Vad rekommenderar ni för foder?

SandraM

Trådstartare
Jag har en innekatt som har tendens till att bli en aningen rund om magen. En kastrerad hankatt på 2 år, han är inte speciellt aktiv utan ligger mest och latar sig!

Jag har gett han Royal Canin Light innan, funkar rätt bra. Men tänkte om det finns något som ni rekommenderar, som ni tycker är bättre?

Han tappar en hel del päls och det känns som om ett foderbyte kanske kan göra det bättre!

Kom gärna med förslag! :)
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Blötmat!
Blötmat från mataffären är alldeles utmärkt. Mjau i tetra och burk. Mjau har en premiumvariant som går att köpa i djuraffärer som heter Bozita. Den brukar vara mycket uppskattad.
Många katter blir mer lagom i hullet om de äter blötmat samt att deras njurar i långa loppet mår mycket bättre.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Kan säga att han inte gillar blötmat något vidare, han äter lite grann bara sen går han iväg och det får ligga och bli dåligt!
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Blötmat är nog svårslaget när det gäller viktminskning på katt. Så länge de äter litegrann så kan man vara ganska hård och inte erbjuda något annat, till slut brukar de flesta ge sig. Mina var inte heller några fan av blötfoder men efter bara några dagar med snålätande var det som att de aldrig ätit annat.

Jag har använt mig av Bozita som tidigare nämnts. Hade innan det testat dietfoder från Hills med rätt dåligt resultat (hungrig katt som inte tappade nämnvärt i vikt). Med Bozita kan tjockisen äta sig mätt men ändå minska i omfång.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Har samma erfarenhet med mina.

Du kan underlätta övergången genom att krossa lite torrisar och strö över blötmaten. Blötmaten kan utan att blir dålig stå framme under åtskilliga timmar förutom under den varmaste tiden och om det finns flugor som lägger ägg i maten. Det brukar synas väldigt tydligt.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Säger som de andra, blötmat! :) Vi har två tjockisar här hemma som också är/har varit torrfodernarkomaner, inget annat dög! Nu håller vi som bäst på att fasa in dem på blötmat. De får fortfarande torrfoder på kvällen eftersom vi inte vill att de ska tappa i vikt för snabbt (en katt bör inte tappa mer än 2 % av sin kroppsvikt i veckan). Dock är planen att vi snart ska ta bort det torrfodret också men vi tar övergången långsamt. Som blötmat äter de mest Mjau (bitar i sås är klart populärast). Bozita är också ett bra märke. Överlag är dock all blötmat bättre än allt torrfoder, näringsmässigt.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Vi har tre tjockisar här hemma, de har tidigare gått på lightfoder och veterinärsfoder eftersom de har lite problem med urinkristaller. Personligen tycker jag att alla dessa specialfoder gjort dem 1. större, 2. fälliga och mjälliga 3. Hungriga och gnälliga.
Nu har vi beställt Applaws från hemfoder.se och de får mjau burkmat, de brukar vara kräsna men de verkar gilla den. Som tidigare skrivet, häll lite torrfoder på blötmaten, så har jag lurat min torrfodersälskare att käka blött.
Lycka till!
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Vi har tre tjockisar här hemma, de har tidigare gått på lightfoder och veterinärsfoder eftersom de har lite problem med urinkristaller. Personligen tycker jag att alla dessa specialfoder gjort dem 1. större, 2. fälliga och mjälliga 3. Hungriga och gnälliga.
Nu har vi beställt Applaws från hemfoder.se och de får mjau burkmat, de brukar vara kräsna men de verkar gilla den. Som tidigare skrivet, häll lite torrfoder på blötmaten, så har jag lurat min torrfodersälskare att käka blött.
Lycka till!

Ja även om vi människor inte har samma matsmältningssystem som en katt så är lightprodukter ett otyg för båda!

Min katt gillar inte heller blötmat men det ska han ha. Så lite torrisar som möjligt för de innehåller ju bara en massa spannmål. När såg du ett lejon vara ute och äta av savannens gräs??? De vill ha kött. :)
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Aktivera din katt! En innekatt får man anstränga sig med och är han bara två så ska han verkligen inte bara ligga och ha tråkigt.

Min katt är elva, blev ensamkatt förra året och när han inte längre har brorsan att rusa omkring med lägger han på sig. Jag har sett över foderstaten OCH köpt nya leksaker som jag får igång honom med.

Du behöver leka med honom varje dag. Att en så ung katt bara ligger och vilar låter som ett väldigt trist liv.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Det enda som är premium med Bozita är väl priset;)?

När jag jämförde innehållsförteckningen på Mjau och Bozita var det en enda liten ingrediens som skilde, om jag kommer ihåg rätt.

Edit: letade upp vad jag skrev när jag jämfört: Jag jämförde nu, en Bozita bitar i sås med en Mjau bitar i sås och innehållet var identiskt, utom på två punkter: Bozita innehöll lite zinkoxid samt något som heter makrogard, en betaglukan (?) som påstås stärka kattens immunförsvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Aha, då var det bara i min zoobutik vs Ica som Bozita var dyrare.

Men på vilket sätt menar du att Bozita är premium?

Doggy är experter på att göra minimala förändringar av Mjau och presentera det som något nytt. När tetrorna kom var vissa innehållsförteckningar exakt samma som deras burkmat men kraftigt dyrare (nästan dubbla priset i min affär). Samtidigt tog de bort alla burksmakerna utom tre.

På Bozita har jag för mig att det även var tysk text. Så jag undrar om det helt enkelt inte är Mjau för den tyska marknaden.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Ja det kommer jag ju ihåg. Det kan också vara lite tyskanpassning - och de kommer kanske med älg snart:D
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Det vore kul för mina kissar absolut älskar älg över allt annat i hela världen. Förutom kanske kalkon :o
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Det är ingen jättestor skillnad mellan Mjau och Bozita.

Jag jämförde nu smaken med anka;

Bozita:
Kyckling, anka (7,2% i biten), gris, nöt, kalciumkarbonat, jäst (ß -1,3/1,6-glukaner 0,01%).

Mjau:
Kött och köttbiprodukter (anka 4% i biten), mineraler

Bozita har en mer specificerad sammansättning.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Märkligt. Då är det olika på olika förpackningar. När jag jämförde var det alltså identiskt så när som på Bozita innehöll lite zinkoxid samt något som heter makrogard, en betaglukan (?) som påstås stärka kattens immunförsvar.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Ja det kommer jag ju ihåg. Det kan också vara lite tyskanpassning - och de kommer kanske med älg snart:D

Det finns redan. Gillas hos mina katter.

Skillnaden mellan Bozita och MJAU är väl egentligen att Bozita inte innehåller köttbiprodukter. Innehållet tilltalar alltså människor lite bättre och vi kan antagligen utgå ifrån att proteinet är av lite högre kvalité (i köttbiprodukter kan proteinet ha låg smältbarhet beroende på vad man använder för några). Sedan marknadsförs Bozita internationellt till fackhandeln istället för till daglivaruhandeln. Gissningsvis är det en av orsakerna till varför köttbiprodukterna togs bort då sådant inte har så gott anseende varken i svensk fackhandel och antagligen än mindre utomlands.
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Tack, bra svar!

Ja, köttbiprodukter låter ju illa i våra öron, men det låter inte spiksäkert att proteinet faktiskt är bättre i kött...

Jag undrar vilka sorter jag jämförde, jag vill ha det till att innehållsförteckningarna inte skilde sig åt när det gällde köttet:confused:
 
Sv: Vad rekommenderar ni för foder?

Ingen aning om det var en svensk burk. Annars vet jag att MJAU iaf i Ungern också heter Bozita så jämför man Bozita i en ungersk mataffär med MJAU i Sverige är det samma sak...
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 406
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp