Vad saknas?

Glimten

Trådstartare
Vad är det första ni tänker på kan saknas i en foderstat hos en häst som har blivit ganska muskelfattig, är smal så att revbenen känns något för tydligt och har fått antydan till bukmage?

Han har uträknad foderstat och jag har ingen aning om vad jag ska göra just nu. Han är kollad för mask.

Sv: Vad saknas?

Protein är det första jag tänker på, eller en för hög kvot mellan MJ och protein. Eller helt enkelt för lite mat överlag. Även med uträknad foderstat gäller det ju att man har en "tabellhäst" för att det ska stämma, hön kanske har ett högre behov än tabellen.

Ja, det är min systers relativt nya häst så vi har tyvärr ingen koll på hur han fungerar än. MJn är på 93 nu och Proteinet på 560. (Fr.o.m. idag) Fram tills idag har han stått på MJ; 87 och Protein; 558. Jag vet inte om det kommer göra någon väsentlig skillnad?

Han väger ca 550-600 kg och står på 10 kg hö. Hos sin förra ägare åt han 8 kg hösilage.

Senast ändrad:

Har du någon analys på höet? Jag skulle nog ha lagt på iaf 2-5 kg hö eller helt enkelt fri tillgång om proteinvärdet är bra. Är proteinvärdet sämre skulle jag nog komplettera med lucern, om hästen äter det.

Höj både MJ och kvoten. Vissa hästar behöver en kvot kring 7 för att hålla sig fina. Så jag skulle lagt på lite MJ, och höjt kvoten. Hur beror ju på höet, vad som i övrigt ingår i foderstaten nu och vad man vill ska ingå =)

Hur ska jag göra för att enklast höja kvoten? Lucern + havre, kan det funka?
Jag räknade på 1 kg krafft grov 125 och 1 kg havre, då blir kvoten 6,1. Förmodligen något för låg. Då blir proteinet på 590 och MJn på 96..

Ursäkta min förvirrade hjärna ;)

Just nu äter han krafft grov, har tidigare ätit havre.

Senast ändrad:

Havre är väl inte direkt lämpligt om du vill höja kvoten. Då får di isf ge ett mer proteinrikt fodermedel som lusern, soja, linfrökaka. Det finns ju även lfera färdigfoder som är proteinrika.

Av vad du beskriver så låter det som att hästen behöver både mer energi och protein. Det är ju inte säkert att du behöver ha en kvot som är högre än 6. Det bästa är att inte stirra sig blind på kvoter, utan att försöka komma underfund med energi- resp. proteinbehov var för sig.

Ja jag tänkte om han kunde få mer energi av havren, samt mer protein av lusern. Endast lusern fungerar ju inte, så jag vet inte annars vad jag ska komplettera med.

Vad snälla ni är som hjälper till!

Vad tror ni annars om att fortsätta ge Krafft grov 125 men att öka till 2 kg? Då blir MJn 92 och Proteinet 620, kvoten 6,7. Å andra sidan är det då en väldigt liten ökning av MJn.

Ska kolla upp om det säljs på granngården. Hon köper nämnligen krafft till sin andra häst så det är det allra smidigaste, men fungerar det inte så är det ju så.

Börja där och se hur det blir? nånstans lär man liksom börja. Sen när man hamnat rätt - skriv ner MJ och kvot så du minns det nästa år.

Men börja prova där du

Ska kolla upp om det säljs på granngården. Hon köper nämnligen krafft till sin andra häst så det är det allra smidigaste, men fungerar det inte så är det ju så.

Nix, säljs inte på granngården.

Ska vi vara på GG vill jag slå ett slag för Krafft Rehab. Värdemässigt inget revolutionerande (men helt okej värden), men mer än en gång sett det ge underbara resultat för just svårfödda =)

Du skulle kunna ge grooven + lucern, och om du behöver höja MJ också så kan det fungera bra med en skvätt olja eller två.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
918
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 705
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka