Vad ser ni? (bild(

Petratetra

Trådstartare
Hej, undrar vad ni tycker om min hästs kropp? Vet att den ser förjävlig ut, men kan ni komma med tips och synpunkter? Så att jag vet vad jag kan förbättra, är så dålig på att se själv.

Här är bilden:
DSC_0785.jpg

Senast ändrad:
Sv: Vad ser ni? (bild(

den ser ganska svankig ut, men svårt att se när bilden inte är tagen direkt från sidan?
Hur rider du hästen? Hur gammal är den?

Jag vet att bilden är dålig, är den enda jag hade då jag inte lyckades leja nån att fota = jag fick fota o hålla hästen själv..

Hästen är 21 i år och jag rider ca 5-6 ggr veckan, mest dressyr i ridhus men även mycket uteritter + lite hoppning ibland

Men om han är så pass gammal så är det kanske inte så konstigt att han har börjat bli lite svankig.. Fast jag tycker att han ser omusklad ut.. Har du någon du tränar för?

Min åsikt.. fin häst, Något svankig ser ut som att han behöver jobba upp sina ryggmusklern mest vid sadel läget.
Samt lite mera i nacke och halsen..
I vilken form rider du hästen?
han ser ut som om han skulle behöva jobbas lite lång och låg i formen för att få upp ryggen och få mer aktivitet där för att kunna få mer muskler...

Jag strävar efter att få han att bli låg o lång, men han är dock grymt spänd, och böjningen i halsen kommer för högt upp på halsen, han sänker den inte utan böjer bara huvudet + en liten bit av halsen. Jag förklarade nog inte så bra, men hoppas att ni förstod.

Jag har provat att longera innan jag rider, samma där, svinspänd.

Har även tittat på bilder när han stod hos andra ägare, det fanns inte en enda bild där han gick i en lägre form och arbetade med ryggen, utan han gick med ryggen sänkt och huvudet uppe bland molnen.

Jag slängde upp min tränare på honom för ett tag sedan, hon tyckte också att han var spänd och han ville inte riktigt då heller komma ner.

Jag börjar nästan misstänka kissing spines? :confused:

Är hästen spänd skulle jag ta ut en ET eller massör så att du får bort spänningarna. Sen skulle jag även prova att ge lusern och se om det blir någon skillnad, för hästen behöver ju mer muskler, och så länge hästen är spänd kan den inte jobba i en bra form....

Är du det minsta misstänksam på att din häst inte är 100.
Kolla upp den!!! Det är skönt efteråt. Antigen vet man att den är helt frisk och kan köra på med samma krav eller så får man en förklaring till varför ridningen gått dåligt(i ditt fall med mkt spänd häst).

/t

Håller med om att du bör kolla upp den. Speciellt så äldre häst kan behöva en koll så att altt är som det ska. Annars kanske massage kan vara bra för spänningarna? Eller ett BoT rygg stycke? Tänk också på att äldre hästar fryser lite lättare så tänk på att ha ett varmt täcke vid behov. Annars ser den fin ut för att vara 21, många gamlingar som inte ser så fräscha ut!

Jag vet att bilden är dålig, är den enda jag hade då jag inte lyckades leja nån att fota = jag fick fota o hålla hästen själv..

Hästen är 21 i år och jag rider ca 5-6 ggr veckan, mest dressyr i ridhus men även mycket uteritter + lite hoppning ibland

Du kanske rider för mycket, han hinner aldrig sätta muskler. Träning bryter ner muskler, vila bygger upp. Plus protein i tillräcklig mängd.

Skulle rida varanann dag och öka på maten. Ffa proteiner då. Anskrämlig är han inte, bara dåligt musklad.

och speciellt när det är frågan om en 21 åring, han behöver tid för att bygga upp sig själv. Ju äldre de blir destu mer tid behöver dom. Och fodra honom mer. Lusern tex. du kan tex börja longering i skritt, du måste ju inte trava och galoppera. bara skritt tills han slutar spänna sig. jätte bra tips med massör, rekommendera det!

Han åt lucern i höstas, det fungerade inte alls. Han har ätit rehab sen i december, men det verkar inte ge någon effekt..

Tips på proteiner som jag kan ge han??

Hestekraft är både protein och energirikt. Och i musliform så lätt att tugga för de lite äldre.

MEN, vad har du för analys på höet? utan det är det omöjligt säga någonting vettigt.

Nä men se på fasen, den hästen har jag sett IRL för några veckor sedan.:D

Och så farligt är det ju inte, tycker nog att foton inte speglar din häst på ett riktigt sätt.

Protein, varför funkar det inte med lucern? Har han dåliga tänder? Isåfall lucern pellets som blöts till gröt och lite olja.

Nä men se på fasen, den hästen har jag sett IRL för några veckor sedan.:D

Och så farligt är det ju inte, tycker nog att foton inte speglar din häst på ett riktigt sätt.

Protein, varför funkar det inte med lucern? Har han dåliga tänder? Isåfall lucern pellets som blöts till gröt och lite olja.

Trådkap...

Lucern-gröt ger vi vår 19-åriga tävlingsponny och han håller sig jättefin med hjälp av det. Lätt för honom att tillgodogöra sig.

Rehab krafft är väl för de som står konvalecenter? D v s inte så mycket energi. Har du testat Krafft groov 125? Analysera grovfodret. Tömkör honom lite så han kommer ner i form utan att bära ryttare. Ut om promenera i backar med honom. Du kan också gå över bommar med honom så han får lyfta på fötterna men inte bära vikt.
Så hemsk ser han inte ut, i alla fall inte på bilden. Lite muskelfattig överlinje men ta hjälp med foderstaten och ändra jobbet för honom lite.

hmm, finns ju soja och krafft protein + massa andra foder såklart... Soja har en maxgräns på 100g /100kg häst per dag.

Inte för att detta har att göra med hur hästen ser ut men sitter inte nosgrimman lite långt ner???

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka