Vad räcker 1,5 hektar till?

Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

1 ha är tämligen exakt två fotbollsplaner, så till hälften någorlunda rätt uppskattning. ;)

nja 1 ha är en kvadrat med 100x100 m eller säger man 100+100m?, jaja varje sida är 100 m och en fotbollsplan är typ 90x120 m eller om man säger 90+120 m.

Så det jämnar ut sig.:p
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Ska det bara vara vinterhage så tycker jag det funkar med den ytan.

Sen som kommentar till några andra, samma hage hela året funkar oftast inte så bra tycker jag, för de trampar sönder för mycket så det blir för lite bete till sommaren.
Vi delar av hagarna, och låter sommarhagen växa upp innan vi släpper dem där. Vinterhagen är liksom en avgränsad del av den stora hagen, och så på våren flyttar vi staketen någon meter i taget så de sakta får vänja sig vid gräs. Och sen till sist tar vi bort staketet som delar upp vinterhagen.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

I somras stod min häst (maxad D-ponny, väldigt lättfödd) samt stallägarens shettis på extremt magert bete (vinterhagen..) som var på 1 hk, av den anledningen att shettisen haft fångkänningar tidigare år och min är som sagt lättfödd.

Dom växlade mellan några andra hagar men större delen av tiden stod dem där, utan stödfodring och var superfina hullmässigt!

Och då är dina beteshagar, dvs mkt mer gräs, så tror absolut det funkar! :)
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

KL KL KL

Längtar verkligen efter den dag då ALLA hästar får leva i hagar som är minst 1 hektar till ytan.

Helt ärligt talat, hur ofta stöter ni på "hästställen" där det finns ca ett hektar PER häst?! :confused:

Jag har under mina 15 år som hästägare fått slita som ett j-vla djur vid varje flytt för att hitta någon plats med tillräckligt stora hagar.

Jag har alltid ägt två-tre hästar och 1,5 hektar gör mig ganska nöjd (helt platt "ängsmark" duger inte, lite träd och kuperat tack), förutsatt att man är beredd att leta mer bete samt lägga ner någon timme per dag på att MOCKA hagen -året runt!

Trots att jag bor i dalarna och det inte är någon direkt brist på mark, :angel:, så ligger det VÄLDIGT långt från verkligheten att alla hästar strövar runt i hagar som är flera hektar stora.

Ni som upplever att det visst är flera hektar per häst som gäller får gärna upplysa mig om var ni bor så man vet var man ska flytta ;)
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Men... hur läser folk? När man pratar om 1 hektar per häst så handlar det om hur mkt mark som behövs om det handlar om BETE en sommar.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

och jag skulle nog vilja påstå att behovet av yta inte är så stort som många tror, även utan att ha dem i små rutor. 1 ha funkar nog alldeles utmärkt till två hästar året runt, om man inte har vädrets makter emot sig så att gräset torkar bort på sommaren. Hade jag 1 ha att leka med (jag vet att det står 1,5 i trådstarten, men om man räknar bort lite för trädgård) så hade jag gjort ca 2/3 av det till vinterhage och resten hade fått vara sommarhage.
Jag har själv relativt rymliga hagar men jag har också fler hästar än "1 häst/hektar" och jag brukar ändå inte ha problem med att betet ska räcka till dem - fortfarande förutsatt att det inte torkar bort, vilket det gjort några somrar. I somras hade jag två halvblod, ett fullblod och två NF-ponnyer gående i ena vinterhagen, som är knappt 2ha. Ingen av dem var särskilt mager.....
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

1,5 hektar räcker som vinterhage till två storhästar. Men något bete som föder dem är det inte tal om, då får man nog ha shettisar eller vääldigt lättfödda ponnyer. Ska man ha två storhästar där även sommartid måste de stödfodras.
jag har ett tunnland bete (5000m2) till två 1m shettisar och jag får klippa gräset flera gånger under betessäsongen, för dom orkar inte äta upp det.
Det är dessutom ogödslat för det mesta, så så stora hagar som du säger är en utopi i sveriges hästland, som vinterhage.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

KL KL KL

Längtar verkligen efter den dag då ALLA hästar får leva i hagar som är minst 1 hektar till ytan.

Helt ärligt talat, hur ofta stöter ni på "hästställen" där det finns ca ett hektar PER häst?! :confused:

Jag har under mina 15 år som hästägare fått slita som ett j-vla djur vid varje flytt för att hitta någon plats med tillräckligt stora hagar.

Jag har alltid ägt två-tre hästar och 1,5 hektar gör mig ganska nöjd (helt platt "ängsmark" duger inte, lite träd och kuperat tack), förutsatt att man är beredd att leta mer bete samt lägga ner någon timme per dag på att MOCKA hagen -året runt!

Trots att jag bor i dalarna och det inte är någon direkt brist på mark, :angel:, så ligger det VÄLDIGT långt från verkligheten att alla hästar strövar runt i hagar som är flera hektar stora.

Ni som upplever att det visst är flera hektar per häst som gäller får gärna upplysa mig om var ni bor så man vet var man ska flytta ;)



Har samma erfarenheter som dig. I verkligheten funkar det med betydligt mindre hagar än dessa stockholmsstad-stora hagar som "alla" här på bukefalos äger ;)
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

*kl*

Ni som har flera hektar vinterhagar, hur mycket använder era hästar av hagarna?

Min pålle står nu i vinterhage som är stor om man jämför med alla andra stall jag sett här i närheten. Han och hagkompisen använder ungefär en tiondel av hagen.. En plätt på 15*15 innanför grinden, sen en stig på ca. 30-40m ned till nästa hages staket och där nere en plätt på ungefär 15*15 den också. Innan det kom massor med snö användes ungefär samma ytor, förutom att min var iväg på små joggingturer ibland ner på motsatt sida av hagen, ca 70-100m bort. Egentligen hade vinterhagen gjort mer nytta om den varit i storlek av en paddock och skottad..

Här uppe finns ju rejält med mark, billigt.. Ser dock ändå inte till några jättehagar vintertid, skulle tro att genomsnittet av hästarna har ungefär 40*40m per häst, med undantag för ridskolorna som har mindre.

Tråkigt nog så är betessäsongen här från ungefär 15 juni till mitten/slutet på augusti.
Egentligen så vet jag inte riktigt var jag ville komma med det här, blev bara nyfiken på det där med hagmåtten.

Undrar varför inackorderingarna med frimärkshagar aldrig svarar i såna här trådar?
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Det borde räcka jättebra till två D-ponnyer :) Se till att lägga några lass stenmjöl vid grindarna bara INNAN lera och regn kommer på hösten och våren. Köp typ 0-16 från ett grustag, kostar inte så mmkt men sätter sig mkt bättre än sånt grus där alla korn är lika stora. Lägg så tjock från början att inga hovar går igenom så blir det ingen lera alls.

Sen brukar man kunna låna lite mark billigt om man sätter upp elstängsel så får hagen vila nån månad över sommaren.

Vi har arrenderat mark till vinterhage, Den är ca 7-8000 kvm, väldigt avlång i en båge runt en skog. Ca 25 m bred och 480 m lång. Låter konstigt med så smal hage men det är verkligen bra eftersom de rör sig mycket och kan gå till olika ändar av hagen och se nåt nytt. Samt stå på den sidan av skogen som har lä/skugga/sol, beroende på vad de vill ha. Sen är det ett grusat område vid grinden.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Vi har 2 st D-ponny på knappt 1,5 hektar.
Gården är 1, 5 totalt och då utnyttjar vi så mkt som går till hage.
För vår del så hittade vi den plats på jorden vi ville ha .. då blir det som det blir liksom.
Då det mestadels är skogsbete så stödfodrar jag sommarhalvåret , vilket vi visste att det skulle behövas när vi köpte , så det kom inte som ngn överraskning , å andra sidan tycker jag det inte är så dumt heller på 2 lättfödda ponnier.
Nu vet jag ju inte hur din tilltänkta gård ligger , men här har vi kontaktat Sveaskog för att köpa till mark eventuellt.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Det fungerar men jag skulle dränera så mycket det går och grusa ingångar osv för att hålla marken så fin som möjligt.

Jag jar ca 4ha på hela gården men just nu är mindre än en ha stängslart pga lite för snabba beslut. Har just nu 4 ponnyer men det kommer vara tre sen.

Mina använder varje millimeter av hagen.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Det där känner jag igen , nu under vintern står stora delar av hagen otrampad.
De har gjort stigar till några bestämda platser , mat och vila platser.
Så nu under vintern är det dessa platser jag mockat och hållt så fräscha som möjligt.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

vi har vinterhagar på 1 hektar, 2 hästar i varje hage. Hur mycket de nyttjar hagen nu när det varit snö, varierar mellan individerna. Unghästarna nyttjar varje milimeter, medans de äldre rör sig mer begränsat, och har lite upptrampade stigar de följer religiöst, samt prioriterar sina fodringsplatser.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Uppskattar att min häst och hennes kompis har en hage som är lika stor som vår tomt dvs 1250 kvm, nu på vintern använder de ca halva hagen och till sommaren finns det lika mycket till som har fått vila under vintern. Känns som lyxigt bra med plats, är dock två isisar som inte kommer gå ute dygnet runt på sommaren
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Det beror ju på hur du vill ha det. Jag hade dock inte tyckt att det var tillräckligt. Ffa inte till två hästar. 2 hektar/häst tycker jag är lagom som vill ha hästarna ute dygnet runt (krävs nog inte så mkt för inackorderade hästar dock). Sen beror det ju på vad det är för mark också. Och vad man har för krav på hagens skick under alla årstider.

Men det kanske är möjligt att arrendera mark i anknytning till gården. Då kanske din mark kan duga för vinterhagar och sen kan du arrendera för betesperioden tex. Då får ju dina marker vila 4-5 månader också.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Håller med dej.

Har 2 hästar och en A-ponny och 2hektar hage (2 hagar på 1 hektar var) gödslas inte och har nästan hälften av hagen till toa där det inte betar och dom har bete långt in på hösten.

Skulle jag gödsla och mocka hagarna så skulle det även gå att ta in en skörd hö i ena hagen och ändå bete så det blir över.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Jag har 4 stycken i en vinterhage på drygt 2 hektar. Det finns spår i snön i hela hagen men främst använder de ett ganska avancerat stigsystem som löper över hela hagen. Mina röjer ganska mycket (2 ston och 2 valacker) så jag är väldigt glad att ha möjlighet att erbjuda de en lite större hage.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Har precis samma erfarenhet.

Hästarna (3 st) har en vinterhage med ligghall, som är 1,5 ha, och de har sitt stigsystem som de följer.

Man ser hur de går sina rundor, men stora delar av hagen är helt orörd.

I synnerhet när snön ligger, så syns det så tydligt hur stigarna går, och hur lite de utnyttjar ytan.

Jag tror mycket väl att man kan klara sig utmärkt med 5000 kvm - 1 hektar som vinterhage för två hästar/ponnyer, men, som någon sade, det bör vara lite kuperat och finnas en del träd.

Under betesperioden, så rör de sig dels överallt i hagarna för att leta mat, men de har också favoritställen dit de söker sig beroende på om de vill ha skugga, slippa insekter eller något annat väder-och-vind relaterat.

Så kan man arrendera mark för bete, så bör det fungera utmärkt.

Apropå olika tillgång till mark: vi har ca 18 hektar bete (tämligen magert) samt 6 hektar vall för att föda hästar och får under sommaren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 314
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp