Vad ser ni? (bild(

Sv: Vad ser ni? (bild(

Inte för att detta har att göra med hur hästen ser ut men sitter inte nosgrimman lite långt ner???

Ja det gör den, nosgrimman är ny och jag har inte hunnit ställa in den rätt än..
Tog bara på den när jag skulle ta bilden, har inte använt den annars..

Varför jag valde att ha pullarnosgrimma är för att han har skav på nosen efter grimma (sen år tillbaka, innan han kom till mig). Och jag ville inte att det skulle synas på bild.

Håller med de andra, han är muskelfattig och svankig. Han är även lite bukig.

Kolla över foderstaten! Ge mer mat helt enkelt. Lusern är jättebra, varför funkar inte det? Hur mkt rehab får han nu? Det kanske räcker att bara öka rehaben med 1 kg. Och gärna ge mycket mer grovfoder.

Och så skulle jag ta ut en ET för han har säkert en spänning uppe i nacken/ryggen om han går i den spända formen du beskriver.

Skritta ut i skog och mark, låt hästen lyfta på benen och skritta på i ett bra tempo på lång tygel. Tömkör, gå över bommar. Mycket skritt för att bygga upp honom.

Han ändrades inte nått i kroppen när han åt lucern, bytte till rehab då jag fick tips om att det kanske skulle vara bra för min häst.
Han äter just nu 3 kg rehab.

Ska höra med vet o ET och vad de säger :)

Senast ändrad:

Då fick han förmodligen inte tillräckligt, man får nog sleva på ordentligt i början för att sen minska lite när hästen ser ok ut.

Träningstips kan vara att longera i lugn takt över 1-4 bommar på volt (jämnt utspridda), utan inspänning. Böjning i sidled brukar få dem att länga sig. Utan inspänningar för att han inte ska begränsas i längd alls. Använd grimma med linan fäst i sidoring om han inte drar för mycket, annars i inre bettring (men var i båda fallen försiktig så att du bara leder för att få böjning, inte ger hästen linan att luta sig utåt mot).

Tycker många bra råd har tagits upp i tråden.
Om du upplever att hästen har problem at bygga muskler så kan du ta ett blodprov och kolla hur det står till med selen.

lycka till med din häst!

Då fick han förmodligen inte tillräckligt, man får nog sleva på ordentligt i början för att sen minska lite när hästen ser ok ut.

Han fick uppemot 3 kg lucern, ökade jag mer ville han inte äta. Är likadant med höet.

Då frågar jag igen, har han problem med tänder. Om så är fallet bör din häst få något som är lättuggat och smidigt för kroppen att ta upp.
Om jag fattat saken rätt har ni inte en analys på ert grovfoder, det gör att allt bli gissningar. Men om inget händer när du ökar maten, så är det tänder som ska kollas och en fråga till. Hur såg det förra träckprovet ut?

Inte för att det kanske stämmer in på alla men jag fick tipset av min massör/ equiterapeut att varje gång man rider vara noga med att värma upp hästen ordentligt för att få den att slappna av att man skrittar på lång tygel i 20-25 miuter innan det brukar påverka hästen posetivt och se till att släppa på spänningarna och har man äldre häst kan det va bra med streching oxå för att få hästen mjuk och avslappnad.
Man ser ofta att många hoppar upp och skrittar 2 minuter på lång tygel sen tar tyglarna och börjar jobba hästen, sen vet jag ju inte hur du gör men ett tips bara

Jag tycker som många andra skriver att din häst är svankig. Om det är så att du misstänker att han inte får i sig så mycket proteiner etc som han skall ha så borde du nog lugna ner ridpassen. Får man inte i sig tillräckligt med mat, så kan man inte bygga muskler och har man då inget att "ta" av så blir hästen tunnare.

Lägger in en bild på min häst som även hon är 21år, så får du se hur hon ser ut. Hon har dåliga tänder, får uppblött lusern varje dag och orkar tugga i sig hösilage.

n630098777_811000_7829.jpg

Jag har haft en likanande häst...
1. Mycket mat med protein, de måste upp i hull för att bygga muskler, jag gav även selen och E-vitamin för att hjälpa bygga muskler.
2. Långa skrittturer, lång tygel, utan ett travsteg fick min häst att till slut koppla av, känna att inte mer krävdes av henne och slutligen längde hon på såg och gick med lågt huvud.
3. Kiropraktor eller ET som kollar igenom så inget ligger fel. Ev. även sadelutprovare - en BRA sådan i så fall...
4. Tömkörning - jag tog ut instruktör som lärde mig att jobba henne från marken med bakbenen under sig, det är så kul att se när ryggen börjar jobba!! I början bara några steg åt varje håll i öppna med bakbenen under sig.
5. Tempoväxlingar fick i alla fall min att koppla av till slut under ridningen.
Rund och fin blev hon över rygg och kors! Lycka till!

Då frågar jag igen, har han problem med tänder. Om så är fallet bör din häst få något som är lättuggat och smidigt för kroppen att ta upp.
Om jag fattat saken rätt har ni inte en analys på ert grovfoder, det gör att allt bli gissningar. Men om inget händer när du ökar maten, så är det tänder som ska kollas och en fråga till. Hur såg det förra träckprovet ut?

Han fick tänderna kollade o raspade i början på mars.
Och nej, vi har ingen analys.

Han åt lucern i höstas, det fungerade inte alls. Han har ätit rehab sen i december, men det verkar inte ge någon effekt..

Tips på proteiner som jag kan ge han??

kraft har ett tillskott som är ren protein som är super, sa hon på kraft när jag va där på rådgivning. kolla med dom.

Inte för att det kanske stämmer in på alla men jag fick tipset av min massör/ equiterapeut att varje gång man rider vara noga med att värma upp hästen ordentligt för att få den att slappna av att man skrittar på lång tygel i 20-25 miuter innan det brukar påverka hästen posetivt och se till att släppa på spänningarna och har man äldre häst kan det va bra med streching oxå för att få hästen mjuk och avslappnad.
Man ser ofta att många hoppar upp och skrittar 2 minuter på lång tygel sen tar tyglarna och börjar jobba hästen, sen vet jag ju inte hur du gör men ett tips bara

Jag är mycket noga med att värma upp min kuse ordentligt, min tränare tycker att jag ska skritta fram på lång tygel minst 8 minuter, men jag brukar skritta typ 20 :)

Tyvärr så är det ju som du säger många som bara skrittar sina hästar i typ 2 minuter, vet många i "mitt" stall som gör det...

Jag har haft en likanande häst...
1. Mycket mat med protein, de måste upp i hull för att bygga muskler, jag gav även selen och E-vitamin för att hjälpa bygga muskler.
2. Långa skrittturer, lång tygel, utan ett travsteg fick min häst att till slut koppla av, känna att inte mer krävdes av henne och slutligen längde hon på såg och gick med lågt huvud.
3. Kiropraktor eller ET som kollar igenom så inget ligger fel. Ev. även sadelutprovare - en BRA sådan i så fall...
4. Tömkörning - jag tog ut instruktör som lärde mig att jobba henne från marken med bakbenen under sig, det är så kul att se när ryggen börjar jobba!! I början bara några steg åt varje håll i öppna med bakbenen under sig.
5. Tempoväxlingar fick i alla fall min att koppla av till slut under ridningen.
Rund och fin blev hon över rygg och kors! Lycka till!

Ok, tack det var jättebra tips! :)

hästen behöver mer protein! även lite mer fett. skulle blanda lusern och olja till en gröt, så mkt han vill ha...

och träna inte så mkt, varannan dag träning och lugn uteritt räcker.

Soja är protein som tar liten plats, rapsolja energi/fett i koncentrerad form. Har en stor häst som blir snabbt less på att äta kraftfoder så till henne gäller det att hålla ner volymen och ändå få i mycket. Däremot äter hon gärna ensilaget, äter det istället för kraftfodret om det är för stor mängd.

Nu kommer ju jag inte ihåg vilket ämne det är, men som finns i soja och gör att det kan vara farligt att ge för mycket av, leder till förgiftning och ökad risk för cancer, det är väl som med allt, det ska vara lagom dos, men soja är så koncentrerat... :crazy: Jag skulle hellre ge lucernhack och linfrö plus ett bra hösilage med bra protein och energihalt.

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
550
Senast: CarEr
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 069
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025