Vad räknas som fasta inventarier - vad får man ta med vid flytt?

Sv: Vad räknas som fasta inventarier - vad får man ta med vid flytt?

Vet egentligen inte något om gällande regler utan spånar bara lite.

Saknas det inte info om vem som stått för jobbet t ex med att sätta upp och underhålla staket? Har inte den som hyr ut stallplatser rätt till ersättning för arbete, eller ska denne förutom att sköta jobbet betala 100 kr/månad för det?

Vänd på det, vad hade de uppstallade haft rätt att ta med om de bytt stallplats?

När det gäller staketet är jag böjd att hålla med om att det ersätter ett tidigare staket. Har man betalat för underhåll av bl a staket måste man rimligtvis kunna förutsätta att det finns ett staket, plankor i boxväggar som bytts ut ska vara kvar etc. Men normalt är man väl både rättighet och skyldighet att återställa efter sig och det är väl inte hyresgästens problem att man kommer att fortsätta hyra ut stallplatser och alltså vill ha kvar sadelhängare?

Nu har iofs vi själva inhandlat alla sakerna, men de som har stått i stallet har betalat 100 kr extra per månad för underhåll av stängsel, gemensamma utrymmen, inköp av nytt istället för det som gått sönder etc. Eftersom stallet har drivits som kollektiv har däremot alla fått vara med och hjälpa till när saker behöver fixas.
Man har hjälpts åt med arbetet och räknat stallet som kollektiv .

Mia

Senast ändrad:

Det beror ju på vad som står i kontraktet, och vad som fanns i och runt stallet vid uthyrningen, som en jämförelse kan jag nämna vårt stall. Skulle dessa avvecklas så kommer det ena stallet att monteras ner i sin helhet och inget kommer att finnas kvar utom tak, väggar och golv. Det andra stallet kommer att delvis monteras ner, det enda som blir kvar är boxarna. Det är vad vi hyr kort och gott och inget annat, även hagarna kommer att monteras ner helt och hållet.

Vad lagen säger är jag osäker på, men annars beror det väl mest på hur kollektivt stallet varit. Har det varit ett rent kollektiv och ni mest administrerat inkomster och utgifter samt givit förskott för investeringar så anser jag att prylarna är kollektivets, dvs de som står kvars ägodelar eller om kollektivet splittras upp helt att ni delar på dem, eller kanske att man delar på dem efter insats.

Har ni hyrt stallet, skött en del av det löpande och tagit ett större ansvar, tagit in stallhyror/boxhyra och sedan betalt ägaren och det egentligen inte varit ett kollektiv utan mest bara kollektiva pass och att en del av hyran gått till underhåll så är det mesta av inventarierna och de lösa föremålen era i mina ögon. Staketet bör ni ändå lämna som ersättning för det gamla.

Viste övriga om att ni inte betalade för er del av underhållskostnaderna?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 967
Senast: spinxx
·
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka