Vad säger lagen?

lisahjelmgren

Trådstartare
Min hund bet annan hund... Medan jag var lyckligt ovetandes på semester lät min hundvakt min hund springa lös, och min hund (pudel) bet vid ett tillfälle en liten papilon. Min hund bet papilonen (som var kopplad) över nacken så det gick hål genom huden varpå hunden senare samma dag kördes till veterinär för undersökning. Papilonen fick dräneringsrör inopererade. Rören togs bort tre dagar senare, inga fler återbesök behövdes.

Jag vill göra rätt för mig och betala det jag är skyldig att betala, men exakt vad är jag skyldig att ersätta?

Idag fick jag ett handskrivet brev från ägarinnan (överlämnades av ägarinnans förälder trots att ägaren är myndig) där hon förutom veterinärkostnader vill ha ersättning för utebliven lön två arbetsdagar, de två närmast efterföljande dagarna efter olyckshändelsen. Uppenbarligen har ägaren stannat hemma för hundens skull trots att den inte enligt veterinär behövde dygnet-runt vård/observation. Och dessutom så förlorar man ju inte 100% av sin lön om man sjukskriver sig två dagar... men hon vill jag ska ersätta henne full lön. Vidare vill hon ha ersättning för bensinkostnader till och från djursjukhuset samt dessutom att jag ska betala en sele. Inget har nämnts vid de två tillfällen jag pratat med hennes föräldrar (hunden och ägarinnan bor hos föräldrarna) om någon sele...

Hur ska jag gå tillväga och vad är jag skyldig enligt lag att ersätta? Ska jag betala hela veterinärkostnaden? Annat som jag blir skylidig ersätta?

Tacksam för råd. Känns som att dom försöker lura mig...

Sv: Vad säger lagen?

Kolla vad ansvarsdelen i din hemförsäkring ersätter.

Vetvård och bensinkostnader är väl vad som kan anses rimligt.

Strikt ansvar är lite klurigt. Rent krasst så skulle de kunna begära hela summan som räkningen gått på (alltså utan att ha blandat in försäkringen) och bensinpengar/taxikostnader. Utebliven inkomst är väl däremot en gråzon, speciellt om det inte varit nödvändigt att hon varit hemma med hunden.

Vi hade oturen att få vår dåvarande, oförsäkrade, hanhund biten illa. Där krävde vi veterinärvårdskostnaden, medicin, rehabilitering (simträning och stretchning hos sjukgymnast) samt resor med taxi - men inte utebliven arbetsinkomst. Det hela slutade ändå på mellan 50-60 tusen för den andra hundägaren. Och det var bara vad vi krävde, det var två andra hundägare som fått sina hundar bitna samma dag - den ena hunden fick de ta bort på grund av händelsen. Hade vår hund dött hade han fått betala ett valppris ovanpå det dessutom.

Först och främst så finns det en del rättsfall där rätten har bedömt att det strikta ansvaret kan övertas av någon som anses ha hunden i sin vård. Med andra ord, att det är hundvakten snarare än du som är skadeståndsansvarig gentemot ägarna till den bitna hunden. Jag har inte rättsfallen på rak arm, men jag kan leta reda på dem under dagen eller morgondagen om du vill.

Vad gäller det andra så kan jag tänka mig att en jurist på ditt försäkringsbolag kan hjälpa dig besvara dina frågor.

Veterinärkostnad, bensinpengar och sele bör du ersätta, eller din kompis som var ansvarig för hunden när det hände. "Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter gäller att strikt ansvar för skada som en hund orsakar åvilar såväl hundens ägare som den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande."

Utebliven lön för vård av hund, som dessutom inte var nödvändigt skulle inte jag iallafall betala...

Men du behöver knappast känna att de försöker lura dig- det är deras tolkning bara...Och det var din hund som bet.

Senast ändrad:

Klart att hon ska få full lön ersatt, varför skulle hon sjukskriva sig? Hon var ju inte sjuk! Hade det hänt mig hade jag fått ta ut obetald semester.

Låt ditt hemförsäkringsbolag sköta det hela.
Vad har sele med någonting att göra?

Om hunden som det står i inlägget, blev biten över nacken kan ett halsband vara svårt att ha på sig, gissar på att ägaren till den bitna hunden varit tvungen att köpa en sele av den anledningen

Har jag fått min hund sövd och den hade drän så skulle jag inte lämna den själv, lika så om den har en massa stygn som måste vaktas, en hund som mår dåligt kanske inte må bra av att vara ensam hemma. Allt jobb oro, kanske massa med jobb för att få hunden mentalt stabil
igen, vem vet, så två dagars ersätning är ju inte övedrivet mycket.

allmän fråga: har man verkligen strikt ägaransvar när man lämnat över ansvaret för hunden till någon annan? jag menar, om man är femton mil iväg och hunden är hos hundvakt tycker iaf jag rent spontant att det borde vara hundvakten som är ansvarig... någon som har koll på juridiken på området?

Prata med ditt försäkringsbolag. Fråga föräldrarna om selen, är det för att hunden inte kan ha halsband pga skadna skulel jag ersätta selen. Vet. vård och bensin. INTE utebliven lön.

Man har alltid ansvar för sina djur, det är på ditt eget ansvar som du lämnar över hunden till någon annan, men i lagen finns det ju ofta tolkningsmöjlighet,

ex: Ersättning för skador orsakade av hundar

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Senast ändrad:

Prata med ditt försäkringsbolag. Fråga föräldrarna om selen, är det för att hunden inte kan ha halsband pga skadna skulel jag ersätta selen. Vet. vård och bensin. INTE utebliven lön.

Försäkringsbolaget avgör vad som ersätts o inte. TS behöver inte ha kontakt med hundägaren öht.

allmän fråga: har man verkligen strikt ägaransvar när man lämnat över ansvaret för hunden till någon annan? jag menar, om man är femton mil iväg och hunden är hos hundvakt tycker iaf jag rent spontant att det borde vara hundvakten som är ansvarig... någon som har koll på juridiken på området?

Är det så kommer jag aldrig mer ställa upp o vara hundvakt åt någons hund någonsin igen... Man passar ju någons hund för att vara snäll. Så händer en olycka som visst i detta fall kunde ha undvikits.

Nej jag tycker ägaren till hunden ska stå för kostnaderna. Annars kan ägaren få problem med hundvakter i framtiden......

Är det så kommer jag aldrig mer ställa upp o vara hundvakt åt någons hund någonsin igen... Man passar ju någons hund för att vara snäll. Så händer en olycka som visst i detta fall kunde ha undvikits.

Nej jag tycker ägaren till hunden ska stå för kostnaderna. Annars kan ägaren få problem med hundvakter i framtiden......

Jag håller med. Det är en sak om man lämnar över hunden till ett hundpensionat mot betalning, eller om någon lånar den i eget syfte, t.ex. för att tävla eller jaga. Då skulle jag eventuellt kunna kräva vederbörande för skada som min hund har orsakat, beroende på omständigheterna. Men om någon snäll person ställer upp och passar min hund när jag åker på semester ska det jäkligt mycket till. Visst, om jag har en erkänt hundagressiv hund och har gett stränga order om att den inte på några som helst villkor får vara lös, så kanske. Men det är himla mycket kanske.

hmmm... känns lite olustigt att någon annans (eventuella) oaktsamhet ska ersättas av mig... men å andra sidan, lämnar jag hunden hos någon så bör jag ju veta vad människan är för en människa och lita på att h*n tar hand om min hund på bästa sätt och inte gör något idiotiskt :)
olyckor händer ju, men tyvärr är det inte helt ovanligt att hundvakter går emot instruktioner.... men, man får väl skylla sig själv om man valt en olämplig hundvakt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 721
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 008
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 097
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Hej jag har varit på ett kpt samt utredningshem i 16 månader . Har en kinesisk nakenhund som kvinnan som tar hand om ger inte min hund...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka