Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

Jag har fyra saker om jag faktiskt får upp om jag försöker tvinga ner det. Banan, havregrynsgröt, gröna ärtor och kokt potatis. Banan och havregrynsgröt vill jag så gärna kunna äta. Det perfekta mellanmålet och något varmt till frukost. Men det går icke.

Melon, speciellt vattenmelon ser så gott ut.
Vin, rött går bara inte, vitt kan funka men inget jag blir sugen på.
Oliver
Sushi

Kött. Jag vill inte äta några mängder kött, men det ger så många möjligheter om man någon gång ibland kan äta kött. Jag vill prova grilla en köttbit, äta en helt vanlig hamburgare, kunna köpa någon form av mat som inte är kexchoklad på tävlingar, grilla korv i större sällskap utan att få nöja mig med korvbröd med senap på, bli bjuden på mat, ha mer än två rätter att välja på på restaurang...

Precis det där var faktiskt min första tanke när jag läste trådstarten...

Dessutom önskar jag att jag kunde tycka om oliver, för det är i princip omöjligt att köpa vegetarisk färdigmat utan oliver...

Jag vill också tycka om melon, mango och ananas. Det ser gott ut, vänner gör (enligt dem jättegoda) smoothies med sådant i och det finns i många olika sorters drickyougurt som jag skulle vilja smaka, men alltså nej, hur mycket jag än försöker så kan jag inte få ner någon sådan frukt. Det är omöjligt.

Oliver tvingade jag mig till att börja gilla genom övning eftersom jag önskade kunna det, precis som med gröna ärtor, jordnötter, koriander och gurka: samtligt sånt jag nu älskar. Det finns saker jag inte gillar och det finns sånt jag inte äter, men inget jag kommer på som jag önskar att jag kunde med att äta eller dricka.

Smörgåstårta. Nästan hela min släkt bjuder på smörgåstårta när det vankas kalas och jag måste alltid tacka nej lite artigt. Brukar alltid äta något innan men ändå. Känns så tråkigt att man inte gillar det som bjuds på nåt sätt!

Jag har vissa saker som jag önskar att jag tyckte om. Det kan vara sånt som ser gott ut, luktar gott, eller ser mysigt ut att äta.
Det är alltså inte en uppräkning av allt man tycker är äckligt, bara sånt man önskar att man inte tyckte var äckligt.

Sushi: för att det ser så gott ut. Ser coolt ut att äta och jag gillar fisk och skaldjur. Men nej, inte gott.

Oliver: där ser känslan av det så lockande ut. Typ någon sitter i sin bar, får sin drink och tuggar på sin oliv. Eller bara när kompisen är saltsugen, tar två oliver, så är suget tillgodosett.

Glögg: luktar SÅ gott, men smakar inte gott.

Öl och rödvin: rödvin för att det känns vuxet. För att kunna avnjuta det perfekta rödvinet till maten. Öl är mer en social grej, kunna ta en kall öl när man grillar.

Vilka är era saker?

Marmite :(

Sill, skaldjur, ostron, gravad lax önskar jag att jag gillade.
Oliver också.
Råbiff, inälvsmat och annat trendigt som benmärg och sånt skulle också vara kul att äta.
Olika ostar, mögelost och sånt skulle jag också vilja gilla.

Jag gillar inte smörgåstårta, majonnäs eller snabbmat heller.
Skillnaden är att jag inte tycker att det stör.

Jag lägger också till olika typer av ostar (just nu fixar jag bara tjusiga brickor och bjuder vänner på men äter typ bara Philadelphian som jag smugglat dit "som ett mildare allternativ" själv :angel::D)

Blåmögelost och andra liknande (vem fan äter mögel liksom :cautious::p) får jag seriöst huvudvärk och illamående av vid bara lukten om den så endast är smulad över en sallad, allt blir oätligt! :wtf::o

Fisk - Okej, jag är allergisk. Men att kunna prova sushi någon gång hade väl inte varit otrevligt.
Kaffe - Det luktar bränt, och smakar svartpeppar :yuck: Men är ju en social grej... Iaf nu när man är 18 år och förväntas vara vuxen...
Lakrits - Om det är av högre kvalité är det inget problem, men billig/den mesta lakritsen smakar ju melass! :wtf:
Te - Smakar kokat vatten för min del...
Öl - Också social grej. Tycker det smakar som en korsning av kokt potatis och typ...korn?

Torr sherry. Svärföräldrarna bjuder alltid på det så det skulle underlätta om jag gillade det.

Kokt potatis vore praktiskt att gilla.

Annars äter jag det mesta.

Stark mat och salt mat. Avskyr att jag oftast tycker mat som andra lagat smakar som de tappat hela saltkaret i maten. Har dock lärt mig äta chips. Det saknade jag innan, att ha nåt snacks när andra äter chips, ostbågar, pinnar och allt vad det heter.

Lite OT

Flera har skrivit att de inte gillar kokt potatis. Själv önskar jag att kunskapen om potatis blev större så att man kunde börja använda sorter som de bästa passar. Det är t.x en oherrans stor skillnad mellan en Sava och en Princess. Eller för den delen King Edward.
Det finns äcklig potatis. Flera av de fastaste sorterna gillar jag inte, även om jag äter dem.

Min spontana tanke när jag började läsa tråden var sushi. Det ser så gott ut. Och så skulle jag böja lära mig dricka rödvin.

Det skulle också vara praktiskt att klara av att äta korv. Men det är absolut inget jag lider av att inte klara. Lider heller inte av att jag inte dricker kaffe.

Chevre - tycker getost är så sjukt äckligt men det hade varit smidigt att tycka om då ALLA restauranger klämmer in det i sina vegetariska alternativ...

En fråga till er som inte dricker vin (speciellt rödvin): Har ni provat ett riktigt bra vin? Tex är det mesta plonket ur en BiB egentligen inte drickbart utan säljs enbart på YPK. Givetvis finns det undantag. Sedan kanske det inte är så strategiskt att börja med en helfet amarone heller :D

Detsamma gäller vitt vin, jag har druckit få goda vita boxviner.

*hm, undrar om jag ska börja ordna kurser och lära Bukefalister dricka vin, äta sushi, skaldjur och kött :sneaky: :up:*

Jag har vissa saker som jag önskar att jag tyckte om. Det kan vara sånt som ser gott ut, luktar gott, eller ser mysigt ut att äta.
Det är alltså inte en uppräkning av allt man tycker är äckligt, bara sånt man önskar att man inte tyckte var äckligt.

Sushi: för att det ser så gott ut. Ser coolt ut att äta och jag gillar fisk och skaldjur. Men nej, inte gott.

Oliver: där ser känslan av det så lockande ut. Typ någon sitter i sin bar, får sin drink och tuggar på sin oliv. Eller bara när kompisen är saltsugen, tar två oliver, så är suget tillgodosett.

Glögg: luktar SÅ gott, men smakar inte gott.

Öl och rödvin: rödvin för att det känns vuxet. För att kunna avnjuta det perfekta rödvinet till maten. Öl är mer en social grej, kunna ta en kall öl när man grillar.

Vilka är era saker?
Honung, det ser så fantastiskt gott ut och luktar så hemskt. Jag har nästan lärt mig äta det och kan numera ha det på ost och sådant, men det finns folk som älskar att äta det med sked :) (kan göra det numera men ryser lite :D). Men som sagt önskar att det vore sådär fantastiskt gott som i -gator som flödar av mjölk och honung.

Öl. För att det verkar passa så bra ihop med viss mat och för att det vore rent praktiskt att bara kunna "ta en öl" med andra när man är ute (eller bortbjuden).

Te. Alltså, jag kan dricka te men önskar verkligen att jag bara kunde lära mig älska det. Liksom hur hög mysfaktor är det inte på att kura ihop sig i soffan med en balja te. Och hur bra, ur hälsosynpunkt, vore det inte om jag kunde byta ut choklad eller snus mot en kopp te om kvällarna! Men nä, det blir ju inte bättre än varmt, smaklöst blask. :down:
Hihi, du låter det dra för kort tid och använder för lite. En svensk tepåse i en kopp blir smaklöst blask och om man brygger löste enligt instruktionerna likaså. Men ta rejält med löste, två skedar, och låt det dra i flera minuter, då har du definitivt inte smaklöst blask utan en ganska bitter brygd (som jag älskar). På jobbet har jag brittiska tepåsar :), lämna i hela tiden, de har lite effekt, svenska räcker för högst 1,5 dl vatten. (mitt te har kommenterats av kaffedrickare som det enda drickbara de stött på :p)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 511
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar