Vad sjutton har jag gjort?

Nillizan

Trådstartare
Har lånat hem en häst som är på alla sätt jättemysig och snäll. Vi har både ridit, longerat, tömkört, ridit barbacka, gått långpromenader i skogen.
Men igår hände det något på eftermiddagen och jag känner inte igen hästen. Han är som helt förbytt.
Svår att fånga in, vänder baken till, andas jättehäftigt och är ganska spänd och ser spöken överallt. Kan tillägga att det blåste rätt bra igår och även idag med.
Ja, turen in till stallet tog en halvtimme, då han gick på tå och var som en spänd fjäder. Sambon fick istället ta honom för jag kunde inte hålla honom. Tog honom en timme att lugna ner sig i boxen, bara for runt och frustade. Tänkte ta en tur, men avstod när han var sådan.
I morse var han het på gröten (brukar han vara när han ska ut iofs.) Men det var likadant, ett himla dansande och jag blev till slut förbannad och ryckte tag i honom. Lugnade ner honom en aning, men han var på helspänn och en tanke slog mig när han sprang som en galning i hagen att han har överskottsenergi?
Jag har nyligen börjat ge honom lite musli utöver betet och jag har gett honom det i ca 4 dagar och tyvärr har jag inte haft möjlighet att rida/köra honom, då det varit bröllop och annat.
Kan det vara en kombination med den här kraftiga blåsten att han blivit sådan här? För de brukar inte förändra sig så?
Kan tillägga att han för tillfället är ensam, då jag letar som en galning efter en till häst.

Sv: Vad sjutton har jag gjort?

ett tips är ju att inte ge något som helst kraftfoder dagar hästen inte rids, ofta så räcker betet om inte hästen högpresterar eller faller ur.

annars tycker jag att de låter som överskottsenergi i kombination med blåsten, vissa hästar reagerar starkt när de blåser mycket.

Har lånat hem en häst som är på alla sätt jättemysig och snäll. Vi har både ridit, longerat, tömkört, ridit barbacka, gått långpromenader i skogen.
Men igår hände det något på eftermiddagen och jag känner inte igen hästen. Han är som helt förbytt.
Svår att fånga in, vänder baken till, andas jättehäftigt och är ganska spänd och ser spöken överallt. Kan tillägga att det blåste rätt bra igår och även idag med.
Ja, turen in till stallet tog en halvtimme, då han gick på tå och var som en spänd fjäder. Sambon fick istället ta honom för jag kunde inte hålla honom. Tog honom en timme att lugna ner sig i boxen, bara for runt och frustade. Tänkte ta en tur, men avstod när han var sådan.
I morse var han het på gröten (brukar han vara när han ska ut iofs.) Men det var likadant, ett himla dansande och jag blev till slut förbannad och ryckte tag i honom. Lugnade ner honom en aning, men han var på helspänn och en tanke slog mig när han sprang som en galning i hagen att han har överskottsenergi?
Jag har nyligen börjat ge honom lite musli utöver betet och jag har gett honom det i ca 4 dagar och tyvärr har jag inte haft möjlighet att rida/köra honom, då det varit bröllop och annat.
Kan det vara en kombination med den här kraftiga blåsten att han blivit sådan här? För de brukar inte förändra sig så?
Kan tillägga att han för tillfället är ensam, då jag letar som en galning efter en till häst.

Du kan prova att gå till veterinären - funkar alltid.
Om du letar efter en till häst, så måste du inte precis ha en HÄST. Du kan (om du bor på landet eller så, om hästen står på landet) fråga någon som har kossor, får m.m. om din häst får beta med dem. Detta funkar bättre och är billigare. Det jag säger är att han verkligen är ensam, och han bara vill ha någon att vara med.
Du kan också skaffa en medryttare eller någonting annat om du inte hinner med hästen! Ha gärna också en tränare i en vecka. Eller "en som talar med hästar". Hur gammal är han? Svarar du på det så svarar jag tillbax. :banana:

vad skulle en vet. göra åt en lite små stressad häst med överskottsenergi som stått i några dagar?

tror inte att hästar beter sej på de sättet när dom va lugna innan för att den är ensam, har den stått ensam innan så klarar den antagligen av de även om de inte är bra och att dom ska ha kompisar.

och jag tycker nog att man ska ha just en häst till sällskap och inte någon ko eller nåt får, visst funkar de men hästar behöver ha hästkompisar den kan klia sej mot och leka med..de kan dom inte med ett får..eller en ko.

*kl*

Tror att orsaken var den kraftiga blåsten i kombination med att han står ensam. hästar brukar regagera starkt på blåst eftersom detta är en medfödd instinkt hos hästen. När hästen levde i det fria kunde rovdjuren känna vittringen av dem mkt lättare när det blåste och de var därför mer utsatta under blåsigt väder, därför kan man uppleva att hästen "ser spöken" överallt och verkar lite spänd.
Dessutom är din häst ensam och har ingen flock att ty sig till när den känner sig så här "utsatt". Därför blir den ännu mer orolig och stressad eftersom behovet av en flock är viktigare under blåsigt väder än någonsin.
Tror inte att fodertillskottet har någon större betydelse i det här fallet och det är alltså ingen överskottsenergi, utan bara rädsla. Hur många ggr i vekan rider du? Om du rider 4-5 dar i veckan så kan du ge honom kraftfoder även de dagar han inte arbetar.

Det brukar ju också uppstå en omställningsperiod för häst med ny ägare/ryttare. Inte alltid från början utan att den då kör på som den brukar tills den plötsligt inser att den nya människan är annorlunda! :p
Måste bygga upp tillit och kommunikation.

Men jag håller med det som redan sagts om att hästar kan ställa om rejält av att det blåser. Jag hade t ex världens coolaste varmblod som inte blev skraj i onödan, men blåste det ordentligt eller var åska i luften blev den som förbytt.
Att vara ensam på nytt ställe kan också vara traumatiskt för hästar. Så egentligen skulle jag tippa på vilket som av dessa tre tänkbara anledningar eller en kombination av alla.
Att försöka skaffa sällskap så snart som möjligt (tyvärr känns det som att skadan redan är skedd iom att ensamma hästar lätt tyr sig alldeles för mycket till sällskapet när den väl får det = separationsångest) och jobba på kommunikation/tillit lite successivt känns som en bra idé.

Jag tror inte riktigt på att motionera bort spring i benen. Hellre aktivera så mycket som möjligt mentalt så den blir mör i huvudet istället.

Tack för svaren! Idag hämtade jag honom i hagen utan några som helst problem. Och idag blåser det en aning mindre.
Tog sedan en ridtur i skogen, var ganska het på gröten med lugnade ner sig efter att fått travat och klättrat.
Det riktigt skummade ur munnen på honom och det var så kul! :love: Men han har en motor, men sedan mot slutet av ridturen så var det precis som alla spänningar gick ur honom. Han var så lugn att ta ut i hagen sedan. Nu går han och betar och verkar väldigt tillfreds.

Han kan inte gå tillsammans med vilken häst som helst. (Kast. sent och är väldigt drivande/dominant mot andra hästar).
Måste vara ett äldre sto och det är ju inte lätt att hitta just nu. Ingen som har t ex ett nordsvenskt sto?

Skönt att det gick bättre idag. :)
Jag hade en fjordkille som var världens coolaste och inte tittade två gånger åt en traktor som dundrade förbi en meter bredvid. MEN om det blåste så det blåste i hans öron blev han som tokig. Han hoppade och studsade och det var inte lönt att försöka rida ens.

Men efter mycket funderande så testade jag faktiskt en sån där tävlingshuva, med öron på. Jag provade en gång när det blåste, hästen var kolugn.
Han tålde inte när det blåste i hans öron, så när det blåste tog jag på den och kunde rida som vanligt.

Det hjälper kanske inte dig, men man får liksom hitta sina egna lösningar med hästar som inte gillar ett och annat av olika anledningar.

Hoppas det blir bra! :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 472
Senast: Woffe
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460
Ridning Som rubriken säger, min häst har fått för sig att man kan stegra sig med ryttare på ryggen. Ska dra lite bakgrund först. Köpte hästen...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
19 623
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar