Vad ser Ni?

Sv: Vad ser Ni?

Det är samma häst på bilderna va?

Bild nr 1: Hästen ser ut att vara i fint hull och fint musklad. Kunde önskat mig lite mer muskler kring manken men svårt att säga på bild.

Bild nr 2: Hästen har tappat muskler i överlinjen, toppigt kors och ser ut som att ryggraden är spetsig. Kan den ha för trång sadel? Tycker mig ana att det ser ut nästan som ett avtryck av bossorna vid manken och nedanför. Som att det blivit en grop i muskulaturen där. Men svårt med bilder, kan lika gärna vara pälsen som luras.

Den övre bilden ser ut som en hopphäst som ridits en del dressyr tycker jag medan den undre ser ut som en häst som antingen stått på boxvila ett tag alt en häst som bara flängrids, dvs rids en hel del men inte på ett målmedvetet sätt vilket gör att ryggmusklerna är näst intill obefintliga, en typisk "ut och gasa i skogen" häst mao.

Det är samma häst på båda bilderna och jag vet att den varken får för lite mat el mat av dålig kvalitet. :)

men rätt mat får den iallafall inte för då skulle den inte vara så tunn i överlinjen.

ts.
bild 1. en häst som ser helt ok ut

bild 2. ser ut som unghäst (oriden) eller travare (körd). tunn överlinje och inte ridmusklad.

Är det samma häst (i vinterskrud resepektive sommardito) blir jag ledsen.

Urfallen. P g a skada, vanskötsel eller annat?

Jag ser en häst med normal kropp överst och en otroligt omusklad häst nedtill. Båda med relativt slutande kors.

En häst med tydliga ryggproblem som utvecklat början till karprygg, bör kollas omgående hos veterinär och även av kiropraktor för uppenbart problem rygg/bäcken. Smärta tar ofta på hullet på dem så mkt möjligt att den fått samma foder på båda bilderna.

Spelar väl ingen roll hur långt det är mellan bilderna? Är det samma häst är det sorgligt. Vilken ordningsföljd det än är. Hästen har ju varit i det sämre skicket oavsett när det var.

Med vinterpäls, som den undre hästen har, är det inte alls säkert att brännmärket syns. Tvärtom, det är rätt få brännmärkningar som syns i full vinterskrud.

Ganska säker på att det är brännmärkt på bild 2 med, men svårt att se, hästen har ju vinterpäls..

Jag ser en välmående häst och en som inte mår bra.

Osäker är jag på om det är samma häst fast det finns ett märke vid manken som är lika. Jag tycker inte att brännmärkningen ser likadan ut om det ens är en på bild två (om det nu inte är samma häst)

Även om hästen på bild ett säkert mår bra är den, enl mitt tycke, ngt för slimmad o uppdragen buk. Men det kanske är en i tävlings kondition?

Bild 2: total avsaknad av överlinje, muskler. Fel foder med för lite protein? Extremt felriden? Sjuk? Min såg ut så då han hade problem med sina njurar.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka