Vad säger lagen om ensamhet för hundvalpar?

paradiset

Trådstartare
Om hundvalpar på 6 månader, trygga utan problem kan lämnas hemma med resten av hundflocken i 8 timmar med rastning av utomstående 4 ggr under den tiden och kortvarigt sällskap. Är det olagligt?

Sv: Vad säger lagen om ensamhet för hundvalpar?

Vad lagen säger har jag ingen aning om, men som i de allra flesta fall tycker jag det handlar mycket om sunt förnuft och individen.

Du FÅR ha en vuxen hund ensam hemma i 6 timmar oavsett hur hunden är.

Jag tycker inte man lämnar en vuxen hund så länge om den inte är trygg, sitter och ylar/skäller och mår dåligt över det, även om det är lagligt. Däremot tycker jag man kan lämna en yngre hund mer än rekomenderade korta stunder (vad det nu är?) om den är lugn och trygg med det.

Sunt förnuft kommer man långt med. Problemet i det här specifika fallet är avundsjuka och förtal. Och blir det en anmälan till SKK eftersom personen det gäller är uppfödare, så vill jag veta vad lagen säger då personen är en av mina bästa vänner. Nu tror jag inte det blir något av det hela eftersom snacket som går är helt fel och rent skitsnack. Tråkigt bara när personliga saker ska gå ut över hunderiet bara för att ngn inte kan ge sig utan ska "trycka dit " någon lite till bara för att.

Nej, det är inte olagligt. Enligt jordbruksverkets råd och rekommendationer så får inte valpar under 4 månader lämnas ensamma mer än korta stunder och en äldre hund ska rastas minst var sjätte timme (yngre och äldre oftare eftersom de kan ha svårt att hålla sig så länge).

Rastas hunden fyra gånger under dessa åtta timmar samt har sällskap en kortare stund under denna tid utöver rastningarna så uppfylls gott och väl rekommendationerna - givet att det inte finns någon stress och oro över att lämnas ensam.

Vad jag vet finns det ingen lag som reglerar detta men jordbruksverket har rekommendationer. Upp till 4 månader bör man inte lämna valpen ensam mer än korta stunder men efter det lär ju samma rekommendationer gälla som för vuxna förutom att valpar kan behövas rastas oftare men varannan timme lär ju vara fullt tillräckligt.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka