Vad passar mig? *Rasval*

R8n

Trådstartare
Jag går lite smått i hundköpartankar.

Min mamma har idag en 3-årig blandraskille och jag tycker att han är för "mycket" han blir väldigt lätt understimulerad om han inte får röra på sig rejält och tänka varje dag. Han är av raserna västgöta/papillion/border collie.

Jag själv vill ha en hund som inte mår dåligt av att någon dag i veckan inte får komma ut och avreagera sig ordentligt.
En promenadkompis helt enkelt. Som gärna ligger i soffan och myser kalla vinterkvällar och gärna sover i sängen :p

Får gärna vara lättlärd :)

Funderar lite på en naken variant av chinese crested men vet inte alls hur den rasen är?

De jag träffat är lite reserverade för främlingar och lite "mammiga" av det jag uppfattat det som.

Andra tips?

Sv: Vad passar mig? *Rasval*

Har du några planer på att aktivera hunden utöver promenader? Vill du ställa ut? Spelar storlek någon roll? Pälsvård? Hur vill du att hunden ska vara temperamentsmässigt, utöver att den ska vara lättlärd?
Vilka raser faller dig i smaken rent utseendemässigt?
Lättare att ge tips om du har lite fler kriterier :)

Vet ju inte vilken storlek, hårlag osv du kan tänka dej men jag slår väl ett slag för mina sheltisar igen ;) hehe

Har en sheltihanne här hemma och är barnsligt kär i både ras och hund! Så rekomenderar de till alla jag tror de passar ;)

Superlätta att ha och göra med, följsamma och rolig träningskompis, men även soffpotatis som likaväl tar en mysstund i soffan.
Pälsen är inte mycket jobb med, jag bortstar igenom honom en/två gång er i månaden och klipper runt tassar och öron ibland.

Kort sagt, en liten godsak med humor och energi, men även som håller sig på jorden.

Som alltid ska man ju kontakta uppfödare som avlar på stabila hundar osv.

Min kille: :love:
31737744.jpg

Petit brabancon kanske?
En käck liten hund som iofs gärna blir mammig. ;)

petit_brabancon.jpg

Annars så kolla hundarna i grupp 9, sällskapshundar.

Har du några planer på att aktivera hunden utöver promenader? Lite bus och lek, kanske prova på lite agility och lite lydnad.
Vill du ställa ut? Nej, helt ointresserad.
Spelar storlek någon roll? Den får väl vara max 40 cm då den ska kunna hänga med dit jag åker någon gång/ år
Pälsvård? Korthårig, orkar inte med långa pälsar :p
Hur vill du att hunden ska vara temperamentsmässigt, utöver att den ska vara lättlärd? trevlig, aktiv ute, lugn inne.
Vilka raser faller dig i smaken rent utseendemässigt? Den enda jag faktiskt fallit för är just den nakna chinesen.

Med andra ord en rätt så normal svenssonhund :D

Funderar lite på en naken variant av chinese crested men vet inte alls hur den rasen är?.......................

Pälsvård? Korthårig, orkar inte med långa pälsar :p
Hur vill du att hunden ska vara temperamentsmässigt, utöver att den ska vara lättlärd? trevlig, aktiv ute, lugn inne.

Vilka raser faller dig i smaken rent utseendemässigt? Den enda jag faktiskt fallit för är just den nakna chinesen.

Jag vill råda dig att tänka om kring detta med nakenhund om du inte gillar pälsvård. Man vill gärna lura sig att tro att ingen päls = ingen vård. Men en nakenhund kräver minst lika stor omsorg som en hund med mycket päls. De ska enligt rekommendationer badas en gång i veckan och huden är känslig för både kyla och solsken. Det varierar så klart mellan individer men man ska nog inte räkna med när man köper att det är helt skötselfritt.

Lycka till med din blivande kompis!

Om du är beredd till den vård en nakenhund behöver så varför inte? Om den nu faller dig i smaken och visst passar den in på dina kriterier.
Andra sällskapshundar som kanske skulle passa är Petit brabancon som någon annan föreslog eller även korthårig Chihuahua kanske?
Tror att kanske Norfolk eller Norwich terrier även skulle passa. De jag har träffat på har alla varit "svenssonhundar" och vädligt trevliga och glada hundar utan att bli "för mycket".

Senast ändrad:

Jag va också VÄLDIGT inne på en liten nakenfis förut, kollade tillochmed valp, men efter mycket forskande så kom jag snabbt på andra tankar. De kan ju nästan kräva mer än en med päls! De kan ha problem med porer som ska klämmas, tandlossning är tydligen vanligt, och så har vi ju det här med kylan...
Nu sitter jag här meed en liten chihuahua/papillon blandning som en kompis "öste över" på mig. Så varför inte en chihuahua lr papillon? Notera ELLER :grin:
Den här lilla tösen är helt underbar, tuff, lättlärd, smidig att ha med, ingen pälsvård (har dock inte riktiga papillon pälsen), inte bjäbbig, lugn inne o fullt ös ute. Har prövat agillity på skoj o hon älskade det. Ska även börja med spår och uppletande nu när snön börjar töa.
Om inte, kolla Grupp 9!

Min kompis dvärgpinscher skulle passa bra in på din beskrivning. Vet dock inte hur generellt det är?
Han är lite frusen av sig bara, men det lär ju en kines också vara.

Jag ser en dvärgpudel när jag läser dina tankar. Visserligen finns där päls att ta hand om, men med en trimmer och en snabbkurs hos din uppfödare håller du enkelt pälsen i lagom kortklippt ordning. ^^
En pudel är energisk, alltid glad, entusiastisk, lagom folkkär och Definitivt en soffpotatis vid behov!

Jag vill råda dig att tänka om kring detta med nakenhund om du inte gillar pälsvård. Man vill gärna lura sig att tro att ingen päls = ingen vård.

Jo, vet att en naken kräver en hel del vård men det är just allt pälstrassel jag vill slippa. Bad och insmörjning är helt ok tycker jag.

Jag va också VÄLDIGT inne på en liten nakenfis förut, kollade tillochmed valp, men efter mycket forskande så kom jag snabbt på andra tankar. De kan ju nästan kräva mer än en med päls! De kan ha problem med porer som ska klämmas, tandlossning är tydligen vanligt, och så har vi ju det här med kylan...

Hur vanligt är det med tandlossning? och hur illa kan det bli? vill inte dra på mig en hund som kommer ha mängder av tandläkarbesök att vänta.

Fast det finns ju kläder att dra på nakenfisen och det finns ju inomhusaktiviteter också. Det får ju vovven avgöra lite själv också.

En chihuahua låter som något som skulle kunna passa.

Fast då blir den nästan för liten istället :p måste vara en hund med lite storlek så inte mammas galning springer om kull den lilla stackarn.

Jag ser en dvärgpudel när jag läser dina tankar. Visserligen finns där päls att ta hand om, men med en trimmer och en snabbkurs hos din uppfödare håller du enkelt pälsen i lagom kortklippt ordning. ^^
En pudel är energisk, alltid glad, entusiastisk, lagom folkkär och Definitivt en soffpotatis vid behov!

Gillar inte deras utseende :o också har jag hört att dem är skälliga av sig?

Det låter som att du redan har bestämt dig för en Nakenhund så det är väl bara att köra. :)

Min uppfattning av Kineserna är att de är enormt skälliga. ALLA jag har träffat har varit helt rabiata och skällt på allt och alla som rört sig.
De som bodde i vårt hus innan oss hade en, den fick de låsa in i bilen när vi skulle kolla på huset för han skällde så mycket.
En gång hamnade jag brevid 8 kineser på utställning, de var inte tysta en minut. Höll på att få spader.

Ja jag skulle kunna fortsätta..
Tänker bara eftersom det lät som du inte vill ha en skällig liten tok..

Om du kan leva med att det är ett visst bus inomhus mellan varven de första åren så tror jag att italiensk vinthund skulle kunna passa dig!

När jag hör beskrivningar som: "Ligga i soffan och mysa när det är kallt, ute och röra på sig mycket när det är bra väder, prova på lite olika hundaktiveteter" osv så börjar jag direkt tänka på vinthundar.

Vill du ha en korthårig, lättskött hund som är ca 40cm hög så landar du på en whippet :D

Vilken söting!

Funderat lite över natten och om pälsen är så lättskött som du säger så kan det vara en ras för mig. Bor granne med en som har två shelties och de är alltid lika lugna och trevliga. Upplever dock att rasen verkar vara lite nervös/ängslig av sig? Men följsam som inte gärna lämnar flocken och därför inte heller gärna springer efter vilt och går bra att ha lös?

Tycker dem verkar påmina lite om bearded collien som är min absoluta favoritras.

Blue merle är ju en grymt snygg färg på shelties :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 884
Senast: Sedna
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 852
Senast: Zoya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka