Vad räcker 1,5 hektar till?

Sockerbit

Trådstartare
Är intresserad av ett hus där det ingår 1,5 hektar mark och så även ett mindre stall. Frågan är då vad 1,5 hektar egentligen räcker till? Det är vad jag förstår rätt blandad mark med delvis skog. Nuvarande ägare har häst där.

Eftersom det inte är aktuellt att ha en häst ensam så är då frågan skulle marken räcka till låt säga 2 d-ponnyer?

Jag är inte så insatt i ämnet men känner spontant att det är rätt snålt med mark, eller är jag helt ute och cyklar? ;)
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Vet inte hur just din annons ser ut men, du får tänka på att om det är 1,5 hektar TOTALT, så får du även räkna bort den ytan där hus, stall, gräsmatta, gårdsplan ev andra byggnader står. Och då blir det inte många kvm kvar till hästarna..
Är det där emot 1,5 hagmark så kan jag nog tänka mig att det räcker till "hemma hagar" till två hästar men inte till bete så att du klarar dig på sommaren.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

1,5 hektar räcker som vinterhage till två storhästar. Men något bete som föder dem är det inte tal om, då får man nog ha shettisar eller vääldigt lättfödda ponnyer. Ska man ha två storhästar där även sommartid måste de stödfodras.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Svarar er båda här. Vi har kontaktat mäklaren för ytterligare uppgifter då det är väldigt luddigt i annonsen (det framkommer inte om tomtens totala storlek är 1,5 eller om det är ren hagmark).

Något bete behöver det inte bli av det då det går att ordna på annat håll. Men frågan är om det räcker att hålla två d-ponnyer på resten av året, och då menar jag inte att hålla dem på vars ett frimärke till hage ;) Alltså går det att ha någon vettig hästhållning på den marken, bortsett från att man eventuellt skickar bort på bete sommartid?
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Det beror ju som sagt på om det är den totala markytan för hela fastigheten (inkl skog och sånt alltså) eller om det är "hagmark". Står det
1,5 ha under tomtyta i annonsen så skulle jag gissa att det är totalt.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Passar på att foga in en fråga här då.. Kan 1ha ren betesmark räcka som sommarbete två månader för 2 alternativt 1,5 häst? Räknar med att man kanske får stödfodra ändå då jag har en mycket svårfödd häst.

Hur mycket mark behövs för vinterhagar? Är sjukt dålig på att räkna och veta hur stort t.ex. 1ha är.. Någon som har en bild på hur stort det ungefär är?
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Passar på att foga in en fråga här då.. Kan 1ha ren betesmark räcka som sommarbete två månader för 2 alternativt 1,5 häst? Räknar med att man kanske får stödfodra ändå då jag har en mycket svårfödd häst.

Hur mycket mark behövs för vinterhagar? Är sjukt dålig på att räkna och veta hur stort t.ex. 1ha är.. Någon som har en bild på hur stort det ungefär är?

jag brukar tänka att 1 ha är som en fotbollsplan, det är inte exakt men någolunda...
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

För bete brukar man beräkna minimum 1 hektar per häst på en sommar .

Kl
1,5 hektar är väl debatt som florerat mkt i skriverier från hästfolk osv i samband med mäklare, lagar osv , då så lite mark knappt borde klassas som "hästgård" .

Sockerbit : med två mindre hästar som inte ska gå där sommartid är det fungerande ja i storlek absolut . Men då har du vara en enda hage och inte några andra möjligheter om de ska gå på större yta och tillsammans osv . Titta på marken noga om ni åker och kollar - är det åkermark riskerar du tex lera till knäna om hästarna är skodda och går där 8 -9 mån av året . Men i sig , utan bete osv så 1,5 h för två mindre hästar blir ju stort nog absolut i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

1,5 hektar räcker som vinterhage till två storhästar. Men något bete som föder dem är det inte tal om, då får man nog ha shettisar eller vääldigt lättfödda ponnyer. Ska man ha två storhästar där även sommartid måste de stödfodras.

hur mycket brukar man räkna att det behövs i mark om man ska ha 2 stora hästar året runt då? :laugh: :bump:
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Jag har fem hästar på samma areal. Fungerar utmärkt. Dock så lånar jag mer mark en bit bort så hästarna kan gå på bete hemmavid. För två ponnyer räcker 1,5 ha långt.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Vad är det för mått på en fotbollsplan? (har inget fotbollsintresse eller kunskap överhuvudtaget). Bara för att få en uppfattning.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Vi har ganska precis 1.5 ha (minus typ 9 kvm eller nåt :p). Avlång med kortsidan mot enskild grusväg (som går rakt igenom samlingen hus i "byn" liksom).

Vi har litet hus, liten trädgård, relativt stort trädgårdsland med utbyggnadsmöjlighet, litet stall, liten väg till mitten av tomten. Mäter man på karta så blir det ganska precis 1 ha till hagar kvar.

Vi har två hagar, den mindre vinterhage och den större sommarhage (inte untyttjad ännu). Det blir väldigt blött här (undrar om alla bönder dränerat skiten hit :D) men vinterhagen höll faktiskt förvånansvärt bra. Men jag gillar det ändå INTE. Det är liksom lerig och upptrampat men inte söndertrampat om du förstår? Inte alls brun lera i hela hagen som man ofta ser utan det är gräs kvar, men lerigare ju närmre stallet man kommer (runt stallet ordentligt grusat och som värst vattenpölar men fast liksom).

Hittills känner jag att marken räcker bättre än jag trott men jag vill inte ha häst såhär resten av livet. Men tillsvidare funkar det bra, har ju dock inte upplevt någon vår ännu!

Har hästarna inne nattetid och fodrar sommartid.

Vi har haft en övervuxen ponny och en liten halvblodsettåring sedan månadsskiftet oktober/november.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

hur mycket brukar man räkna att det behövs i mark om man ska ha 2 stora hästar året runt då? :laugh: :bump:

Om du ska ha två stora hästar i samma hage året runt och inte vill behöva stödfodra på sommaren skulle jag säga att hagen behöver vara åtminstonde 4 hektar. Man får ha i åtanke att hästarna vintertid trampar upp en hel del och där växer det naturligt då sämre jämfört med ytor som inte blivit upptrampade, därför får man kompensera genom att öka ytan.

Sen beror det också på vilken typ av mark det är. Är det till största delen skog kan man behöva öka ytan ännu mer för att de ska klara sig utan stödfoder. Är det mark där det växer ordentligt även om det trampas upp lite under vinter och man inte har allt för svårfödda hästar kan man även klara sig med mindre än 4 hektar.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

Något bete behöver det inte bli av det då det går att ordna på annat håll. Men frågan är om det räcker att hålla två d-ponnyer på resten av året, och då menar jag inte att hålla dem på vars ett frimärke till hage Alltså går det att ha någon vettig hästhållning på den marken, bortsett från att man eventuellt skickar bort på bete sommartid?

Det tycker jag att det borde göra. Räcka alltså =)

Visst önskar man att kunna hålla djuren i stooora vinterhagar som är på en tio, tjugo hektar.
Men hej verklighet, personligen har jag aldrig sett så stora vinterhagar. Största vinterhagen jag sett är min egen, den ligger på 1 hektar.
Däremot här på Buke har jag sett det skrivas flera gånger att folk har X antal hektar till hästarna och att hagar under en hektar är djurplågeri.
Kollar jag sen ut i verkligheten så är de allra flesta hästarnas hagar runt 50-100m*40-60 m. Trist, men ja så ser verkligheten ut för hästarna härikring.

Vi kollar själva på ett hus just nu, där det isf beräknas bli en 0,5 hektar hage (ca 100*50). Visst hade jag önskat mer hagmark, men fördelarna med milslånga ridvägar in på knuten och mina beteshagar med ett par minuters avstånd överväger nackdelarna med liten vinterhage. Beräknar betesperioden till ca 5-6 månader.
Finns även åkermark runtomkring, så har jag tur kanske jag kan köpa loss en bit.
 
Sv: Vad räcker 1,5 hektar till?

När du ändå är igång att fundera så tänk på att det är en väldigt stor vinst i att ha helt skilda sommar/vinterhagar för parasitryckets skull. Eller åtm att kunna hålla hagen de betar mest så parasitfri som möjligt (dvs åtm bara låta dem beta den sommartid och inte gå i den alls resten av året).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 314
Senast: lizan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp