Vad sjutton ska jag äta?

Det är fortfarande något jag håller mig skeptisk till att det automatiskt skulle användas så jättemycket mer energi, då skulle inte övervikt vara så vanligt utan mer självreglerande. Det är antagligen så att man då generellt rör sig mycket mindre också så det kan i slutändan faktiskt bli mindre använd energi.

Min poäng är att det är jättebra att röra på sig av många anledningar men det är samtidigt väldigt enkelt och vanligt att överskatta använd energi. Skillnaden på 1mils promenad om man använder kaloriförbrukningen som uppskattades jämfört med en mer trolig skulle bli över 1000kcal. Och det blir mycket skillnad i mat och/eller viktnedgång över tid som det kan leda till
Det har setts att barn och rörelse har en kraftfullare koppling mellan att tunga barn rör sig mindre än lätta barn och att barn som blir lättare rör sig mer. Än att barn genom att röra sig blir lättare.

Så tyngd inverkar ofta till mindre rörelse.

Så nu har du klarat av den detaljen och så har du kanske efter några sidors inlägg insett att man förbrukar mer energi, om man går samma sträcka men är överviktig, enligt din tabell helt i proportion till vikten.
Jag tror att ni två diskuterar olika saker. Jag uppfattar inte att hen säger att man inte förbrukar mera om man bär med sig mycket vikt. Dock pratar hen också om andra saker så som att ett exempel i tråden lät extremt överdrivet eftersom apparna inte alltid funkar enligt individerna utan efter en ibland klumpig skala.

Jag tror att ni två diskuterar olika saker. Jag uppfattar inte att hen säger att man inte förbrukar mera om man bär med sig mycket vikt. Dock pratar hen också om andra saker så som att ett exempel i tråden lät extremt överdrivet eftersom apparna inte alltid funkar enligt individerna utan efter en ibland klumpig skala.
Jo jag har konstaterat det och påpekat vilken fruktsallad det blir när alla utom en diskuterar förbrukningen per km beroende på vikt och den med avvikande åsikt hävdar att det inte kan vara så stora skillnader för att den som är överviktig inte tränar så mycket och liknade.

Det var så det började, när folk ifrågasatte så blev det enskilda värden.

Jo jag har konstaterat det och påpekat vilken fruktsallad det blir när alla utom en diskuterar förbrukningen per km beroende på vikt och den med avvikande åsikt hävdar att det inte kan vara så stora skillnader för att den som är överviktig inte tränar så mycket och liknade.
Det är väl inga som diskuterat förbrukning per km alls, där är alla överens.

Vad är det för sjukdom du åsyftar? :)
Jag har EDS och det innebär bla att mina muskler alltid måste jobba, även i vila. Vid träning måste de jobba oerhört mycket mer än om jag hade varit frisk eftersom de hela tiden måste stabilisera upp kroppen. Jag vill minnas att jag läst någonstans att de måste jobba 3 gånger så mycket men den siffran kan vara fel ihågkommen.

Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
Du ska äta samma som du äter, men mindre!
Några skivor lax är typ några skivor fler än "normalviktiga" äter. En skiva lax, 1-2 potatisar, en avokado och sås är mer rimligt att äta.

Tänk på att du inte ska äta mängder större än din knytnäve. Du måste göra magsäcken mindre för att du ska bli mättare fortare, så du får acceptera att vara lite hungrig i början. När jag bantar tänker jag att hunger är som vilken känsla som helst, tex vara glad, arg, ledsen etc. Hunger är bara en känsla, det är inte farligt, det händer ingenting om man är hungrig, det är bara kroppens sätt att säga att den vill ha mat. Men kroppens signaler är inte alltid vad som är bra för kroppen så där får man liksom tänka till. Min kropp skriker inte precis efter att träna, men jag tvingar mig att träna eftersom det är nyttigt för mig. Min kropp kan skrika efter godis, men jag väljer att inte äta godis, etc.

Mindre portioner och stå emot suget. Snart blir det enklare och när man ser att vågen visar mindre och mindre blir man mer peppad att banta och det går lättare för varje kilo som försvinner från vågen.

Norrländskans "ohungrig" är ett med ett sätt att resonera. Mätt som fullt i magen är onödigt, det räcker med att inte vara hungrig som lågt blodsocker och allmänt surrig.

Sen var det det där med magen och om det är det man känner där som är hunger eller något annat., En del av olag i magen kan lindras med att fylla på med mycket mat, men kanske bättre att försöka få ordning på den så gott det går istället för att dölja hur det yttrar sig.

Du ska äta samma som du äter, men mindre!
Några skivor lax är typ några skivor fler än "normalviktiga" äter. En skiva lax, 1-2 potatisar, en avokado och sås är mer rimligt att äta.

Tänk på att du inte ska äta mängder större än din knytnäve. Du måste göra magsäcken mindre för att du ska bli mättare fortare, så du får acceptera att vara lite hungrig i början. När jag bantar tänker jag att hunger är som vilken känsla som helst, tex vara glad, arg, ledsen etc. Hunger är bara en känsla, det är inte farligt, det händer ingenting om man är hungrig, det är bara kroppens sätt att säga att den vill ha mat. Men kroppens signaler är inte alltid vad som är bra för kroppen så där får man liksom tänka till. Min kropp skriker inte precis efter att träna, men jag tvingar mig att träna eftersom det är nyttigt för mig. Min kropp kan skrika efter godis, men jag väljer att inte äta godis, etc.

Mindre portioner och stå emot suget. Snart blir det enklare och när man ser att vågen visar mindre och mindre blir man mer peppad att banta och det går lättare för varje kilo som försvinner från vågen.
Håller inte alls med om att det är laxen man bör minska på. Inte heller att "normalviktiga äter en skiva". Jag äter gärna fyra-fem skivor en sådan måltid och är ytterst normalviktig. Mindre portioner är förstås nödvändigt men snarare ska större andel vara protein, inte mindre. Dietforskning är långt ifrån entydig förutom två saker vilket är att grönsaker är bra och att protein ökar mättnadskänsla. Mer exakt så har jag för mig att man bör ligga på eller över 30 energiprocent protein för att uppnå maximal mättnadskänsla på minst antal kalorier.

Håller med ovanstående. Har för övrigt just ätit 125 g lax, två mindre potatisar, 200 g broccoli och 50 g creme fraiche med örter. 525 kcal enligt Lifesum, det fyllde tallriken och jag blev mätt.

Fisk är bra mat, det ska man inte neka sig. Och det är alltid okej att fylla magen med stärkelsesnåla grönsaket.

Ang mängd får man ju se till om man ens är en överätare. Är man inte det så är det ju ingen vits i att minska portionerna heller - för nej, man är inte automatiskt en överätare för att man är tjock. Hellre göra bättre val så man ändå får äta sig mätt - grönsaker och protein är guld som redan nämnts. Själv bytte jag exempelvis ofta ut kyckling med ris till kyckling med sallad och keso, och ville jag käka hamburgare så virade jag in hela alltet i salladsblad istället för bröd och tog glatt en extra burgare.

Det finns verkligen ingen anledning att försvåra för sig själv liksom. Och om man sen är en överätare så, ptja... Då lär minimala portioner bara göra det outhärdligt så man så småningom ger upp eller kompenserar med ännu mer mat. Hellre då göra bättre val, se till att äta tillräckligt ofta och inte äta för fort - minst 20 minuter/måltid, kan vara nog så svårt bara det.
När det inte handlar om att bli av med 2 kg till beachen 2018 utan snarare en livsstilsförändring så lär man ju göra en hållbar sådan. Annars sitter man bara där i slutändan med uppfuckad ämnesomsättning, självkänsla på botten och vikten på uppgång.

Nej, det är man inte. Tvärtom är det väldigt vanligt att överviktiga äter alldeles för dåligt.
Nej, så är det faktiskt inte.
Överviktiga människor äter för mycket av fel saker. Det är inte svårare än så.

Jag har en jättesmal kompis som äter enormt dåligt. Typ en snickers till frukost, en panpizza till lunch, en påse chips till middag osv. Jättesmal eftersom hon inte kommer upp i tillräckligt med kalorier på en dag. Mår givetvis inte så himla bra eftersom hon äter så dåligt, men det är ju en annan femma.

Själv äter jag rätt så bra, men för mycket, vilket innebär att jag har för mycket hull, är lite fluffig eller fet eller vad man nu vill kalla det.

Jämför jag mig själv med mina smala kompisar så äter jag absolut inte sämre än vad de gör, men jag äter mer. Jag får i mig fler kalorier på en dag än vad de får och det är det som är det viktiga. Det handlar inte om kolhydrater eller proteiner, det handlar om kalorier in och ut. Har man ett överskott av kalorier blir man inte smalare liksom.

Nej, så är det faktiskt inte.
Överviktiga människor äter för mycket av fel saker. Det är inte svårare än så.

Jag har en jättesmal kompis som äter enormt dåligt. Typ en snickers till frukost, en panpizza till lunch, en påse chips till middag osv. Jättesmal eftersom hon inte kommer upp i tillräckligt med kalorier på en dag. Mår givetvis inte så himla bra eftersom hon äter så dåligt, men det är ju en annan femma.

Själv äter jag rätt så bra, men för mycket, vilket innebär att jag har för mycket hull, är lite fluffig eller fet eller vad man nu vill kalla det.

Jämför jag mig själv med mina smala kompisar så äter jag absolut inte sämre än vad de gör, men jag äter mer. Jag får i mig fler kalorier på en dag än vad de får och det är det som är det viktiga. Det handlar inte om kolhydrater eller proteiner, det handlar om kalorier in och ut. Har man ett överskott av kalorier blir man inte smalare liksom.
Jo, så är det faktiskt.
Man behöver inte äta stora mängder för att få i sig mycket kalorier. Att du gör det betyder inte att alla andra gör det.

Jag är ett levande exempel själv. När jag började räkna kalorier och således vägde upp normala portioner var det ytterst sällan jag fick minska på nånting, överlag var mina portioner alldeles lagom stora. Problemet var snarare att jag var (är) för dålig på att äta ordentligt och att det blir för kaloritätt när jag väl äter. Genom att äta oftare och göra bättre val gick jag ner i vikt utan att behöva gå hungrig. Och ptja, let's just say att personalen på bariatrin inte varit speciellt förvånade.

När jag började räkna kalorier och således vägde upp normala portioner var det ytterst sällan jag fick minska på nånting, överlag var mina portioner alldeles lagom stora. Problemet var snarare att jag var (är) för dålig på att äta ordentligt och att det blir för kaloritätt när jag väl äter. Genom att äta oftare och göra bättre val gick jag ner i vikt utan att behöva gå hungrig.
Du fick i dig för mycket kalorier. Punkt. Det är ju det jag säger. Spelar ingen roll hur mycket eller hur lite du äter om du får i dig för mycket kalorier.

Att min kompis över huvud taget fungerar är för att hon äter så mycket kalorier när hon väl äter. Men hon kommer ändå inte upp i ett normalt kaloriintag per dag, varpå hon är väldigt smal.

De flesta överviktiga människorna äter för mycket. Det är faktiskt inte svårare än så.

Du fick i dig för mycket kalorier. Punkt. Det är ju det jag säger. Spelar ingen roll hur mycket eller hur lite du äter om du får i dig för mycket kalorier.

Att min kompis över huvud taget fungerar är för att hon äter så mycket kalorier när hon väl äter. Men hon kommer ändå inte upp i ett normalt kaloriintag per dag, varpå hon är väldigt smal.

De flesta överviktiga människorna äter för mycket. Det är faktiskt inte svårare än så.
Ja jag fick i mig för mycket kalorier, genom normalstora portioner. Det är poängen här, att man är överviktig betyder inte automatiskt att man är en överätare, det är fullt möjligt och inte alls ovanligt att gå upp i vikt utan att käka berg av mat.
Jag lägger ner här, det är inte lönt att diskutera när du uppenbarligen inte ens läser vad jag skriver.

Ja jag fick i mig för mycket kalorier, genom normalstora portioner. Det är poängen här, att man är överviktig betyder inte automatiskt att man är en överätare, det är fullt möjligt och inte alls ovanligt att gå upp i vikt utan att käka berg av mat.
Jag lägger ner här, det är inte lönt att diskutera när du uppenbarligen inte ens läser vad jag skriver.
Jag läser vad du skriver, men jag håller inte med. Vad äter man så att man blir överviktig av att äta normala portioner?

Och bara för att du fungerade på ett visst sätt är det verkligen inte säkert att de flesta som är överviktiga äter som du gjorde/gör.

Norrländskans "ohungrig" är ett med ett sätt att resonera. Mätt som fullt i magen är onödigt, det räcker med att inte vara hungrig som lågt blodsocker och allmänt surrig.

Sen var det det där med magen och om det är det man känner där som är hunger eller något annat., En del av olag i magen kan lindras med att fylla på med mycket mat, men kanske bättre att försöka få ordning på den så gott det går istället för att dölja hur det yttrar sig.
Ibland när jag är fruktansvärt godissugen så är jag egentligen törstig, det är en grej jag kommit på. Speciellt om jag är sugen på sötsurt gelegodis. :D

(Ibland när jag är törstig och dricka inte hjälper behöver jag järntabletter, det är någonting någon annan på Bukefalos skrev en gång, jättebra tips var det. Jag ligger på gränsen oftast.)

Jo, så är det faktiskt.
Man behöver inte äta stora mängder för att få i sig mycket kalorier. Att du gör det betyder inte att alla andra gör det.

Jag är ett levande exempel själv. När jag började räkna kalorier och således vägde upp normala portioner var det ytterst sällan jag fick minska på nånting, överlag var mina portioner alldeles lagom stora. Problemet var snarare att jag var (är) för dålig på att äta ordentligt och att det blir för kaloritätt när jag väl äter. Genom att äta oftare och göra bättre val gick jag ner i vikt utan att behöva gå hungrig. Och ptja, let's just say att personalen på bariatrin inte varit speciellt förvånade.
Fast nu var det ju nedskrivet vad portionen bestod av :) så då vet man ju att det är mer än det som många betraktar som en normalportion. (några skivor lax är ju svårt kanske att veta om det är 3 eller 6, men rimligen fler än två. Fyra potatisar däremot är ju mer än vad "portionen potatis" anses vara enligt alla kokböcker, nämligen 2-3. Och nu önskades få kalorier så då måste portionerna nog ligga på nedre delen av normalspannet.).

Man kan faktiskt också få i sig för mycket kalorier genom att rätt och slätt äta för stora portioner. Jag gör det till exempel (och försöker ju ta tag i det). Oftast pratar folk och tidningar om läsk och smågodis och efterrätter och snacks eller att äta det ena istället för det andra osv, men när man (jag) analyserat den biten för mig själv och funderat så är liksom tyvärr mängden mat rätt och slätt som är kvar. Och jag äter betydligt större portioner än det min mormor serverade min mamma :) (och då åt de ändå efterrätt varje dag utan att fortsätta vara annat än väldigt smala) och betydligt mer än det som jag åt när jag bodde hemma.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka