Vad ser ni? (bild(

Sv: Vad ser ni? (bild(

Jag skulle börjat ge lite mer protein, en gammal häst behöver mer än yngre. Då får du lite mer muskler på ryggen. För övrigt ser han fräsch ut för att vara 21 år. Vår gamling, blev också svankig, det är inte så mycket att göra åt, mer än att försöka se till att proteinbehovet fylls.
Du kan också se till att han får massage nån gång ibland. Kolla hur massören gör, och underhållsmassera själv varje vecka. Kolla upp tänder, sånt är viktigt i den åldern, kan också vara det som spökar och gör honom spänd.

Jag önskar att jag lyckades lägga in bilder, för jag tog två st idag som visar samma häst inom loppet av en minut. Men bilderna ger betraktaren två helt olika blickar av samma häst. Den ena ser hemsk ut, på den andra ser du en rund och glad häst.

/B

jag är inte jätte duktig på detta, men jag håller med om att krafften ska ökas lite.. (tycker jag)
kan ta min gamling som exempel:
28år, islandsvallack.
Han får 12dl kornkross, 10dl betfor, 10dl lucern, solid mineraler, b-vitamin och E vitamin med Selen om dagen. Blötar ALLT så det blir som gröt pga. av att han har ganska dåliga tänder.
han är underviktig (kraftigt), men har under den dryga månaden jag haft honom gått upp (enl. viktbandet köpt på h**ks) ca 50kg!! :bump:
sen har jag på tok för bra hö för resterande hästar i stallet (har inte värdena från analys i huvudet), men det är kanon till honom. han fär ca 9kg av det. det är vad han hinner äta upp...

Lycka till iaf. och ta tillvara på dom gamla..

Vi har en 27 åring och en 33 åring här hemma och de har fri tillgång på hö och äter därpå lusern och kornkross samt mineraler och håller hullet på detta. Testa att ge dig fina pensionär fri tillgång på hö eller i alla fall öka på det kraftigt. Därpå kan du väl testa med kornkross och lusern. Vi ger vår 27 åriga fullblodsvalack 2 liter kornkross om dagen och 1 liter lusern om dagen. Om inte det biter på din häst så kan du väl testa med att ge ett foder för dräktiga ston? De innehåller ju massor av bra proteiner. Jag rekommenderar dig Krafft Groov 90 eller 125.

Jag tycker att din häst ser fin ut. Det är ju ingen unghäst. De blir lite "hängiga" och "taniga" när de blir äldre. Det är bara till att acceptera. Men hullet går alltid att förbättra. Testa du lusern + kornkross eller någon av Krafft Groov sorterna för dräktiga ston så ska du se att din pålle ökar i vikt. Det är snart sommar och sommarbete också ju! :)

Vi har en 27 åring och en 33 åring här hemma och de har fri tillgång på hö och äter därpå lusern och kornkross samt mineraler och håller hullet på detta. Testa att ge dig fina pensionär fri tillgång på hö eller i alla fall öka på det kraftigt. Därpå kan du väl testa med kornkross och lusern. Vi ger vår 27 åriga fullblodsvalack 2 liter kornkross om dagen och 1 liter lusern om dagen. Om inte det biter på din häst så kan du väl testa med att ge ett foder för dräktiga ston? De innehåller ju massor av bra proteiner. Jag rekommenderar dig Krafft Groov 90 eller 125.

Jag tycker att din häst ser fin ut. Det är ju ingen unghäst. De blir lite "hängiga" och "taniga" när de blir äldre. Det är bara till att acceptera. Men hullet går alltid att förbättra. Testa du lusern + kornkross eller någon av Krafft Groov sorterna för dräktiga ston så ska du se att din pålle ökar i vikt. Det är snart sommar och sommarbete också ju! :)

Som jag redan har skrivit så slutar han att äta om jag ökar på höet det minsta, jag behöver inte fler tips om att öka höet.
Han är ingen pensionär heller.

Men tack iaf.

Här är en bättre bild på honom från sidan:

ddd.jpg

Jag tycker han ser jättefin ut! :) lite omusklad över ryggen och rumpan.

Tycker inte han se svankig ut? han har ju stor manke och ganska kort rygg som kanske ger det intrycket?

Mycket bättre bild! Håller med som ovan skriver, kort rygg och mycket manke, men annars ser han väldigt fin ut.

Nu kommer ju jag inte ihåg vilket ämne det är, men som finns i soja och gör att det kan vara farligt att ge för mycket av, leder till förgiftning och ökad risk för cancer, det är väl som med allt, det ska vara lagom dos, men soja är så koncentrerat... :crazy: Jag skulle hellre ge lucernhack och linfrö plus ett bra hösilage med bra protein och energihalt.

Soja är ett proteinkoncentrat som är bra till hästar.
Eftersom det är ett koncentrat så kan man inte ge för mkt av det. Det gäller inte bara soja utan även allt annat koncentrerat foder som havre, korn osv. Om du ger för mkt så blir hästen sjuk.

Jag tränar regelbundet för flera olika tränare.

Mer protein i foderstaten kan hjälpa hästen att sätta muskler. Det saknas endel, men träningen verkar ju vara bra.
När hästar blir äldre ändras ofta deras förmåga att ta upp näring ur fodret. Då får man anpassa foderstaten. Det finns fodermedel som är mera lättupptagligt. (seniorfoder) Det kanske passar bättre? Hur ser hans tänder ut?
Vad är hästens nuvarande foderstat?

Jag skulle gissa som nån annan skrev på spänningar/låsningar på hästen om den beter sej så när du longerar/rider...

Om man sedan också tittar på avsaknaden av ryggmuskulatur och överlinje överlag så skulle min vilda chansning hamna på sadeln... Men kan sitta någon helt annanstans också....

Sen är ju hästen till åren kommen och kanske inte sätter muskler lika snabbt/lätt som en yngre häst, men man ska alltid sträva efter att ha en så jämnt musklad häst som möjligt....:laugh:

Annars ser det ut som en pigg och glad häst!

Lycka till!

Mvh Domino_s

Senast ändrad:

Mer protein i foderstaten kan hjälpa hästen att sätta muskler. Det saknas endel, men träningen verkar ju vara bra.
När hästar blir äldre ändras ofta deras förmåga att ta upp näring ur fodret. Då får man anpassa foderstaten. Det finns fodermedel som är mera lättupptagligt. (seniorfoder) Det kanske passar bättre? Hur ser hans tänder ut?
Vad är hästens nuvarande foderstat?

Hans tänder är kollade o raspade i mars, så de är jättefina :D

Just nu så äter han;
Morgon: 2,5 kg hö + 1 kg rehab
Lunch: 2,5 kg hö + 0,5 kg rehab
Middag: 2 kg hö + 0,5 kg havre + bvit
Kväll: 3 kg hö + 1,5 kg rehab

Men jag funderar, skulle denna foderstat funka? Har ingen analys på höet..
Morgon: 2,5 kg hö + 1 kg groov 125
Lunch: 2,5 kg hö + 1,5 kg lucern (kanske provar med lucern igen?)
Middag: 2 kg hö + 0,5 kg havre + evit /bvit
Kväll: 3 kg hö + 1,5 kg groov + majsolja

Groov 125 och lucern ska väl iaf vara proteinrika?
Vet inte exakt värderna i huvudet men det går väl att kolla upp på fodersäcken eller på internet någerst..

Jag är riktigt dålig på det här med foderstater.. :(

Min häst ser lite ut som din och när ET var ute förra veckan så ratade hon mina sadlar direkt. De passade helt enkelt inte och tryckte på manken och på så vis har han inte kunnat sätta rätt muskler eftersom de tryckt och hindrat musklerna från att jobba korrekt osv.

Hon ville att jag rider mycket barbacka och går ut och tömkör, kör i vagn osv. Så nu har vi börjat en ny sorts träning och det ska bli spännande att se vad vi får för resultat, och innan jag hittat en sadel som passar får det bli barbacka (huh, önska mig lycka till ;))

Lycka till med din pålle som för övrigt är jättefin :)

Ja, det var det jag menade, att det är lätt att ge för mycket av ett så pass koncentrerat protein, det kan leda till proteinförgiftning...

För mer info om soja och dess bieffekter:
http://www.klokast.se/Nyhet/Soya0305.html

Detta hittade jag när jag sökte efter foder och soja och beskriver i korthet:

SOJA
Är en ofullständig råvara. Saknar viktiga näringsämnen.
Ofullständigt protein.
En billig energikälla pga. höga stärkelsenivåer.
Innehåller fytinsyra som hämmar mineralupptag.
Soja innehåller även det naturliga ämnet isoflavoner och fytoöstrogener som påverkar kroppens egen hormonproduktion. Ett ämne som kan påverka sköldskörteln negativt med hormonstörningar som följd.
Påverkar syra/bas balansen negativt.
Hög insulinpåverkan.

Till TS: Jag tycker han ser rätt ok ut! Min var värre!! Men som sagt av andra, det är nog bra du drog ner lite på träningen. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 933
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka