Vad ser Ni?

Sv: Vad ser Ni?

En häst med tydliga ryggproblem som utvecklat början till karprygg, bör kollas omgående hos veterinär och även av kiropraktor för uppenbart problem rygg/bäcken. Smärta tar ofta på hullet på dem så mkt möjligt att den fått samma foder på båda bilderna.

Instämmer till fullo!

KL
Det finns en vit fläck på manken på båda bilderna vilket gör mig tämligen säker på att det är samma häst på båda bilder..

KL
Även om hästen varit skadad så ska den inte behöva ta av sitt lilla fettlager o definitivt inte av sina muskler.

Tycker att det är bedrövligt om man medvetet gett den för lite mat bara för att den är "tokig" eller dylikt.

Det är inget nytt under solen att hästar som får för lite mat blir ännu mer stressade innan de inte orkar mer.

Tror brännmärket är danskt, om vi ska spekulera i det ;)

TS. Bild 2 visar iallafall en häst som inte mår/mådde riktigt ok.

Det är en dansk märkning ja!

Håller med om att hästen på bild nr 2 ser trist ut och att om den inte är skadad (så att man har en förklaring) så borde den fodras upp rejält. Sen om det är en före bild så tycker jag att den börjar se trevlig ut på bild nr 1.

Svårt dock att sitta och spekulera men det ser inte ok ut på bild nr 2!

Aha, jag har trott att kronen var Kung Stall Market.
vet att månge stutari i Tyskland och Spania har en krona på sina brännmark.
Tack för upplysning.
Tycka själv det är igen fara med den svarta, ingen rev ben synns och pälsen se bra utt. Ett förtinet sadel lägget är inte tecken att hästen är undernärd.

Ne den ser ju inte ut som om den kommer dö av undernäring direkt men för att kunna bygga muskler så måste den ju ha mer hull.

Nej det finns det inte.
Den har inga muskler kvar o se under pälsen- inget underhudsfett.

det är inte många kg kvar till ett revbensspäll.
Vet skulle definitivt skriva underhull.

nu är det iofs nästan lika illa att göda dem för mkt- även om den då anses rund o fin.

Den är jättefin på övre bilden.

KL*

Kanske det är en före och efterbild?
Fast tvärtom, hästen kanske ser ut som översta nu..

svårt att veta nåt då man inte fått några ledtrådar.. :)

Fast det är ju inte så svårt att lista ut det själv utan ledtrådar.. genom att klicka på bilderna så ser man ju att bild 1 är tagen i maj och bild 2 för några dagar sedan...
Spekulationen kvarstår dock angående vad som orsakat hästens fysiska nedgång, det hade varit intressant att få ledtråd från TS..

Jag startade denna tråden för att personen jag litat på under en lång tid, påstår att hästen är i BÄTTRE form nu än i somras.
Jag påstår tvärtom och jag ville bara få det bekräftad från folk som inte känner mig, hästen eller vår historia.
Jag kan garantera er att idag:
- står hästen under behandlig av vet/kiro
- äter hästen en uträknad foderstat (allt är analyserat)
- är ovan person (som förövrigt är yrkesutövare inom hästbranschen) utkastad ut våra liv
- hästen ska få en långsam, försiktig och genomtänkt uppbyggnad

Jag vill tacka för alla Era synpunkter och även om några av Er har skrivit att Ni blir ledsna, så är det inget mot för vad jag är….

Fast det är ju inte så svårt att lista ut det själv utan ledtrådar.. genom att klicka på bilderna så ser man ju att bild 1 är tagen i maj och bild 2 för några dagar sedan...
Spekulationen kvarstår dock angående vad som orsakat hästens fysiska nedgång, det hade varit intressant att få ledtråd från TS..

Sorry, klickade aldrig på dem :)

Men nu fick vi ju svaret

Då fick du en stark bekräftelse härifrån :) Det verkar ju som de flesta av oss (utan att ha några som helst fakta) i denna tråd är rörande överens om att hästen på bild 2 är i betydligt sämre skick än på bild 1.
Önskar dig lycka till med hästen och hoppas att den återhämtar sig och blir i fint skick igen snart!

Fast hur tänkte du nu? För att kunna bygga muskler så måste det ju finnas hull/fett vad du nu än vill kalla det. Man vill ju ta det och omvandla till muskler. Som den ser ut nu så är den ju totaltmuskelfattig över rygg/länd/bakkärra och kommer den inte upp i hull så kommer den ju inte kunna omvandla det till muskler.

Jag har då aldrig sett en tävlingshäst i fin form som hästen ser ut som på bild nr 2. Att revbenen syns är ju en annan femma och det kan även vältränade hästar ha men den totala avsaknaden av överlinje. Nej!

Till TS:
Vad skönt att du tagit tag i det och gör som du själv känner är rätt :) Lycka till med hästen!

Jag startade denna tråden för att personen jag litat på under en lång tid, påstår att hästen är i BÄTTRE form nu än i somras.
Jag påstår tvärtom och jag ville bara få det bekräftad från folk som inte känner mig, hästen eller vår historia.
Jag kan garantera er att idag:
- står hästen under behandlig av vet/kiro
- äter hästen en uträknad foderstat (allt är analyserat)
- är ovan person (som förövrigt är yrkesutövare inom hästbranschen) utkastad ut våra liv
- hästen ska få en långsam, försiktig och genomtänkt uppbyggnad

Jag vill tacka för alla Era synpunkter och även om några av Er har skrivit att Ni blir ledsna, så är det inget mot för vad jag är….

Det positiva i kråksången är om den en gång har haft hull o muskler brukar det vara lätt att få det tillbaka.

fy vilken tråkig historia o WELL DONE:bow:

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka