Vad påverkar dom vita blodkropparna?

Grazing

Trådstartare
Någon här som vet vad gör man ifall man har för låga antal vita blodkroppar? Finns det någonting man kan göra som påverkar dom vita blodkropparna så det blir normala värden eller är inte det något man kan påverka utifrån så att säga?
 
Sv: Vad påverkar dom vita blodkropparna?

låga vita brukar hästarna få om dom bär på nåt virus, jag brukar då ge nåt som stärker immunförsvaret , som t ex aloevera juice, sen är det väl bara vila resten
 
Sv: Vad påverkar dom vita blodkropparna?

Det finns läkemedel som höjer antalet vita, men det är i specialfall med cytostatikabehandling och liknande. Är värdena marginellt låga är det oftast ingen ökad infektionsrisk, kroppen svarar upp på en infektion som vanligt, och är de markant låga bör man ju utredas.
Så: läkemedel finns, annars är det inte mycket man kan (ev behöver) göra.

Tilläggas bör ju också att provsvaret visar en ögonblicksbild, värdena kan förändras snabbt upp och ner utan att det har någon större relevans, och 1 av 20 provsvar är rent felaktigt (statistiskt).
 
Senast ändrad:
Sv: Vad påverkar dom vita blodkropparna?

Ska ta nya prover nästa vecka. Alla andra värden var bra förutom ett väldigt förhöjt B12 värde också vilket jag också tycker är konstigt med tanke på att jag äter väldigt lite B12, för det får man genom maten om jag förstod det rätt.

Funderade på vad jag ätit och gjort innan provtagningen förra gången nämligen och jag kommer inte på om jag ätit eller gjort någonting som kunnat påverka värdena på det sättet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 522
Senast: Twihard
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 424
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 954
Senast: malumbub
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp