Vad räknas som fasta inventarier - vad får man ta med vid flytt?

Mariona

Trådstartare
Vi ska eventuellt flytta och har en fundering av vad vi får ta med oss eller inte, dvs vad räknas som "fasta inventarier" eller liknande? Vi har hyrt ett stall, men ska nu byta till ett annat. I det tidigare stallet har vi fixat och betalt en stor del av stängsel (både grindar, stolpar och tråd), skaffat grepar, skottkärror, inredning i sadelkammare, vattentunnor, tvättmaskin, kylskåp, skaffat elaggregat, Thermobar etc. Allt löst (grepar, skottkärra, vattentunnor, foder och liknande) får man väl ta med sig, men hur är det med elaggregat, stängsel och inredning i sadelkammare? Och tvättmaskinen (den är GULD värd!)! Räknas det som inventarier som hör till stallet oavsett vem som har köpt dem?
Nu har iofs vi själva inhandlat alla sakerna, men de som har stått i stallet har betalat 100 kr extra per månad för underhåll av stängsel, gemensamma utrymmen, inköp av nytt istället för det som gått sönder etc. Eftersom stallet har drivits som kollektiv har däremot alla fått vara med och hjälpa till när saker behöver fixas.
Ska de som eventuellt väljer inte vill flytta med till det nya stället utan väljer att står kvar i stallet betala för vad sakerna kostat?
De som äger gården hyr bara ut stallet till oss, och vi hyr i vår tur ut det till andra.

Har för mig att det finns något i hyreslagen om vad som anses höra till själva stallet oavsettvem som betalat/köpt grejorna, och att det har funnits en tråd tidigare, men kan inte hitta den?
Någon klok person därute som kan hjälpa till?

Sv: Vad räknas som fasta inventarier - vad får man ta med vid flytt?

Jag har lärt mig att man får ta med det som inte sitter fast. Alltså ska tvättmaskinen stanna liksom sadelhängare medan du kan ta med kärror och sånt.

Är det ett hyresavtal (alltså inte arrende) så får du ta med det som inte är fastskruvat. Dit räknas även stängsel och tvättmaskin, tyvärr.

Vad har ni skrivit i avtalet?

Jag skulle aldrig lämna tvättmaskin, elagregat, inredning i sadelkammaren om det varit jag själv som bekostat det, dock så måste man ställa/göra i ordning så som det såg ut innan. Tar ni ner det INNAN ni flyttar tror jag inte de kan säga något. Alternativ att er hyresvärd betalar er för det ni lagt ned på dessa saker. Hade varit en annan sak om det varit ni som ägt gården och skulle sälja den och visat gården för spekulanter med tvättmaskin å inredningen i sadelkammaren, då är det fast egendom om man inte tydligt markerar ut/säger till i objektbeskrivningen exempelvis att dessa saker ej följer med ett köp.

nej så är det inte riktigt: "föremål som nyttjanderättshavare (exempelvis hyresgäst) eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand" 2:4 Jordbalken så länge de hyr och är nyttjanderättshavare på stallet har det inte gjort det.

men nu är det rätt troligt fråga om lokalhyra då det hyr stallet, och där kan man nog avtala om annat, så jag skulle råda dig till att läsa vad som står i ditt avtal. Har ni inget avtal, eller står det inget om detta så kan du ta bort de saker du gjort innan du flyttar om du återställer allt till hur det var när ni kom dit.

Ok - jag tänkte kanske lite för fort :).

*KL* Nu har man ju även tagit ut en hyra på 100 kr mån per hyresgäst och använt detta till slitaget och köpt nya saker för dessa pengar och då kan det väll knappast tillhöra den som hyr ut stallet ?

Konstig situation .

Mia

Jo, vi inblandade har ju litet olika åsikter i frågan, det var därför jag bad om hjälp på Buke...

Min tanke var att stängsel, fastskruvad inredning i stall och sadelkammare (sadelhängare, krubbor odyl) räknades som fast inredning och inte fick tas med, medan tvättmaskin, grepar, elaggregat, skåp, vattentunnor etc räknades som lös inredning, och att man därmed får ta med dem vid flytt. Men vi är som sagt litet oense om det...

De som hyrt platser har betalat 100:- per månad för underhåll av fast inredning, medan de hästar som ägs av oss som hyr stallet och i sin tur hyr ut platser inte har betalat hundralappen per häst.
Min tanke var då att de pengar som betalats in av de som hyrt platser ska ha täckt upp för kostnaderna för att fixa till stägsel (det fanns en del taggtråd när vi flyttade dit,och det var ju bara ett måste att byta ut direkt!), inreda sadelkammare, skaffa utrustning mm.
Om man räknar ihop dessa hundralappar under de år vi varit där fattas det ca 7.000:- gentemot vad vi lagt ut, men då har ju våra hästar inte bidragit med någon hundralapp per månad. Om även de ska ha bidragit med denna så har alla kostnader täckts in.

Min tanke är att även våra hästar borde ha räknats som om de betalat en hundralapp, eftersom de också slitit på stängsel etc, och att vikan ta med lös utrustning när vi flttar, men lämna "fast" trstning utan kostnad för de som blr kvar. Andra tycker däremot att våra hästar inte ska räknas med, dvs inte ska betala 100:- per månad, samt att vid ev flytt ska de som ev står kvar betala kostnaden för inventarier som inte täckts upp av de tidigare inbetalade pengarna.

Vem har rätt? Någon juridiskt kunnig som vet vad som gäller? Behöver få litet hjälp med påtryckningsmedel, och då inte enbart moraliskt/etiskt...

Okey då förstår jag . men med tanke på tvättmaskinen så hyr man en lägenhet och jag intallerar den så är ju fortfarande maskinen min när jag flyttar trots att den är fast installerad och den tar jag med mig vid flytt och det skulle ingen diskutera ?

El stängsel appareten känns så kluven ?

Och det andra låter ju logisk med det inhyrningarna har betalat och stängsel och kubbor står kvar .

Men som sagt stängselmojängen o denna räknas som fast instalation ? Stick propp och 2 hål i väggen med skruv ?

Lycka till Mia

Någon juridiskt kunnig som vet vad som gäller? Behöver få litet hjälp med påtryckningsmedel, och då inte enbart moraliskt/etiskt...
Jag anser mig vara juridisk kunnig och jag håller med sassa27.

Jordabalken 2:4 gäller för all typ av hyra eller arrende så du ska ta med dig allting du köpt till stallet, inkl aggregaten. Däremot ska du ju inte ta bort sådant som egentligen ska tillhöra byggnaden, såsom kontakter. Sådant som du lagat eller satt dit som tillhör byggnaden stannar kvar. Men all inredning till sadelkammaren, men även i boxarna ska du ta med och givetvis tvättmaskinen också.

OK!
Men vart räknas stängsel? Hör det till byggnaden eller till det man får ta med sig? Det fanns ju stängsel där när vi flyttade in, men det har vi ju bytt ut... Ska man säga så att vi får ta med oss våra stängseldelar om vi sätter tillbaka den gamla taggtråden etc, men om vi inte sätter tllbaka den så ska det nya lämnas?

Det är ffa stängslet det diskuteras om... OBS hyresvärden lägger sig inte i, eftersom de inte använder stallet själva utan bara hyr ut det, utan diskussionen är mellan oss som hyr hela stallet och de som hyr platser av oss. Jag kan ju förstå deras resonemang att våra hästar också ska ha betalt en hundralapp per månad och inte stått gratis... och att de då alltså inte vill betala extra för att få ha stängslet kvar. All annan inredning är alla överens om.

Även om jag inte är juridisk kunnig så ser man iallafall objektivt på saken ....

Om du själv inte har betalat till stängslet med en hundralapp per månad och man har iof bytt delar varefter som denna 100 lapp gått till så är jhu inte hela stängslet ditt ??
Och du betalade iof i inköp en gång i tiden men du har själv sen dess inte betalat ett öre till stängslet och du ska väll också betala för stängslet och torde ju dra av 100 kr för varje häst/månad som ni själva har och som de andra betalat ?

Hur många hästar har ni haft själva i verksamheten ?? och hur många har du tagit in 100 lappen i per månad ?

Mia

Fast hyr man någonting har man ingen äganderätt. De har ju inte lagt på 100:- i avbetalning på staketet.

OK!
Men vart räknas stängsel? Hör det till byggnaden eller till det man får ta med sig? Det fanns ju stängsel där när vi flyttade in, men det har vi ju bytt ut... Ska man säga så att vi får ta med oss våra stängseldelar om vi sätter tillbaka den gamla taggtråden etc, men om vi inte sätter tllbaka den så ska det nya lämnas?
Juridiskt hade jag sagt att ni skulle återställa fastigheten såsom ni hyrde den (förutom saker som är hälsovådliga, tex lagade elkontakter etc).

Alltså ska gamla taggtråden upp igen.

Men, ska man se på det ur en mänsklig synpunkt så hade jag kanske inte orkat bry mig om staketet om det inte handlar om dyra a-staket eller liknande. Men är det vanliga trästolp och eltråd hade jag lämnat kvar det.

Men har man det kärvt med pengar hade jag absolut kunnat tänka mig att sälja staketet till de som hyr stallplats av er.

Fast hyr man någonting har man ingen äganderätt. De har ju inte lagt på 100:- i avbetalning på staketet.

Dom som hyr har lagt 100 kr/månad /häst för underhåll av staketet . den som hyr ut har inte själv betalat ett öre i underhåll av staketet ?

Frågan är varför TS gjort upp en så konstig plan om man dessutom sen hyr ut stallplatser ?

Mia

Om du själv inte har betalat till stängslet med en hundralapp per månad och man har iof bytt delar varefter som denna 100 lapp gått till så är jhu inte hela stängslet ditt ??
Och du betalade iof i inköp en gång i tiden men du har själv sen dess inte betalat ett öre till stängslet och du ska väll också betala för stängslet och torde ju dra av 100 kr för varje häst/månad som ni själva har och som de andra betalat ?

Jag håller med med om att det är himla konstigt och rörigt...det var inte mitt upplägg och idé från början tyvärr då jag blev inplockad efter en tid, annars hade jag definitivt gjort det annorlunda...OCH sett till att det fanns skriftliga kontrakt, för det finns det ju naturligtvis inte (varför är det alltid så inom hästvärlden - allt blir SÅ mycket enklare om man vet vad som gäller!).

Min tanke var att gå på linjen som du skrivit ovan, men jag får liksom inte med mig alla övriga inblandade (tycker ju att om det betalats in pengar för undehåll etc så ska ju inte de pengar som inte går åt till underhåll utan blir över räknas som mina pengar utan som avbetalning på staketet)... Så jagville mest försöka höra hur alla andra skulle gjort, vilka argyment som finns för och emot olika sätt att göra samt ffa om det finns ngra lagregler som är tillämpbara - är hemskt dålig på lagar själv tyvärr:crazy:

Skulle gärna vilja ha svar på frågan hur många hästar har ni själva haft eller som ingått i verksamheten som ni inte betalat dessa 100 kr /häst månad ?

Och hur lång tid har betalningarna gjorts ?

Mia ;)

Vi har stått där i tre år och det gäller fyra hästar (varav en är min). I stallet för övrigt är det sju hästar till.
Blev du klokare ? ;)

de hästar som ägs av oss som hyr stallet och i sin tur hyr ut platser inte har betalat hundralappen per häst.
Min tanke var då att de pengar som betalats in av de som hyrt platser ska ha täckt upp för kostnaderna för att fixa till stägsel (det fanns en del taggtråd när vi flyttade dit,och det var ju bara ett måste att byta ut direkt!), inreda sadelkammare, skaffa utrustning mm.
Om man räknar ihop dessa hundralappar under de år vi varit där fattas det ca 7.000:- gentemot vad vi lagt ut, men då har ju våra hästar inte bidragit med någon hundralapp per månad. Om även de ska ha bidragit med denna så har alla kostnader täckts in.

Om denna hundra lapp har täckt in att köpa utrustning ,inköp av staket inreda sadelkammare osv så har ju alla som betalat denna 100 lapp någon ägodel i alla sakerna om det är dit pengarna har gått .

Och har du och de som du tillsammans hyr ut med dvs 4 stycken hästar som inte betalat 1 hundralapp per häst och månad i 3 år dvs totalt 14400 kr -7000kr som ni skall ha gått i underskott med enligt dig .

Så blir ju detta ett överskott istället på 7400 kr ??

Dessutom efter detta så har ni ju tagit en hyra per häst och även i den så torde ju det ingå ett visst slitage där man normalt faktiskt räknar in i stallhyra .

Frågan är åter om du verkligen får ta med er något överhuvudtaget rättsligt .... Det handlar ju inte o att du/ni har stått och hyrt ut stallplatser för utöver detta har ni tagit betalt för inköp och slitage av inredning ,tvättaskinen ,lösa redskap osv Om jag nu fattat saken rätt ?

Nej du skulle jag varit ni skulle jag överhuvudtaget inte diskuterat staketet om de andra är så snälla och går med på att ni får ta med er allt annat ....

Vad säger ni juridiska nu ??
Det handlar ju inte om att man själv köpt in saker och sen hyr ut stallplatser och frågan är ju då om denna jordbalk som ni hänvisar till är giltig i detta fall när alla i stallet betalat till alla sakerna utan de som själva hyr ut ?

Det hade varit skillnad o man från början enbart hade tagit ut en stallhyra vilket saker och slitage ingått ,nu är det ju inte så i detta fallet .

Mia

Spontant skulle jag vilja säga att staketet ersätter det ni tagit bort, och kan inte tas med med annat än att ni sätter tillbaka det gamla. Som jämförelse kan säga att vi drog upp elstaket när vi flyttade från stallet, och för allt material till tre riktigt rejäla beteshagar fick vi strax under 1000 kr. Mycket jobb för lite pengar, hade vi inte tvingats ta upp det för att allt skulle plöjas upp hade vi lätt lämnat det på stället.

Har ni tagit ut pengar (som en underhållsfond) har ju alla varit med och betalt på grejorna. Vilket nog gör det svårt att ta med även lösöre faktiskt, beroende på hur mycket som är ersatt. Säg att alla underhållspengar gått till staktet - lämna staketet och saken är biff. Men om det är mycket småinköp som bekostats av det gemensamma skulle jag tro att det är svårt att ta med. Även om det varit era grejor ursprungligen måste ni ju ha räknat med en viss livslängd, och sedan hade ni själva fått köpa nya. Nu har ni gemensamt köpt nytt istället, och alla som är med och betalar är delägare.

Fundera på om inte det vettigaste är att få loss större inventarier och lämna resten, och se till att ha en kalkyl att presentera om det blir diskussioner.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 967
Senast: spinxx
·
Relationer Det har skurit sig så enormt mellan mig och min sambos mamma att jag inte vill vara här mer. Jag vill inte vara där jag bor, jag vill...
2
Svar
27
· Visningar
4 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka