Vad räcker 1,5 hektar till?

Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Är intresserad av ett hus där det ingår 1,5 hektar mark och så även ett mindre stall. Frågan är då vad 1,5 hektar egentligen räcker till? Det är vad jag förstår rätt blandad mark med delvis skog. Nuvarande ägare har häst där.

Eftersom det inte är aktuellt att ha en häst ensam så är då frågan skulle marken räcka till låt säga 2 d-ponnyer?

Jag är inte så insatt i ämnet men känner spontant att det är rätt snålt med mark, eller är jag helt ute och cyklar? ;)

Jag skulle säga att ytan gott räcker till de hästar du tänker ha. Enligt lag ska alla hästar få röra sig fritt i naturliga gångarter dagligen på en yta av minst 10 x 30 m räknat på stor häst, med bra underlag så att de kan galoppera där. När det kommer till bete så beror det helt på markens beskaffenhet och hur den sköts, kanske stödfodring behövs.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Min vinterhage är knappt 1 Hektar till 2 hästar.. det fungerar alldeles utmärkt! De har både plan "gräs"yta och berg med lite skog och de verkar trivas! Sommarbete har jag 8 Hektar som jag lånar av grannen.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Jag köpte en mindre gård för knappt ett år sen. 1,8 hektar och då är det boningshus, lada, större förrådshus och magasin.
Där har jag två hästar, en på 1.60 och en på 1.70. Betet räcker inte riktigt hela sommaren utan att jag stödfodrar men det är inget större problem då jag låter hästarna sova inne nattetid året runt. Den ena klarar inte av att vila utomhus (har ligghall men det hjälper inte) och den andra är gammal så de behöver komma in för vila båda två.

På den här ytan har jag 3 hagar, en är väldigt liten så den betas upp på 3-4 dagar men de andra två är rätt rejäla. Med lite smart planering plus att jag mot slutet av förra sommaren lät hästarna beta av tomten (orkade inte klippa längre ;) ) gick det jättebra!
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

KL

I minsta laget tycker jag, men klart det går. Du får nog kanske vara beredd att grusa upp vinterhage och spara resten så det finns lite gräs under sommaren också. Jag tycker om att ha stora områden och skulle inte köpt 1,5 ha som hästgård, men du kanske bor i ett områden där större gårdar är svåra att hitta/jättedyra?

Men allt beror på hur marken ser ut, dvs hur mkt som faktisk är lämpligt som betesmark! Tycker du skall åka och titta på fastigheten. :)
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Jag har sammanlagt 1,5-2 hektar till mina två hästar (liten häst på 152cm och maxad b-ponny).

Det räcker till mindre vinterhage och "torftigt" bete.. Alltså de plockar av gräset samtidigt som det kommer upp, för min del spelar det ingen roll då ena har haft fång flera gånger så stödfodring är något jag räknar med ialla fall.

Nu hoppas jag på att få låna ytterligare 1-1,5 hektar av en granne för att kunna göra en mycket större vinterhage..:laugh:

Det gäller att ha bra mark när man inte har större, det blir söndertrampat vansinnigt lätt..

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Om du ska ha två stora hästar i samma hage året runt och inte vill behöva stödfodra på sommaren skulle jag säga att hagen behöver vara åtminstonde 4 hektar. Man får ha i åtanke att hästarna vintertid trampar upp en hel del och där växer det naturligt då sämre jämfört med ytor som inte blivit upptrampade, därför får man kompensera genom att öka ytan.

Sen beror det också på vilken typ av mark det är. Är det till största delen skog kan man behöva öka ytan ännu mer för att de ska klara sig utan stödfoder. Är det mark där det växer ordentligt även om det trampas upp lite under vinter och man inte har allt för svårfödda hästar kan man även klara sig med mindre än 4 hektar.

4 hektar till två hästar?? Här där jag bor är det svårt att hitta gårdar med mkt mark... Så 2,4 hektar ca räcker inte alls ?

Våra hästars vinterhage idag skulle jag tippa är ca 4000 kvm eller ngt. Räcker bra till två hästar . Sommarhagen idag skulle jag gissa är ca 2 hektar. Där gick tre hästar dygnet runt maj-oktober utan stödfodring. Då är det "magert" bete (ängsvall) och lite skogsmark i ena änden.

Har en gård på span med 2,4 ha och grubblar om det räcker till två hästar.. Vill ha separat vinter och sommarhage. :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

JA det räcker med 2,4 ha!
Det enda som händer om det är för lite är att du får stödfodra lite mer.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

JA det räcker med 2,4 ha!
Det enda som händer om det är för lite är att du får stödfodra lite mer.

stödfodra gör mig inget, brukar vi få göra nu också framåt augusti/september. nu blev det dock inte något med just den här gården men då är inte 2,4/2,5 ha alldeles för lite i alla fall :bump: :bump:
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

stödfodra gör mig inget, brukar vi få göra nu också framåt augusti/september. nu blev det dock inte något med just den här gården men då är inte 2,4/2,5 ha alldeles för lite i alla fall :bump: :bump:
I min vinterhage på knappt 2 ha har det den här vintern gått 11 individer, varav lite unghästar och shettisar blandat med halvblod o större ponnyer.
Det är rätt mycket bajshögar (som granne med gräsharv ska få åtgärda innan gräset börjar växa ordentligt) men utrymme är det gott om...
Nu har vi förvisso väldigt bäriga marker här, det blir ALDRIG lerigt. Med sämre mark (mer lera) kan man nog inte ha riktigt lika hård belastning på marken.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Om jag förstår rätt så mockar du inte bajshögarna?
Vad görs med gräsharven?

Dumfrågor från en inte insatt storstadsbo....
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Nej, jag mockar inte några bajshögar. Det är inte realistiskt att mocka 4 ha vinterhagar efter 14 individer...
Jag har tidigare sambetat med får, men har tyvärr inga får kvar nu.

Gräsharven sprider ut högarna så att de torkar (parasitlarverna dör, åtminstone vid torrare väderlek) och kanske blir det lite mer jämnt gödslat också.

resizer.php
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Kör likadant . Nogsam spridning och trimning av bete i både vinter och sommarhagar i rätt tid på höst och vår . Vi har haft noll parasit tryck i 12 års tid i 8 vinterhagar och fem stora sommarhagar . Givetvis i kombo med en träckprov och avmasknings rutin .
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Och Mackan, tack !

Eftersom min går på lösdrift hos väldigt driftiga och i grund bönder, varjefall ena så kanske jag slipper mocka.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Då ska jag svara !
Jag har mina hästar på en anläggning utanför Stockholm och mina två hästar går i en vinterhage på ca 30*60 meter, jag har stegat så det är på ett ungefär. Den är kuperad och det finns flera träd i den så de får skugga på soliga dagar. De står oftast på samma ställe. Det finns ett skithörn och ett sol-hörn.

Runt där jag bor så har de flesta betydligt mindre hagar än så, särskilt om man räknar per häst. Grannen har 22 hästar på 1.5 hektar.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Låter ju helt galet med 22 hästar på 1,5 hektar :o
Uppfödaren i grannbyn här hade tidigare (innan de drog ner på avelsbiten och sålde ut ett gäng) över 20 hästar i en vinterhage stor som ett medelstort ridhus ungefär... Stora sommarhagar, men vinterhagen är 100% på vinterhalvåret - även nu när hästantalet är typ halverat

Nu är detta extremfall, men jag blir mest bara trött när jag hör om extremerna åt andra hållet också. Har man för få hästar i en beteshage så växer gräset ifrån dem - de hinner inte beta ner det och det som är förvuxet vill de inte ha.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 314
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp