 33 cl läsk i veckan tex. Och det står det absolut ingenting om att man ska göra i modellen :p Så vårt godissnaskande, prefabriceratätande och läskdrickande tycker jag inte vi ska skylla på statens kostråd. Möjligen om någon vill kan man skylla på att staten inte lagt skatt på dittan eller dattan.

(Ok nu har jag inte läst tre sidor diskussion igen. Så ev puckotvåa.)

Jag äter inte enligt tallriksmodellen.
Men 500 g frukt och grönt per dag är det väl många som äter ändå?
Det gör väldigt många av mina närmsta.

Sen vet jag ju att vissa bara äter Mc Donalds tex.

Men det är iaf rätt vanligt i olika kretsar att äta mkt frukt och grönt nu mer.

Källa till att det är felaktig information?
217kcal för en kilometer gång är alldeles för mycket om det inte är väldigt kuperat och ens då. Det såg jag direkt. Det med 1800kcal över 80min är mer en uppskattning av hur rimligt det är att kunna hålla en sådan arbetsnivå över den tiden, 23kcal/minut är MYCKET. Det var därför jag använde exempel med olika vikter och olika transporterade sträckor just för att arbetskapaciteten är ganska konstant (men kan tränas upp, är inte beroende av vikten på så sätt) men när man sänker vikten så hamnar arbetet i mer distans/hastighet eftersom man har mindre vikt att förflytta. Då kan jag konstatera att 23kcal/min, oavsett vad man väger, är väldigt mycket.

Jag tror inte alla appar gör felaktiga uppskattningar men precisionen varierar nog rätt mycket. Sedan är det nog även så att desto mer man avviker från testgruppen som användes för att ta fram formlerna, desto större kommer även uppskattningsfelet att bli.
Men du har ingen aning utan gissar. Och du jag gissar att du vet betydligt mindre om de än de som konstruerar apparna. Jag är övertygad om att siffrorna generellt stämmer väl. Så väl att det inte finns någon anledning att ifrågasätta det. Däremot så kan det variera mycket på individnivå.

Om man tänker sig att jag tex skulle dra på mig en väst på 30 kg skulle jag givetvis bränna mer om jag går samma runda som om jag inte har västen.

Sen bränner ju mer muskler mer energi.
Och de som är kraftigt överviktiga orkar ju faktiskt släpa runt på sin egen vikt dagligen. Jag hade inte orkat det.
Dvs de torde ju faktiskt ha byggt en del muskler av att de just måste bära tungt hela dagarna sas.

Så om man som i exemplet som nämts jämför en given sträcka under en given tid tror jag absolut att kraftigt överviktiga bränner mer.

217kcal för en kilometer gång är alldeles för mycket om det inte är väldigt kuperat och ens då.

Källa på att det är för mycket. Tänk på att vi talar om att släpa en säck havre eller två den där kilometern.

Det såg jag direkt. Det med 1800kcal över 80min är mer en uppskattning av hur rimligt det är att kunna hålla en sådan arbetsnivå över den tiden, 23kcal/minut är MYCKET.
Källa, att du ser handlar om din föreställningsvärld och inte fakta

Och sen tar vi det från just dessa siffror och talar om principen. Den du hela tiden verkar argumentera emot. Man förbrukar fler kalorier och ganska mycket mer om man är kraftigt överviktig när man utför samma mängd arbete som att ta sig fram 1 km.

Men du har ingen aning utan gissar. Och du jag gissar att du vet betydligt mindre om de än de som konstruerar apparna. Jag är övertygad om att siffrorna generellt stämmer väl. Så väl att det inte finns någon anledning att ifrågasätta det. Däremot så kan det variera mycket på individnivå.

Angående kcal/km för gång så gissar jag inte och det kan du nog även kolla själv på diverse hemsidor att det kommer vara mer i linje med vad jag säger än 217kcal/km. När det gäller cyklingen så är det ett resonemang av rimlighet som jag har förklarat. Det är på den nivån att om det nu skulle stämma så ska gul_zebra satsa på en elitkarriär inom konditionsidrott.

Cykling är förmodligen ett dåligt exempel, åtminstone på träningscykel. Där spelar vikten förmodligen mycket mindre roll är när man ska bära upp sin vikt.
Nu vet jag inte vad du väger, men det låter som en hög förbränning. Jag cyklar i allmänhet en timma på min träningscykel i garaget, jag kör olika program från Trainer Road som är avsedda för tävlingscyklister (en sån är jag inte men jag håller på med triathlon) dvs rätt tuffa. En genomsnittlig timma då jag kör hårt, är genomsvettig och tämligen trött, bränner jag kanske 450 kalorier. Jag väger just nu ungefär 65 kilo. Min man, som är extremt vältränad och kör längre program med betydligt högre energiförbrukning, brukar komma upp i 1000 kcal på 1 1/2 timma. Då är han helt slut efteråt.

Jag tror man får testa själv vad som fungerar, hur pass mycket man förbränner och därmed hur mycket man kan äta och samtidigt minska i vikt, om det är det man vill. Jag ser ibland på fb människor som gått en promenad i skogen på kanske 5, 6 km och deras app säger att de bränt 1200 kcal. Vilket låter alldeles orimligt.

Samtidigt - 78 min på träningscykel är JÄTTEbra oavsett kaloriåtgång.
Efter 2 graviditeter väger jag 116kg (jobbar på det) så det är klart en bidragande faktor. Innan jag blev gravid vägde jag 80kg. Jag är 185cm lång så det blir en del vikt även vid normalvikt

Alltså nästan ingen äter väl efter tallriksmodellen? Vem följer kostråden egentligen? Knappt ens någon äter väl ens 500g frukt och grönt om dagen :D

Så förklaringen är väl att nästan ingen äter efter tallriksmodellen, praktiskt taget ingen läser kostråden och de som gör det följer dem inte. De flesta vet inte ens vilka kostråden är (jag vet att jag inte vet) Och om någon äter enligt tallriksmodellen kanske tallriken är för stor och de dricker läsk till.

Efter att tallriksmodellen har införts har ju folk börjat dricka lite mer än 33 cl läsk i veckan tex. Och det står det absolut ingenting om att man ska göra i modellen :p Så vårt godissnaskande, prefabriceratätande och läskdrickande tycker jag inte vi ska skylla på statens kostråd. Möjligen om någon vill kan man skylla på att staten inte lagt skatt på dittan eller dattan.

(Ok nu har jag inte läst tre sidor diskussion igen. Så ev puckotvåa.)
Ja precis. Det är därför som man inte sjukvården för att förebygga ohälsa just lär ut tallriksmodellen och de kostråd som livsmedelsverket rekommenderar. Jag äter enligt tallriksmodellen eftersom jag var till en dietist som lärde mig hur jag skulle äta för att minska i vikt. Jag tycker jag stöter på detta rätt ofta, på MVC kom det upp under graviditeten, på öppna förskolan, hos dietist, på alla våra hälsokontroller vid jämna år mm. Så nog finns det info. Jag gillar den, speciellt att man ska äta 500 g frukt och grönt varje dag. Där fallerar ju väldigt många.

Angående kcal/km för gång så gissar jag inte och det kan du nog även kolla själv på diverse hemsidor att det kommer vara mer i linje med vad jag säger än 217kcal/km. När det gäller cyklingen så är det ett resonemang av rimlighet som jag har förklarat. Det är på den nivån att om det nu skulle stämma så ska gul_zebra satsa på en elitkarriär inom konditionsidrott.
Och källa, inte att jag ska googla för att kolla dina sågningar av andras fakta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka