vad orkar shettispar dra?

B

BellaF

Vad är rimligt arbete för ett shettispar - d vs hur många personer kan de dra på turer? Jag menar alltså på intet vis i extrem terräng, utan på lättkört underlag.

Sv: vad orkar shettispar dra?

beror på sele, vagn, broms på vagnen, tyngd, hjul, underlag backigt, slätt, kallt/varmt :)

Älskar att röra till det.
Man brukar räkna att hästar kan dra sin dubbla vikt utan problem, med rätt utrustning och broms/baksele. Det skulle då ge ca 800-1000kg

En fyrhjulig vagn rullar lätt, men kan bli tung i en uppförsbacke eller vid start och stopp.

Jag har en nordis på 600 kilo, han drar stora vagnen och tolv pers utan större problem. han är mycket vältränad och van. Drar med lokselen.
vagnen väger ca 600 kg.
Jag hade en shettis, otränad valack på 100 cm han drog en lätt fyrhjulsvagn o fyra vuxna pers utan problem. I en skitsele utan draglinor, men med baksele som tur är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 642
Senast: Gabby_Ossi
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 061
Senast: Milosari
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka