Vad säger djurskyddslagen om installning och hagvistelse!

silversvart

Trådstartare
Hejsan!

Jag har min häst uppstallad hos min mamma och betalar normal hyra och har skrivit ett riktigt kontrakt och allting, men inte ens då kan jag lite på henne tyvärr så nu blir det väl att pålle får flytta.

I hyran ingår lunchfodring samt full skötsel på helger, jag åker bort och litar på att hon ska sköta hästen som vi avtalat och sen får jag reda på att min häst stått ute på natten och inte fått mat förän 2 på natten :crazy:

Jag blir såklart skit förbannad okej att hon kan vara jäkligt taskig mot mig men hon ska ge fan i att missköta min häst:(

Men så iaf så påstår hon att hon ska bättra sig i fortsättningen, vilket jag inte vågar lita på.

Men så säger hon att hon inte vill ha henne inne så länge för djurskyddslagen säger att hästar skall vara ute 16 timmar per dag och hon vill inte mocka så mkt som det behövs när hästen står inne så länge.

Vad hon vill eller inte hör ju inte hit för hon har skrivit på kontrakt på att hästen ska stå i stall från 19 tillmellan 7-9 alltså senast ut 9.

Det jag undrar är bara vad lagen säger för jag tycker det verkar väldigt konstigt eftersom de flesta har sina hästar inne ca 12 timmar och många har hästarna ute mkt mkt mindre.

Så vart har hon fått detta från?

Uch jag är så himla arg varför kan inte folk bara hålla vad dom lovar och skriver kontrakt på.

Sv: Vad säger djurskyddslagen om installning och hagvistelse!

Det finns (dessvärre) ingen lag om att hästarna ska vara ute någon viss tid. Tvärtom är det visst tillåtet att ha dem inne hela dygnet om man vill. :(

Om de går ute ett visst antal timmar per dygn(minns inte exakt antal,kanske typ 16 tim) så måste de ha en ligghall vintertid.

aha oki Tack så mkt

Dom borde ju ha en lag på at dom borde va ute de va dåligt :confused:

Lagen säger att en häst varje bör få möjlighet att röra sig i alla sina naturliga gångarter varje dag. Lite luddigt kan tyckas.

Mockar du inte för din egna häst ?
Isf kan jag förstå att hon blir trött att sköta den !
Om hon inte vill sköta hästen så finns det inget annat råd än att flytta den, men det kostar ju pengar som du vet....................................
Hästen ska inte få lida för att ni två inte kan komma överrens oavsett vad lagen säger el. inte !
Ewa

Men vilken jobbig situtation eftersom det är din mamma!! Ni verkar ha helt olika uppfattningar, går det inte prata er samman ? Synd om ni ska bli osams! :(

Om hon inte vill sköta hästen så finns det inget annat råd än att flytta den, men det kostar ju pengar som du vet....................................
Hästen ska inte få lida för att ni två inte kan komma överrens oavsett vad lagen säger el. inte !
Ewa

I hyran betalar så ingår fullskötsel på helgerna, alltså får hon betalt av sin dotter för det. Kontrakt är skrivet och då får hon vara hur trött hon vill på att sköta hästen, bara det blir gjort :grin:
Annars får man ju säga upp kontraktet, inte bara skita i det.

Till TS;
Om jag vore du skulle jag flytta hästen snarast ifall det fanns möjlighet. Annars får du nog se till att det blir gjort själv. Se till att få avdrag på hyran då bara. Hoppas det löser sig :)

Hela djurskyddslagen finns på Jordbruksverkets hemsida. Här är bestämmelserna för häst: L 101

Sen kan man ju alltid disskutera vad som är bäst för hästen respektive ägaren/skötaren. Det som står i lagen är oftast minimibestämmelser och inte det ultimata.

*KL

Vad jag vet finns ingen tid för utevistelse, men har det inte kommit lag på att en häst max får stå i spilta 16 timmar i sträck? Eller har det bara varit på förslag än så länge?

Ewa

Men snälla dra inga förutfattade meningar, jag betalar hyra till mamma och hon ska inte strunta i den bara för att det är dotterns häst.

Jag betalar 3000 i månaden i hyra och i kontraktet är det full skötsel inkl mockning på helger och det står klart och tydligt när den ska ut och när den ska in och när den ska ha mat.

Vi hade inte bråkat eller något, MEN så plötsligt tycker hon att den inte ska stå inne så mkt och låter den stå ute hela natten dagen innan nyår samt ute utan mat fram till klockan 1 på nyårsnatten bland alla raketer:cool:.

Har man skrivit kontrakt och betalat för att ha sin häst hos någon så ska den ju inte missköta hästen och sen tala om det i efterhand.

Om jag vill ha hästen skött på ett visst sätt och skriver ett kontrakt på det så ska det vara så.

Dessutom är det inte synd om henne, jag var på väg att flytta och hade hittat en superbra stallplats, men jag missade den för att mamma bönade och bad att jag skulle stanna kvar.

Orklar hon inte släppa in den o hälla ut en färdig hösäck får hon ju säga det innan.

Men vilken jobbig situtation eftersom det är din mamma!! Ni verkar ha helt olika uppfattningar, går det inte prata er samman ? Synd om ni ska bli osams! :(

det har funkat bra hela tiden, men så i höstas så sa hon att hon inte hade lust att sköta den mer, jag hittade stallplats och hon kom kvällen innan jag skulle flytta till nya stallet och sa att hon ville att jag och hästen skulle bo kvar och att hon skulle sköta den när jag var i skolan och hos min pojkvän.

Eftersom hon kan bli sur ibland och ändra sig (har dock aldrig gått ut över hästen förut när jag väl åkt bort) så sa hon att vi skulle skriva kontrakt så att jag kunde lita på henne för hon ville verkligen inte att jag skulle flytta.

Men så blev det såhär nu:(

Låter tråkigt. Speciellt eftersom att det är din mamma. Det skulle inte vara bättre att flytta då? Tänkte på så ni inte blir mer osams, eller för hästens/din skull.

Lagen säger att hästar inte får vistas utomhus i hage längre än 16 h/dygn under den tiden på året som inte betestillväxt sker. Om man vill ha hästen ute mer än 16 h under vintern så måste man ha en ligghall.

Hoppas det blir bra hur du än gör:)

låter allt vara ett tag och så ska jag prata ut med henne när värsta surheten gått bort.

Jag tycker att 3000 för att ha hästen hos sin egen mamma låter ganska dyrt, särskilt som hon inte följer det ni kommit överens om....
Bor du hemma? Kan du inte isåfall betala mindre och sköta mer saker själv så du får det på ditt sätt?
Annars skulle jag flytta hästen. För de pengarna borde du ju kunna hitta ett annat stall..

Har ni bara en häst hemma? Eller är det fler som drabbas?

lagen säjer att man FÅR max ha en häst ute 16timmar innan det räknas som lösdrift o då ska dom ha ligghall + fri tillgång på vatten.

Om man vänder på det får man tyvärr ha en häst inne hela dygnet runt (hel sjukt)

Att din häst är ute 16timmar är väl bara bra så länge den får den mat + vatten den ska ha ??

Vi hade stall förra året och då gick hästarna ut 6 på morgonen och in kl 22 .
Våra hästar var mkt nöjda med det ..visst dom hade fri tillgång på mat o vatten så klart ute .

MEN självklart ska hon följa ert kontrakt!

Senast ändrad:

Jag har också mina hästar ( numer 2 st islänningar ) hos mina föräldrar.
Det är verkligen både på gott och ont !
Det låter som att det är EN gång som din mamma missat ? ( Nyårsafton )
Självklart skulle hon sagt till dig att hästen skulle få vara ute sent och få mat sent !
Då hade du kunnat tagit in den själv och gett din mat .
Jag tycker du betalar hiskeligt mycket !?
Men å andra sidan betalar jag bara spån+hö själv till mina hästar.
Jag hjälper till i stället när dom reser bort etc ( Dom har 7 hästar själva hemma )
Jag flyttade dom en gång men flyttade fort tillbaka !
Mina går ute dygnet runt, men jag tar in dom en gång på Dagen, eftersom dom äter olika mycket.

Så... vi stannar så länge det funkar !
Hej från Hambo

svarar till flera!

Det hände 2 ggr ena gången för att hästen inte lät sig fångas utan sprang runt och bockade i hagen och då kom hon inte in alls.

Fick reda på detta dagen efter vilket gjorde mig ledsen och tkr dessutom hon kunde lockat med havre och inte gett upp så lätt, men ,men hon tyckte hästen var läskig och vågade inte.

det var dagen innan nyår.

På nyår ringde jag vid 11 för att hälsa gott nytt år och då sa hon att hon skulle släppa in henne efter alla nyårsraketer eftersom hon inte tyckte att hon skulle stå inne och vara rädd.

Blev arg för att hon skulle sagt det till mig lite tidigare för jag vill inte att hon ska stå ute när det smäller och hellre att hon kommer in för tidigt än för sent.

Antar att hon kom in vid 1 den natten.

och angående hyran jag betalar 1500 för hästen och 1500 för min egen hyra för att jag bor där, kan ju förstå at hon inte vill försörja sin 22 åriga dotter och jag bor hemma för att jag pluggar och har då inte så bra ekonomi.

Stallen bredvid tar 2000 i hyra inkl mat, strö och skötsel och som det är nu sköter jag hästen helt själv förutom lunchfodring (gör iordning kassen så mamma slänger bara in) och sen tar hon hand om hästen helt när jag är hos pojkvännen på helgen.

Nu är vi sams igen och insläppen har funkat bra, blev bara så sur på att hon inte sa till mig innan när hon tänkte släppa in hästen.

jo visst är det superbra om dom får gå ute så mkt som möjligt om det är lite tåligare lurvigare hästar.

Men min häst är ett tunnpälsat halvblod i träning, ganska lurvig för o va halvblod iof, men jag ska klippa henne så snart csn stödet kommer igen:p de är helknäppa o betalar dubbelt i januari o inget i december.

Men ändå ingen häst jag vill ska stå ute så mkt som 16 timmar.

10-12 timmar tkr jag är lagom att vara ute när det är torrt, spöregnar det eller är snöstorm vill jag ha henne inne längre och det är ändå rätt mkt jämfört med många andra tävlingshästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar