Vad odla för grässorter för IR-hästar?

Rimfaxe

Trådstartare
Vi har på våra vallar grässorter som är odlade av en bonde som har kor. Det är mycket, mycket klöver i vallen nu och det vill jag inte riktigt ha.

Om vi ska så ny vall, vad ska vi så för något då? Vi har hästar med insulinresistens, så vad kan vara lämpligt för dem att äta? Vi har ju även tänkt att kunna ta hö av denna vallsådd i framtiden.

Jag hittade något på internet om Hundäxing, Timotej och Bermudagräs. Kan det vara något att odla?

Sv: Vad odla för grässorter för IR-hästar?

Beställde en katalog från olssons frö, mycket intressant läsning om olika grässorter. Sen kan dom säkert hjälpa till med råd. Om man skall både ta hö och ha till bete så passar inte vissa blandningar så bra för det kan vara svårt att få torrt.

Du ska absolut inte ha raj och jag har för mig att även timotej tyvärr lagrar upp mycket socker, inte säker så kolla upp det.

Raj har jag också hört att det inte är bra, men jag läste på Dr Eleanor Kellon om att just dessa tre skulle vara lämpliga gällande IR.

Hur som helst, det är väl så att vissa sorter är bättre lämpade för vallslagning och andra för bete. De som lätt trampas sönder är väl bättre att ha till vall antar jag, men så hänger det väl på hur olika sorters gräs trivs med varandra.

Till att börja med så bör man försöka skaffa sig möjlighet att ha hästen på olika gräs så att man ser vilket gräs ens individ fungerar på för även IR hästar är ju olika och reagerar olika.

Ex min klarar ju vitklöver i fri tillgång men inte vanligt gräs i fri tillgång där tillgången ungefär är den samma, han klarar inte foder med hög fetthalt men fungerar bra på låg andra IR fungerar och tål på annat vis.

Det absolut bästa tycker jag dock vore om man kunde ha grus/jord eller skogshage så man kan fodra grovfoder året om istället. Ger en massa merjobb men att ha sjuka hästar innebär en himla massa jobb och åtagande över normalet.

En liten fråga ang IR-vall, är det lämpligt/bra, eller "helt onödigt" att så en vall passande IR-hästar om man har en "normal" häst?

Jag tittar lite efter vad som är lämpligt att ha som vall om man inte tar hö utan bara vill ha ett inte så kraftigt bete till en häst man fodrar och tävlar över sommaren. Är tips ang IR-hästar helt förkastliga då eller är det tips åt det håller man ska titta efter?

Jag är tämligen säker på att det är vitklöver där nu. Detta blev båda våra hästar feta på och den ena av dem fick lätt släng av fång. Vallen var dock gödslad, så tillväxten var kanske extra kraftig.

Nu har vi våra just på skogshage och fodrar dem med hö, men det är inte så smidigt sommartid ifall det finns en lösning där man successivt kan utöka betesområdet allteftersom det växer. Ett parti behöver också sås in med något slags gräs, eftersom det är uppgrävt. Det är ett mindre parti och där skulle de säkert kunna gå om man sådde lämplig betesvall.

Jag tror ju inte att det är fel att titta på vad IR-hästar bör äta även fastän man har normala hästar. Fler och fler hästar drabbas av fång och vällevnadssjukdomar, vilket inte var så vanligt förr.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 647
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 925
Senast: Raderad medlem 142449
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit