Vad ser ut som en akita?

Blueberry

Trådstartare
Grannen har en (arg) hund som ser ut ungefär som en akita, men med mindre/kortare päls.
Vad kan det vara för något?

Som den här, men smäckrare och annat hårlag:
Akita-Inu.jpg

Sv: Vad ser ut som en akita?

Den är nog lika stor som en akita.
Jag tycker att den är stor men inte gigantisk. Lårhög, ungefär.

Den ser inte lika glad och trevlig ut som en basenji. :angel: Men det skulle kanske kunna vara en östsibirisk lajka, om de kan ha samma färg som akitan på bilden ovan? Det är mer rätt, åtminstone pälsmässigt. Jag tror dock att den har kortare päls än så.

540-ostsibirisk-lajka.jpg

Karelsk björnhund? Ingen aning om hur man lägger in bilder så du får googla :p

Är jakthundar på älg och björn och sägs vara väldigt skarpa (fast den jag bodde ihop med var jättemysig förutom att den spydde i min säng)

När du skall svara i en tråd o lägga in en bild, så trycker du på tredje symbolen från höger, ser ut som ett berg eller något med gult runt i kring.
karelsk-bjornhund---048_vv_800px.jpg

Då kommer det upp en ruta, i den kopierar du bildadressen.

vad gäller karelare så skriver SKK:

"Storlek och utseende

Karelsk björnhund är en medelstor, robust och kraftigt byggd spetshund med yvig päls och upprättstående öron. Den är endast något längre än hög. Färgen ska vara svart och vit. Mankhöjd för hanar är ca 57 cm och tikar ca 52 cm. "
http://www.skk.se/hundraser/karelsk-bjornhund/

Kanske en röd eller cremefärgad canaan dog?

Fast egentligen tror jag inte alls på mitt förslag då de inte har kortare svans och har ett helt annat utseende/ansiktsuttryck.

Vill aldrig fungera för mig så har gett upp:angel: Förstod det på blåbäret som om hunden var svart/vit! Men om hunden inte var det så är en karelsk björnhund utesluten.

Kanske! :idea:

Och det kan såklart vara en blandras.
Det konstiga är att vi nästan aldrig ser hunden, trots att den bor i samma trappuppgång. Vi hör när den skäller ibland och de gånger vi ha mött den på promenader har den velat mörda mina hundar och ägaren står handfallen/rädd/obekväm och håller i för allt vad hen är värd. Jag funderar på om de har "konstiga" tider, bara för att slippa möta andra hundar... I förrgår på kvällen var vi på väg ut samtidigt, hunden fick syn på oss från våningen ovanför och väckte nog hela kvarteret, den vrålade och skällde och drog som en galning i trapphuset. Ägaren vände och gick in i lägenheten igen - och gick inte ut mer. Åtminstone inte under de två timmar som vi var vakna.
Jag tycker att det är märkligt och ganska tragiskt att de inte kan ha hunden på ett "normalt" och avslappnat sätt, och det måste vara en ganska jobbigt för samtliga i den flocken. :(

(Och jag kan inte hjälpa det, men jag ser framför mig en omplacering av värsta sort, alternativt en adoptivhund med en hel del "bagage" från typ... Spanien, Rumänien, Portugal eller så. Hej fördomar!)

Usch så trist att de har det så... Men då kan du iaf utesluta att det är en basenji, för de kan inte skälla :p

Finns det någon brukshundklubb eller duktig privattränare i närheten så kanske du kan skriva ut ett papper med info från deras hemsida och stoppa i ägarnas brevlåda? :angel:

Håller med, stackars hund o stackars ägare/familj.
Blåbäret, kan du inte försöka prata med dem om ni träffas hundlösa, fråga om du kan underlätta för dem på något sätt?

Jag har funderat på det, men det är lite svårt eftersom jag väldigt, väldigt sällan stöter på dem. Och jag känner inte igen grannarna utan hunden :o

En lapp i brevlådan med ditt telefonnummer? Om du kan formulera det fint så det inte tolkas anklagande?
Dom måste ju kunna gå ut med sin hund så den inte behöver vänta i flera timmar på att få kissa, nåt slags system så ni inte möts i trappen. har ni väl etablerat en relation så kan du försiktigt höra dig för om hunden o kanske ge tips om tränare.

mvh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 634
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka