Vad sjutton är det här (lantbruk)

Cattis_E

Trådstartare
När man har en gård med gamla anor hittar man ju en del saker som man inte förstår.
IMG_20210730_142402.jpg
Vad är detta?
Hängde på väggen i ladugården, men den kan ju hängts där efter att korna försvann..
 
Jag får upp något minne om den anordning som öppnade/stängde gallret som korna hade huvudet genom när de var inne. De stod bredvid varandra som i spiltor men utan vägg emellan. Framför dem var foderbordet, med ett galler som var brett nog för att röra halsen och sträcka sig efter grannens mat när den egna var slut, men inte brett nog att få igenom huvudet. Denna sak (om det nu är en sån) öppnade alla galler samtidigt så att hela raden med kor vände sig om och gick ut tillsammans. Var snart 50 år sen så jag kommer inte ihåg vad det hette, om jag ens visste det då.
Vid kalvning användes en "pinne" i metall med en tunn kedja som bara gick åt ett håll från pinnen, inte som den här åt två håll.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 726
Senast: Migo
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 477
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp